Efter reklamen visas:
Northvolt-LOPPI.mp4

Då drömde vi oss bort – nu är människor euforiska

Bygget av Northvolts batterifabrik har skakat om Skellefteå. SvD:s Sara K Lindquist återvände till sin barndoms utflyttningsbygd – och fann en stad på väg att förvandlas. Men mitt i alltihop gnager en känsla av oro.

Publicerad

 
SKELLEFTEÅ Skolbussen passerade den lilla tätorten Bergsbyn varje dag. Bakom villorna tronade ett stort obebyggt skogsparti. Men ingen noterade någonsin det – området bara susade förbi på väg mot centrum.

Det här var 1996. Iklädda luvtröjor och jeans försökte några plugga, andra lyssnade på Metallica och Iron Maiden på bärbara cd-spelare. Det snackades om hockeylaget Skellefteå AIK:s kris, sedan bygdens forna stolthet varit nära att gå i konkurs. Mobiltelefonerna hade ännu inte slagit igenom brett, det skulle dröja mer än 10 år innan Steve Jobs presenterade en Iphone.

Där och då drömde vi om livet efter gymnasiet. Om jobb, utbildning och äventyr. Längre söderut. Bort från småstaden.

1/2

Uppemot 100 fotbollsplaner stor. Eller motsvarande hela Gamla stan.

Foto: Malin Hoelstad
2/2

Northvoltfabriken i Skellefteå har börjat byggas.

Foto: Malin Hoelstad

Senhösten 2019. Det är med förväntansfulla steg jag kliver ur bilen. På flera håll har jag hört talas om glädjen, den spirande optimismen och framtidstron. Som journalist sitter skepsisen i ryggraden, men också nyfikenheten.

Fotograf Malin Hoelstad kör samma väg som skolbussen en gång passerade. Efter att några svängar är plötsligt något annorlunda: ett månlandskap tornar upp sig. Kratrar så långt ögat når. Utsikten är svagt disig av grus och sand, det mullrar när en stor dumper närmar sig.

Northvoltanställda Emma Sundelin möter upp och skjutsar oss runt på den enorma byggarbetsplatsen.

– Här är det regeln störst kör först, hon och blickar snabbt åt alla håll innan hon trycker på gaspedalen.

Om bara två år ska jättefabriken Northvolt Ett vara klar. Sen ska elbilar runt om i världen köra med litiumjonbatterier från Skellefteå.

– Det är kul att få vara med om något så här stort. Det är det största som har hänt här, kanske någonsin, säger Emma Sundelin.

Annons

Men allt kunde ha tagit en helt annan vändning, får jag snart veta.

Om det inte varit för Anja Palm.

Den största industrietableringen i Sverige i modern tid. Anja Palm var den på kommunen som fick med Skellefteå i kampen om batterifabriken.
Den största industrietableringen i Sverige i modern tid. Anja Palm var den på kommunen som fick med Skellefteå i kampen om batterifabriken. Foto: Malin Hoelstad

Historien om Northvolt och Skellefteå börjar med ett telefonsamtal – som egentligen inte alls skulle handla om batterier.

I ena änden kommunens näringlivsutvecklare, i andra änden en samarbetsparter. De diskuterar ett ärende i Norrbotten. Plötsligt får Anja Palm frågan i luren: Borde hon inte rikta fokus åt ett annat håll – på batterifabriken.

– Vi kände till att det fanns en avhoppare från Tesla med stora ambitioner. Men inte mer än det. Och det var ganska tyst på den fronten egentligen, säger hon.

Bolaget Northvolt, med ex-Teslachefen Peter Carlsson i spetsen, hade valt ut flera kommuner som fått en rad frågor för att ta reda på vilken plats som var bäst för en framtida storsatsning.

Annons

Skellefteå hade inte fått någon förfrågan.

Anja Palm ger ett lugnt intryck, orden är väl valda och känns genomtänkta. Minnet av dagen är starkt.

Först ringde hon sin chef Bengt Ivansson och berättade vad som var på gång. Ett samtal ledde till nästa. Fler kontakter togs.

– Jag kände att vi borde få den här frågan, att vi verkligen kunde leverera, säger hon.

På kvällen fick kommunen klartecken från Northvolt att besvara frågorna inom cirka två veckor och ett intensivt arbete inleddes.

Att komma tillbaka efter Northvolts inträde känns nästan overkligt. Särskilt om man jämför med stämningen för cirka 20 år sedan, då jag bodde här senast.

Jag talar med vanliga invånare, med byggjobbare, med anställda inom välfärden, med kommunanställda. Och bilden är slående: Nu spirar hopp, optimism – och en så stark tro på framtiden att man nästan häpnar.

”Vi är ju på väg mot en lågkonjunktur – fast den kommer ju inte att finnas i Skellefteå.”

”Bostadspriserna sjunker i landet – här är det tvärt om. Vi har Northvolt.”

”Vi trodde inte det var sant när beskedet kom. Vi är sådana jäkla vinnare.”

Annons

Ingen tycks minnas när det kändes så här senast. Kanske när mineralerna hittades i Boliden för hundra år sedan, eller tillfällig lycka när hockeylaget tog guld 2013 och 2014.

Men jag minns hur det andra kändes.

Vid millennieskiftet hade jag själv återvänt för ett jobb på lokaltidningen Norran. Invånarantalet hade sjunkit stadigt. Artiklar som handlade om byar där skolor och matbutiker lades ner. Det var dystra citat: ”landsbygden måste leva” och ”alla kan inte bo i stora städer”.

För denna kuststad i Västerbotten har alltid varit tungt präglad av industri. Konjunkturen har avgjort antalet jobb. staden har dessutom plågats av förlorade företagsetableringar:

Facebookhallarna gick till Luleå, Ikea byggde varuhus i Haparanda och Umeå. Även sjukvården har tagit en tung smäll som många pratar om: Öron-näsa-halsmottagningen stängdes för tre år sedan. Nu måste man resa 14 mil söderut till Umeå efter remiss.

Staden har länge stått i skuggan av just storebror Umeå. I Västerbottens residensstad bor cirka 127 000 människor och kommunen uppger att befolkningen har fördubblats sedan 1965. Medelåldern i Umeå är 39 år, tack vare universitetet.

Annons

Men nu väntas alltså helt nya flyttströmmar i Västerbotten. Beskedet som ändrade förutsättningar kom 2017, efter en melodifestivalsliknande utslagskamp: Den mindre utvecklingsdelen hamnar i Västerås – och huvudfabriken i Skellefteå.

1/4

Bästa platsen för en batterifabrik?

Foto: Malin Hoelstad
2/4

Ett intensivt arbete pågår för att så snabbt som möjligt få upp fabriksbyggnaden. Ainars Grantins är en av många byggjobbare.

Foto: Malin Hoelstad
3/4

Anläggningsarbetaren Johan Viklund jobbar med att lägga rör till vatten och avlopp.

Foto: Malin Hoelstad
4/4

Ett av fundamenten till byggnaden gjuts.

Foto: Malin Hoelstad

Det är svårt att med blotta ögat uppskatta hur gigantisk fabriken blir. Tomten beskrivs vara uppemot 100 fotbollsplaner stor. Men inte ens när SvD:s fotograf kör upp sin drönare i högsta tillåtna läge för att fota från ovan går det att överblicka hela området.

Satsningen beräknas ge 2 500 till 3 000 jobb på själva fabriken Northvolt Ett. Men bygget ger också ringar på vattnet.

Skellefteås kommundirektör Kristina Sundin Jonsson bedömer att det indirekt handlar om uppemot 10 000 arbetstillfällen totalt. Exempelvis underleverantörer men också nya jobb inom välfärden som på skolor.

Hon säger att detta på kort sikt kan bli obekvämt med ombyggnationer under omställningen.

– Men på lång sikt är det här det här det mest fantastiska som kan hända för en plats, tänk att få vara med om det här. Att få möjlighet att utveckla staden, en chans för Sverige att bidra till grön omställning och vara med om något som går in i hjärtat, säger kommundirektören.

Annons

Riskerna då, på lång sikt? Om ingen vill ha litiumjonbatterier om ett eller ett par årtionden? Sundin Jonsson vill hellre tala om möjligheterna, och även beredskapen om att förändringar kan komma snabbt.

– Det finns alltid risker med allt – men den största risken är att stå stilla.

1/2

Johnaz Bäckman tänker söka jobb på nya fabriken.

Foto: Malin Hoelstad
2/2

Bekräftar en spirande optimism. Johnaz Bäckman vill gärna jobba på nya batterifabriken.

Foto: Malin Hoelstad

Skellefteåbon Johnaz Bäckman sitter på ett kontor som tillhör Röda Korsets second hand butik i centrala stan. I dagsläget fokuserar han inte på framtida risker.

– Det är så roligt. Norrlänningar som ska vara så buttra, och så blev det tvärt om. Det sprudlar!

Han skrattar, höjer ögonbrynen och skakar på huvudet.

– Vi tog det här med en otrolig klackspark. Det var som att Skellefteå AIK skulle vinna guld, ungefär, när vi fick Northvolt. Jag är stolt att dom lyckades från kommunen och alla inblandade. De har gjort ett otroligt jobb och stan växer.

Själv tänker han söka jobb på nya batterifabriken så fort det är möjligt. I dag är han butikschef, men det är tillfälligt och han hoppas på ”en mer långsiktig lösning”.

– Kanske inom administration. Det blir en liten explosion här inom fem år. Nu gäller det att Skellefteå hänger med också, säger han.

Annons
1/2

Byggföretag i norr gnuggar händerna – tack vare att Skellefteå väntar inflyttning behövs fler bostäder.

Foto: Malin Hoelstad
2/2

Platsansvarige Mattias Henriksson jobbar på företaget Grönbo som bygger upp ett nytt bostadskvarter i centrala Skellefteå.

Foto: Malin Hoelstad

I dag jobbar ett tiotal Northvoltanställda i Skellefteå och rekryteringen har smygstartat. Företaget hoppas kunna anställa uppemot hälften lokalt, men rekryteringen blir en utmaning.

Här finns nästan ingen arbetslöshet. På 73 000 kommuninvånare var 2,3 procent arbetslösa i maj 2019, enligt Arbetsförmedlingen. Därför har Northvolt åkt på rekryteringsturné runt om i Sverige för att locka fler att flytta hit.

En annan utmaning är kompetensen.

– Det finns ingen befintlig industri i dag inom detta, det blir en ny verksamhet för alla, säger Katarina Borstedt, ansvarig för kompetensförsörjningsfrågor på Northvolt.

Därför läggs mycket resurser på den interna utbildningsdelen, uppger hon.

En tredje knäckfråga är bostäder. Kommunen uppger att det planeras för uppemot 7 000 nya bostäder.

– Jag tror absolut det är görbart att få folk att flytta upp och undvika att Skellefteå blir pendlingsort, säger Borstedt.

För det finns utmaningar. En skattkista fylld med flera tusen nya jobb kan också innebära problem – för välfärden.

Efter reklamen visas:
Så enorm blir Northvolts batterifabrik

Håkan Nilsson är fackförbundet Kommunals avdelningsordförande i Västerbotten. Han pratar snabbt i mobilen, minns tillbaka till den 19 oktober 2017, då rubriker som ”Skellefteå tog storvinst i batterikampen” ekade ut i riksmedier.

Annons

Fackförbundet blev nedringt.

– Vi har nog aldrig haft så många samtal från medlemmar. Dom frågade samma sak: Hur lång är uppsägningstiden?

– Det borde finnas en stark oro från arbetsgivarhåll om att man kanske inte kommer att ha några framtida medarbetare, fortsätter Nilsson.

”Vi har kris redan nu”. Malin Andersson, undersköterska och facklig inom Kommunal.
”Vi har kris redan nu”. Malin Andersson, undersköterska och facklig inom Kommunal. Foto: Malin Hoelstad

Det kan låta drastiskt, men han får medhåll. I Kommunals lokaler i Skellefteå häller undersköterskan Malin Andersson upp kaffe till sina fem fackliga kollegor och berättar att det redan i dag är det svårt att bemanna välfärden.

– Inom alla branscher har vi kris. Det gäller städ, kök och barnomsorg, det finns ingen personal.

Att få tag på undersköterskor beskriver hon som en ”dragkamp inom kommunen”. Dessutom väntar stora pensionsavgångar på uppemot 25 procent inom en femårsperiod.

Annons

– Den här krisen skulle ha kommit utan batterifabriken.

Som exempel nämns att personal som gått i pension rings in för att täcka upp luckor. När jag frågar om kommunalarna känner många som har tänkt söka jobb på Northvolt svarar alla unisont och i mun på varandra:

– Ja. Ja. Ja! Det har vi samtal om varje dag.

Batterifabriken målas ibland upp som en räddning. Stödassistenten Thomas Lundmark berättar:

– De säger: ”Jag vill inte jobba inom kommunen, det är skitscheman. Jag kan jobba treskift. Tar vilket jobb som helst.”

Eller som Malin Andersson säger:

– Det finns en stor oro på arbetsplatserna – kommer jag att ha arbetskamrater kvar?

I det tegelklossliknande kommunhuset Brinken är man väl medveten om utmaningarna. Kommunens personalchef Joakim Lundin uppger att det arbetas på flera fronter för att lösa kompetensförsörjningen.

Bland annat träffas personalchefer från företag och organisationer och diskuterar hur man ska locka kompetens att flytta till staden från andra kommuner. Och kanske från andra länder – tidigare har kommunen åkt till Storbritannien för att locka över lärare.

Annons

– Vi har flera stycken som fortfarande bor kvar här, säger han.

– Vi behöver samarbeta. Arbetsplatser här kommer att få se att några går till Northvolt, även kommunen.

Eftersom batterifabriken ökar anställningstakten mellan 2022–2025 finns tid för att vara taktisk, anser han.

– Det är inte så att Northvolt ska anställa 2000 personer i november i år – då hade det varit en riktig kris. På lång sikt jobbar vi med flera olika lösningar, men det är fullt möjligt att hitta arbetskraft.

Tack vare det enorma lokala intresset för uppbyggnaden av fabriken Northvolt Ett har en utsiktsplats byggts för nyfikna.
Tack vare det enorma lokala intresset för uppbyggnaden av fabriken Northvolt Ett har en utsiktsplats byggts för nyfikna. Foto: Malin Hoelstad

En tanke gnager sig ändå kvar efter mötena med alla människor.

Är de stora förhoppningarna ett luftslott? Svänger pendeln för snabbt i en stad som gått från utflyttning till inflyttning, som trampar gasen i botten och bygger bostäder när resten av Sveriges bostadsmarknad har klingat av. Som skickar ut personal för att locka fler att flytta hit, när signalerna om lågkonjunktur bara duggar tätare och tätare?

Annons

Att efterfrågan på batterier är mycket stor just nu råder det dock inga tvivel om. Northvolt har redan säkrat ordrar för över 120 miljarder kronor och elektrifiering är ordet på allas läppar. I december kommer årets kemipristagare till Stockholm för den pampiga ceremonin och den stora Nobelfesten.

Vad de forskat på?

Litiumjonbatterier.

Nya bostadsområden växer fram.
Nya bostadsområden växer fram. Foto: Malin Hoelstad

Men sedan då, om tio eller tjugo år? Är det något helt annat som gäller för drivmedel av fordon? Kanske är hypermodernt biobränsle, likt professor Jyri-Pekka Mikkolas metod som SvD har skrivit om, det som alla vill ha?

Kanske drivs framtidens bilar av vätgas – eller rent av någon helt ny, revolutionerande batteriteknik.

Och vad kommer Skellefteåborna att minnas när de blickar tillbaka om några årtionden? Kanske har alla glada optimister rätt: Batterifabriken blir en långsiktig succé, som i sin tur genererar inflyttning och staden växer. Kanske inte ikapp Umeå, men den närmar sig.

Annons

Lars Avellin, pensionerad industriforskare, konstaterar att etableringen är ”industrihistoria av ett högt mått, det råder det ingen som helst tvekan om”.

– Northvolt har lyckats så bra, det är starten som är svårast. Men om tio år, utvecklingen går så fort att det är svårt att veta. Det är nu som det är som allra svårast att gissa.

En sak är dock säker. Just nu har Skellefteå medvind som aldrig förr.

Anja Palm ler och betonar laginsatsen från alla inblandade som innebar att staden vann kampen om satsningen.

Hennes kollega Roland Eriksson på näringslivskontoret håller med, men tillägger:

– Som en granne till mig sade när finansieringen av fabriken var klar: Man borde verkligen resa en staty över Anja i denna stad, som hon tog itu med det hela. Just det här att hon snappade upp det, att hon ringde till chefen som i sin tur tog kontakter och därefter räckte vi upp handen.

– Nu kör vi, säger han.

SvD:s Malin Hoelstad och Sara K Lindquist.
SvD:s Malin Hoelstad och Sara K Lindquist. Foto: Malin Hoelstad

Uppemot 100 fotbollsplaner stor. Eller motsvarande hela Gamla stan.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 15

Northvoltfabriken i Skellefteå har börjat byggas.

Foto: Malin Hoelstad Bild 2 av 15

Den största industrietableringen i Sverige i modern tid. Anja Palm var den på kommunen som fick med Skellefteå i kampen om batterifabriken.

Foto: Malin Hoelstad Bild 3 av 15

Bästa platsen för en batterifabrik?

Foto: Malin Hoelstad Bild 4 av 15

Ett intensivt arbete pågår för att så snabbt som möjligt få upp fabriksbyggnaden. Ainars Grantins är en av många byggjobbare.

Foto: Malin Hoelstad Bild 5 av 15

Anläggningsarbetaren Johan Viklund jobbar med att lägga rör till vatten och avlopp.

Foto: Malin Hoelstad Bild 6 av 15

Ett av fundamenten till byggnaden gjuts.

Foto: Malin Hoelstad Bild 7 av 15

Johnaz Bäckman tänker söka jobb på nya fabriken.

Foto: Malin Hoelstad Bild 8 av 15

Bekräftar en spirande optimism. Johnaz Bäckman vill gärna jobba på nya batterifabriken.

Foto: Malin Hoelstad Bild 9 av 15

Byggföretag i norr gnuggar händerna – tack vare att Skellefteå väntar inflyttning behövs fler bostäder.

Foto: Malin Hoelstad Bild 10 av 15

Platsansvarige Mattias Henriksson jobbar på företaget Grönbo som bygger upp ett nytt bostadskvarter i centrala Skellefteå.

Foto: Malin Hoelstad Bild 11 av 15

”Vi har kris redan nu”. Malin Andersson, undersköterska och facklig inom Kommunal.

Foto: Malin Hoelstad Bild 12 av 15

Tack vare det enorma lokala intresset för uppbyggnaden av fabriken Northvolt Ett har en utsiktsplats byggts för nyfikna.

Foto: Malin Hoelstad Bild 13 av 15

Nya bostadsområden växer fram.

Foto: Malin HoelstadBild 14 av 15

SvD:s Malin Hoelstad och Sara K Lindquist.

Foto: Malin Hoelstad Bild 15 av 15