Annons

Cirkusen ger Bibelns kvinnor ett nytt språk

Karoline Aamås och Hamadi Khemiri repeterar ”Guds olydiga revben”. Skådespelarna får pröva på cirkus och cirkusartisterna får agera skådespelare. ”Det blir utmanande för konstformen att ha både och”, säger regissören Tilde Björfors som 2002 gjorde cirkusregin till ”Romeo & Julia” på Dramaten.
Karoline Aamås och Hamadi Khemiri repeterar ”Guds olydiga revben”. Skådespelarna får pröva på cirkus och cirkusartisterna får agera skådespelare. ”Det blir utmanande för konstformen att ha både och”, säger regissören Tilde Björfors som 2002 gjorde cirkusregin till ”Romeo & Julia” på Dramaten. Foto: Lars Pehrson

Bibeln tolkas feministiskt med cirkusartister och skådespelare som hänger upp och ner högt uppe under taket. I allkonstverket ”Guds olydiga revben” lyfts kvinnornas historia fram.

Under strecket
Publicerad

Gunilla Thorgren har skrivit manus efter sin bok ”Guds olydiga revben” och Tilde Björfors från Cirkus Cirkör regisserar.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 4

Karoline Aamås och Hamadi Khemiri repeterar en scen ur ”Guds olydiga revben” i SVT:s studio, som har tillräcklig takhöjd.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 4

Skådespelaren Michael Jonsson tränar att gå på flaskor.

Foto: Lars PehrsonBild 3 av 4

Karoline Aamås, Sven Boräng och Hamadi Khemiri.

Foto: Lars Pehrson Bild 4 av 4

Hamadi Khemiri svänger sig smidigt upp och ned längs med ett rep. Han är Jesus på korset. 

– Jag är så grön, jag vet inte hur mycket rep jag behöver, säger skådespelaren när han glidit nedåt.

Snart är cirkusartisten Karoline Aamås ännu högre upp. Utan säkerhetslina. 

Vi ser delar av ”Guds olydiga revben”, ett samarbete mellan Cirkus Cirkör, Dramaten och Malmö stadsteater. Premiären kommer att äga rum på Dramaten. Men eftersom teatern vid Nybroplan inte har en lämplig repetitionslokal – det vill säga inte har så svindlande högt i tak – repeterar ensemblen i en studio i TV-huset på Gärdet i Stockholm. 

Uppsättningen, som beskrivs som en idéhistorisk resa från antiken till Martin Luther, är baserad på författaren och journalisten Gunilla Thorgrens bok ”Guds olydiga revben”, och är en feministisk läsning av Bibeln. 

Men idén till cirkusdramat kom till redan innan boken gavs ut. Cirkus Cirkörs konstnärliga ledare Tilde Björfors ville göra något om att kvinnors organisation så ofta är cirkulär. Hon sa just det på ett styrelsemöte hos Cirkus Cirkör. I styrelsen sitter Gunilla Thorgren. ”Det är just det jag forskar på nu!” utbrast hon.

Annons
Annons

Gunilla Thorgren har skrivit manus efter sin bok ”Guds olydiga revben” och Tilde Björfors från Cirkus Cirkör regisserar.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 2

Karoline Aamås och Hamadi Khemiri repeterar en scen ur ”Guds olydiga revben” i SVT:s studio, som har tillräcklig takhöjd.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 2
Gunilla Thorgren har skrivit manus efter sin bok ”Guds olydiga revben” och Tilde Björfors från Cirkus Cirkör regisserar.
Gunilla Thorgren har skrivit manus efter sin bok ”Guds olydiga revben” och Tilde Björfors från Cirkus Cirkör regisserar. Foto: Lars Pehrson

Hennes läsning av Bibeln visade hur det genom historien har funnits kvinnor som startat välfungerande strukturer som sedan ofta förstörts. Som de för många okända beginerna som under medeltiden levde i ett slags klostergemenskap. 

Tilde Björfors läste det oredigerade manuset och bestämde genast att hon ville göra teater av det. 

– Jag gick igång all in! Det finns en organisationshistoria som vi inte för vidare in i vår tid. Vi är berövade på en historia, jag kände att alla måste få höra om det, berättar hon efter repetitionerna. 

– Bara en sådan sak som att Maria Magdalena var en av Jesus apostlar, en av sju kvinnliga lärjungar. Dem har vi inte fått höras om, vi har bara fått höra om Jesus tolv manliga lärjungar.

Det finns inga exempel ur den här kristna idéhistorien där kvinnor bygger hierarkier, de jobbar på ett helt annat sätt.

Karoline Aamås och Hamadi Khemiri repeterar en scen ur ”Guds olydiga revben” i SVT:s studio, som har tillräcklig takhöjd.
Karoline Aamås och Hamadi Khemiri repeterar en scen ur ”Guds olydiga revben” i SVT:s studio, som har tillräcklig takhöjd. Foto: Lars Pehrson

Gunilla Thorgren började läsa Bibeln efter att hon hade skrivit sin bok ”Ottar och kärleken”, som också blev teater, 2014 i Malmö. Många av sexualupplysaren Ottars kritiker var präster, men Gunilla Thorgren noterade hur bra Ottar – eller Elise Ottesen-Jensen som hon egentligen hette – var på att argumentera med dem och ville därför lära sig mer. 

Annons
Annons

Skådespelaren Michael Jonsson tränar att gå på flaskor.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1

– Jag läste Bibeln när jag var ute och föreläste om Ottar och satt där på tågen och blev bara mer och mer förbannad. Jag kände som Tilde att det var en historia vi var bestulna på. Det finns inga exempel ur den här kristna idéhistorien där kvinnor bygger hierarkier, de jobbar på ett helt annat sätt. 

– Jag tyckte mig också se att det låg dolt två olika kristendomar i Nya testamentet, en i evangelierna och en annan i resten, och de har helt olika förhållningssätt till människorna. Jag skrev upp vad Jesus sa om kvinnor och upptäckte att det var något helt annat i evangelierna. Jag tänkte att den där Jesus kan jag fördra, haha! 

När boken kom ut, 2017, fick den en hel del kritik. Framför allt av manliga skribenter, konstaterar Gunilla Thorgren själv. SvD:s kritiker John Sjögren tyckte till exempel att Gunilla Thorgren enögt läste Bibeln som om kyrkan är ”en enda stor sammansvärjning med syfte att tysta kvinnan”.

– Kritiken var väntad, jag hade nog egentligen tänkt att det skulle bli ännu värre. Men det som är roligt är att så många kvinnor med en religiös bakgrund har visat sådan tacksamhet och sagt: ”Äntligen!”

Skådespelaren Michael Jonsson tränar att gå på flaskor.
Skådespelaren Michael Jonsson tränar att gå på flaskor. Foto: Lars Pehrson

Föreställningen drivs framåt av Gunilla Thorgrens läsning, hon är ett slags ciceron spelad av skådespelaren Cecilia Lindqvist, med kommentarer från de andra medverkande som gestaltar allt från Jesus och Maria Magdalena till teologer och patriarkat-körer.

Annons
Annons

Karoline Aamås, Sven Boräng och Hamadi Khemiri.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1

Det kan kanske låta torrt med Bibeln på scen, men repetitionerna visar att manuset lockar till många skratt. 

– Humorn är jätteviktig! Jag skulle inte kunna närma mig det här på något annat sätt, konstaterar Tilde Björfors. 

Vad ger det då att göra cirkusteater av läsningen? Gunilla Thorgren svarar snabbt:

– När Tilde sa att hon ville sätta upp manuset blev jag lite chockad. Men jag vet att Cirkus Cirkör jobbar på ett helt annat sätt, Tilde gör ju allkonstverk. Då finns det mycket större utrymme att skildra den här alternativa historien om varför kvinnor fortfarande är så nedvärderade och samtidigt berätta att vi har en historia som är mycket stoltare och vackrare och som vi faktiskt kan använda oss av nu. Cirkusen ger ett språk till!

Guds olydiga revben

Dramaten

Premiär 21 mars

Spelas från 4 maj på Malmö stadsteater

Karoline Aamås, Sven Boräng och Hamadi Khemiri.
Karoline Aamås, Sven Boräng och Hamadi Khemiri. Foto: Lars Pehrson
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons