Annons

Cullbergbaletten byter namn efter 52 år

Det världsberömda danskompaniet har hetat Cullbergbaletten sedan grundandet 1967. Nu skippar det ”baletten” och blir Cullberg kort och gott. Dessutom knyts tre internationellt verksamma koreografer av olika generationer till kompaniet.

Under strecket
Publicerad

Cullbergbaletten byter namn till Cullberg – och inleder ett samarbete med tre internationellt kända koreografer. Bilden är från återuppsättningen av ”Eurydike är död”, ett verk av Birgit Cullberg från 1968 som studerades in till kompaniets 50-årsjubileum 2017. Arkivbild.

Foto: Urban JörénBild 1 av 5

Jefta van Dinther, koreograf, Gabriel Smeets, konstnärlig ledare, Deborah Hay, koreograf, Stina Dahlström, verksamhetsledare, och Alma Söderberg, koreograf.

Foto: Claudio Bresciani/TTBild 2 av 5

Jefta van Dinther, född 1980, är en av de tre nya huskoreograferna.

Foto: Beata CervinBild 3 av 5

Deborah Hay, född 1941.

Foto: Beata CervinBild 4 av 5

Alma Söderberg, född 1983.

Foto: Beata CervinBild 5 av 5

Cullbergbaletten byter namn till Cullberg – och inleder ett samarbete med tre internationellt kända koreografer. Bilden är från återuppsättningen av ”Eurydike är död”, ett verk av Birgit Cullberg från 1968 som studerades in till kompaniets 50-årsjubileum 2017. Arkivbild.

Foto: Urban JörénBild 1 av 1
Cullbergbaletten byter namn till Cullberg – och inleder ett samarbete med tre internationellt kända koreografer. Bilden är från återuppsättningen av ”Eurydike är död”, ett verk av Birgit Cullberg från 1968 som studerades in till kompaniets 50-årsjubileum 2017. Arkivbild.
Cullbergbaletten byter namn till Cullberg – och inleder ett samarbete med tre internationellt kända koreografer. Bilden är från återuppsättningen av ”Eurydike är död”, ett verk av Birgit Cullberg från 1968 som studerades in till kompaniets 50-årsjubileum 2017. Arkivbild. Foto: Urban Jörén

Egentligen hade det världsberömda danskompaniet, grundat av Birgit Cullberg 1967, kunnat skippa även Cullberg i sitt namn. Sedan många år tillbaka finns ju varken Cullbergs verk eller balett i mer klassisk mening på repertoaren, och diskussionen om kompaniets namn och identitet har pågått länge. Till 50-årsjubileet häromåret dansade man visserligen Cullbergs pacifistiska centralverk ”Eurydike är död” från 1968 i en instudering av Cullbergveteranerna Mats Ek och Ana Laguna.

”Dansen förändras hela tiden, den är rotad i den tid vi lever i”, var en av Birgit Cullbergs deviser, ett motto som den nuvarande konstnärliga ledaren, holländaren Gabriel Smeets, vill betona genom att anlita tre huskoreografer ur olika generationer som under två år ska göra egna verk för kompaniet.

Annons
Annons

Jefta van Dinther, koreograf, Gabriel Smeets, konstnärlig ledare, Deborah Hay, koreograf, Stina Dahlström, verksamhetsledare, och Alma Söderberg, koreograf.

Foto: Claudio Bresciani/TTBild 1 av 2

Jefta van Dinther, född 1980, är en av de tre nya huskoreograferna.

Foto: Beata CervinBild 2 av 2
Jefta van Dinther, koreograf, Gabriel Smeets, konstnärlig ledare, Deborah Hay, koreograf, Stina Dahlström, verksamhetsledare,  och Alma Söderberg, koreograf.
Jefta van Dinther, koreograf, Gabriel Smeets, konstnärlig ledare, Deborah Hay, koreograf, Stina Dahlström, verksamhetsledare, och Alma Söderberg, koreograf. Foto: Claudio Bresciani/TT

– För att skärpa, fördjupa och utveckla kompaniets konstnärliga identitet vill vi arbeta exklusivt med några koreografer. Det som förenar dem är att de individuellt har utvecklat praktiker som ligger till grund för alla deras verk. Deras konstnärliga förslag är originella, riskfyllda, anmärkningsvärda och personliga. Deras verk är allomfattande, tillgängliga och tankeväckande, säger Gabriel Smeets.

Jefta van Dinther, född 1980, är en av de tre nya huskoreograferna.
Jefta van Dinther, född 1980, är en av de tre nya huskoreograferna. Foto: Beata Cervin

Två av de tre koreograferna har redan arbetat med kompaniet. Jefta van Dinther, som är ett hett namn i samtidsdansen och även har bas på Hau i Berlin, har för Cullbergbaletten gjort ”The way things go” 2011, hyllade ”Plateau effect” 2013 och ”Protagonist” 2016. Han fick Birgit Cullberg-stipendiet och Svenska teaterkritikernas danspris 2013.

Jefta van Dinthers första nya verk för Cullberg blir ett solo för stora scener, ”Solo for Suelem” som har premiär på Hau i Berlin hösten 2020. Redan i maj är han dock Stockholmsaktuell med en egen produktion, ”The quiet”, som gästspelar på Orionteatern med en helkvinnlig ensemble.

Annons
Annons

Deborah Hay, född 1941.

Foto: Beata CervinBild 1 av 2

Alma Söderberg, född 1983.

Foto: Beata CervinBild 2 av 2

– Jag har varit en del av den stora konstnärliga omvandlingsprocess som Cullberg har gått igenom. Kompaniets själ är samvetsgrann, varm och hård. Jag har fått många andra erbjudanden, men jag har alltid känt att mitt arbete är bäst med Cullberg. Kompaniet ger konstnärligt utrymme, säger Jefta van Dinther.

Deborah Hay, född 1941.
Deborah Hay, född 1941. Foto: Beata Cervin

Deborah Hay är en veteran inom den postmoderna dansen och en av grundarna till Judson Dance Theater i New York. Hösten 2015 skapade hon ”Figure a sea” till musik av Laurie Anderson, som blev ett av Cullbergbalettens mest framgångsrika verk under senare år. Hennes första verk som huskoreograf blir en återuppsättning av ”The match” från 2005, för fyra dansare som har premiär på festivalen Tanz im August i Berlin i sommar.

Även Alma Söderberg har fått Birgit Cullberg-stipendium. Hon förenar dans, musik och röst i sina polyrytmiska koreografier där hennes bakgrund i flamencon märks. Hennes första verk för Cullberg, ”The listeners” för åtta dansare, har premiär i Umeå i samarbete med Norrlandsoperan i januari nästa år.

– Tillsammans med dansarna kommer jag att jobba med kroppen som ett instrument i rummet. Mina verk är sällan narrativa, det som sker på scenen är mer som en konsert, ett musikaliskt utforskande. Lyssnandet är centralt, både till den tysta rörelsen och till den ljudande, säger Alma Söderberg.

I april lanserar Cullberg ett digitalt arkiv på sin hemsida med samtliga verk sedan starten 1967.

Alma Söderberg, född 1983.
Alma Söderberg, född 1983. Foto: Beata Cervin
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons