Annons

”Corona kan skapa stor kris – 10 000 kan varslas”

Fredrik Sidahl varnar för att coronaviruset kan tvinga fram stora neddragningar i den svenska fordonsindustrin.
Fredrik Sidahl varnar för att coronaviruset kan tvinga fram stora neddragningar i den svenska fordonsindustrin. Foto: Jeanette Larsson/FKG

10 000 jobb är hotade och den svenska fordonsindustrin kan vara på väg mot en ny stor kris. Det hävdar Fredrik Sidahl, vd för branschorganisationen FKG. Men Volvo Cars har ännu ingen brist på komponenter som stör produktionen.

Under strecket
Publicerad

Coronavirusets verkningar orsakar stora problem för fordonsindustrin. I veckan begärde Spectra Premium i Trollhättan företagsrekonstruktion. Bolaget tillverkar bränsletankar till Volvos el-hybridbilar och har hundra anställda. Företaget drabbades av likviditetsproblem till följd av att Volvo Cars fabriker i Kina har hållit stängt.
Störningarna i Coronavirusets spår sprider sig nu snabbt från Kina till övriga världen, uppger Fredrik Sidahl på FKG, som organiserar de svenska underleverantörerna till fordonsindustrin.

– Det räcker att det saknas en enda liten komponent. Då stannar det hos AB Volvo, Volvo Cars och Scania. Någon gång i nästa vecka blir det materialbrist i våra bilfabriker, säger Fredrik Sidahl på FKG.

Han varnar för att det då snabbt kan bli omfattande konsekvenser för alla de svenska företag som säljer delar till de stora bil- och lastbilstillverkarna. Och bara hos underleverantörerna till fordonsindustrin finns det drygt 80 000 anställda.

– Vid finanskrisen förlorade vi 10 000 anställda. Vi kan nå samma nivåer även den här gången, säger Fredrik Sidahl.

Annons
Annons

Han hänvisar bland annat till en snabb undersökning bland FKG:s medlemsföretag. Där svarade vart tredje företag att de just nu har problem med produktion i Kina och därför inte kan leverera till sina kunder i Sverige.

Omsvängningen kommer efter flera goda år för fordonsindustrin. Den har drivits av att personbilstillverkaren Volvo Cars stadigt ökat försäljningen samtidigt som både AB Volvo och Scania sålt allt fler lastbilar.

Ända fram till hösten när den försvagade konjunkturen fick efterfrågan på nya lastbilar att vända ned. Och sedan kom coronaviruset.

Det har bland annat tvingat Volvo Cars att tills vidare hålla sina fabriker i Kina stängda. Däremot är bolagets tillverkning i Göteborg, Belgien och USA igång men oron är stor för att det ska bli störningar även där.

– Vi har tät kontakt med våra leverantörer och läget prövas varje dag. Men än så länge har vi inte fått något besked om att det blir någon brist, säger Stefan Elfström presschef på Volvo Cars.

De svenska underleverantörerna har heller inte börjat dra ned på personal.

– Det beror på att än så länge finns det delar från Kina som man lastar av från båtarna. Men om någon vecka är det stopp och då blir det en lika extrem situation som vid Leehman Brothers-kraschen, säger Fredrik Sidahl.

Har ni gjort någon undersökning bland medlemmarna om det?

– Nej, men vi ser att det här kan bli lika allvarligt som det var under 2009 och då tappade våra medlemmar 40 procent av försäljningen, säger Fredrik Sidahl.

Han hävdar också att Sverige nu behöver den typ av stödsystem som många andra länder redan har. Då kan företag slippa avskeda anställda vid tillfälliga kriser.

Annons
Annons

Den tidigare Metallordföranden Anders Ferbe har utrett frågan och föreslår att vid en kris ska de anställda kunna jobba kortare tid, få lägre lön men också behålla sina jobb. Kostnaden för systemet ska delas lika mellan företag, anställda och staten.

Stödet ska bara kunna användas vid tillfälliga kriser som företagen inte kunnat förutse.

– Det kan till exempel handla om att USA överraskande inför skyddstullar som slår mot svensk stålindustri eller om det blir ett virusutbrott, säger Anders Ferbe.

Förslaget har fått stöd av både fack och arbetsgivare som hänvisar till att andra länder på det sättet kunnat mildra effekterna av olika kriser. Men det har också fått kritik.

Statliga Konjunkturinstitutet, KI, hävdar exempelvis att ett stöd kan förhindra den strukturomvandling som behövs. Dessutom anser KI att de svenska företagen redan kan använda bemanningsföretag och visstidsanställning när de behöver ställa om.

Men enligt Anders Ferbe handlar det också om att ge svenska företag samma chans som konkurrenterna.

– Efter finanskrisen såg vi att tyska företag direkt kunde börja ta order medan svenska företag fick vänta ett halvår medan de skulle rekrytera ny personal, säger Anders Ferbe.

Enligt januariavtalet ska det statliga stödet för korttidsarbete stärkas. Regeringen har ännu gett något besked om när det kan bli.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons