Annons

Skäringer om egna programmet: Stolt!

Mia Skäringer. Pressbild.
Mia Skäringer. Pressbild. Foto: David Back

Tv-program där olika kändisar möts, äter mat och lyssnar på musik är inte ovanliga. Ändå beskriver Mia Skäringer sitt nya "Holy Mary" som någonting helt galet och nytt. Hon har nämligen valt att producera och distribuera programmet själv.

Under strecket
TT
Publicerad

Planen var att Mia Skäringer och hennes man Gabriel Lazar skulle på semester men det slutade med en 22 avsnitt lång tv-serie. Atmosfären i Bräcke i Höganäs fick dem att fantisera om att spela in ett program där och eftersom hon har lovat sig själv, och sina podcast-lyssnare, att "sätta lite egna bollar i rullning" och inte låta idéer självdö bestämde de sig för att köra.

"Så på tre veckor gjorde vi hela produktionen. Det blev rufft. Transparent. Högt och lågt. Men jag är mycket stolt över att vi bara bestämde oss och gjorde det", skriver hon i ett mejl till TT.

Under en intensiv vecka bokades alla gäster. Bland andra Nino Ramsby, Anna Mannheimer, Ann Westin, Cissi Wallin, Kaliffa, Julia Frej, Motoboy och Micael Dahlén medverkar.

Hon beskriver programmet som osminkat och olikt andra samtalsprogram i tv.

"Jag menar bara att vi sett det nu", skriver hon och tar sitt eget TV4-program "Mia på Grötö" (2013–2014) som exempel. "Finporslin, storstad och skärgård. Det finns mer och annat av Sverige som vi vill visa upp och belysa."

Programmet ska bland annat visas hos Com Hem och Boxers strömningstjänst Podd-tv samt på Facebook och på Youtube med premiär i vår.

"Holy Mary" är ett av flera program i en satsning där Podd-tv samlar nyproducerade svenska underhållningsprogram i kortformat. Där finns bland annat litteraturprogrammet "Sjölins akademi" med Daniel Sjölin och "Om kocken själv får välja", där Hans Fahlén träffar svenska stjärnkockar och lagar mat i deras hemmakök. Tjänsten är tillgänglig för alla som har Com Hem Play och Boxer Play.

Programmen är så kallade branded content, de är alltså producerade tillsammans med sponsorer och samarbetspartner.

– Den här typen av format med korta program utan reklam blir vanligare och vanligare, och vi tror att de kommer uppskattas av tittarna eftersom de på ett snabbt och enkelt sätt kan se korta och bra program, säger Fredrik Hallstan, presschef på Com Hem/Boxer, till Dagens Media.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons