Annons

Tyskland tog efter Midsommarkransen: ”Har inget liknande”

En av de allra första pumparna används här i Midsommarkransen på 1910-talet – till höger platsen i dag. Husen ligger på Aprilgatan. Lösningen på veckans gåta var dock fabriken några kvarter därifrån.
En av de allra första pumparna används här i Midsommarkransen på 1910-talet – till höger platsen i dag. Husen ligger på Aprilgatan. Lösningen på veckans gåta var dock fabriken några kvarter därifrån. Foto: AB Macks arkiv/Johan Lindberg

En stenrik spritkung, en tidningsredaktör, en advokat och en uppfinnare. Fyra svenskar bildade 1916 företaget AB Mack i Midsommarkransen.

– Det är kul att farfars uppfinning lever kvar genom ordet ”bensinmack”, säger sonsonen Urban Alvring.

Under strecket
Publicerad

Så här såg byggnaden ut 1920.

Foto: AB Macks arkiv Bild 1 av 9

Sedan några år tillbaka har bostadsrättsföreningen sett till att det åter står AB Mack på huset som är lösningen på veckans Stockholmsgåta.

Foto: Johan Lindberg Bild 2 av 9
Foto: AB Macks arkiv Bild 3 av 9

Urban Alvring på innergården till huset där AB Mack låg.

Foto: Johan Lindberg Bild 4 av 9

Oscar Andersson var mycket i Tyskland under studieåren – kontakter han sedan utnyttjade för att komma in på tyska marknaden med sin produkt.

Foto: Privat Bild 5 av 9

De översta bilderna visar hur krångligt det vara att tanka innan AB Mack skapade den nya pumpen.

Foto: AB Macks arkiv Bild 6 av 9

Så här ensamt låg fabriksbyggnaden under 1930-talet.

Foto: Stadsmuseet Bild 7 av 9

Urban Alvring på platsen där AB Macks andra fabrik låg, längre västerut på Tegelbruksvägen. Fabriksbyggnaden revs 2005, men ett konstverk minner om platsens forna verksamhet.

Foto: Johan Lindberg Bild 8 av 9
Foto: Privat Bild 9 av 9

Så här såg byggnaden ut 1920.

Foto: AB Macks arkiv Bild 1 av 2

Sedan några år tillbaka har bostadsrättsföreningen sett till att det åter står AB Mack på huset som är lösningen på veckans Stockholmsgåta.

Foto: Johan Lindberg Bild 2 av 2

Veckans Stockholmsgåta landar i hörnhuset Tegelbruksvägen/Nyborgsgränd/Vattenledningsvägen i Midsommarkransen. Först av drygt 400 läsare med rätt lösning var Peter Grelsson, Lasse Larsson, Olle Sandberg och Anna Falk.

Bensinens framtid diskuteras dagligen, men för 100 år sedan fanns inga grubblerier kring drivmedlet. I just denna byggnad strax utanför Stockholm låg en fabrik som ledde utvecklingen för bensinanvändningen. Det är till och med så att ordet ”mack” – som används för bensinstation – kommer härifrån.

Så här såg byggnaden ut 1920.
Så här såg byggnaden ut 1920. Foto: AB Macks arkiv

Sedan några år tillbaka har bostadsrättsföreningen sett till att det åter står AB Mack på huset som är lösningen på veckans Stockholmsgåta.
Sedan några år tillbaka har bostadsrättsföreningen sett till att det åter står AB Mack på huset som är lösningen på veckans Stockholmsgåta. Foto: Johan Lindberg
Annons
Annons
Foto: AB Macks arkiv Bild 1 av 2

Urban Alvring på innergården till huset där AB Mack låg.

Foto: Johan Lindberg Bild 2 av 2

Att vi säger bensinmack beror nämligen på att den första moderna bensinpumpen skapades här 1916 av företaget AB Mackmeter, som senare blev AB Mack. Bolagsnamnet kom från första bokstaven i grundarnas efternamn: N.P Matthiasson, Oscar Andersson, Gunnar Collin och Helmer Key.

– Det revolutionerande var att man nu kunde mäta bensinen i ett slutet system. Tidigare hade man varit tvungen att mäta upp bensin manuellt i kannor, vilket var mycket mer opraktiskt och större risk för brand och spill, säger Urban Alvring, barnbarn till uppfinnaren Oscar Andersson – A:et i företagsnamnet Mack.

En bild ur företagsarkivet visar farfar Oscar år 1917 – längst fram i vit hatt – tillsammans med ett antal av bolagets anställda.

Foto: AB Macks arkiv

Sensommarsolen skiner på Urban när han nu över 100 år senare står på samma plats:

Urban Alvring på innergården till huset där AB Mack låg.
Urban Alvring på innergården till huset där AB Mack låg. Foto: Johan Lindberg

Tajmingen för Oscar Anderssons uppfinning var perfekt 1916. Det här är tiden då intresset för bilar börjar skjuta i höjden. 1905 fanns endast 35 bilar i Stockholm – 15 år senare var antalet upp i 40 000. Den verkliga fullträffen för företaget var att de fick patent för bensinpumpen i Ryssland, Polen, Tyskland, England och de nordiska länderna.

Annons
Annons

Oscar Andersson var mycket i Tyskland under studieåren – kontakter han sedan utnyttjade för att komma in på tyska marknaden med sin produkt.

Foto: Privat Bild 1 av 3

De översta bilderna visar hur krångligt det vara att tanka innan AB Mack skapade den nya pumpen.

Foto: AB Macks arkiv Bild 2 av 3

Så här ensamt låg fabriksbyggnaden under 1930-talet.

Foto: Stadsmuseet Bild 3 av 3

– Tyskland nämnde på 1920-talet att de inte hade något liknande, därför blev det en framgång där, säger Urban Alvring.

– Farfar var väldigt driftig. Hans pappa var patron på en stor gård i Halland och därför tvekade inte farfar att satsa på den här fabriken.

Oscar Andersson var mycket i Tyskland under studieåren – kontakter han sedan utnyttjade för att komma in på tyska marknaden med sin produkt.
Oscar Andersson var mycket i Tyskland under studieåren – kontakter han sedan utnyttjade för att komma in på tyska marknaden med sin produkt. Foto: Privat

– Det är tråkigt att jag aldrig fick träffa honom. Han dog redan 1932, men eftersom jag har varit ingenjör och företagare så var det väldigt spännande när jag började läsa igenom alla handlingar och anteckningar som fanns i arkivet. Jag har kommit honom mycket närmare nu.

Urban har i företagets arkiv hittat en annons som tydliggör den nya pumpens styrka.

De översta bilderna visar hur krångligt det vara att tanka innan AB Mack skapade den nya pumpen.
De översta bilderna visar hur krångligt det vara att tanka innan AB Mack skapade den nya pumpen. Foto: AB Macks arkiv

Men hur var det att arbeta i fabriken 1917? Det får vi en inblick i genom Björn Jonsons bok ”Landet bortom flottbron”. Där beskriver en blott 14 år gammal arbetare hur en arbetsdag ser ut. Verkstaden på AB Mack var kall och dragig. Matbristen som det pågående första världskriget orsakade gjorde dem extra matta. De fick ofta dra en blytung kärra långa sträckor och pojken skriver ”att en del tyckte det var fel att låta barn göra ett så tungt jobb”. Lyckan var när de fick lönen på fredagskvällen ur en rund plåtask och kunde köpa ”en kristidskorv av korvnasaren”.

Så här ensamt låg fabriksbyggnaden under 1930-talet.
Så här ensamt låg fabriksbyggnaden under 1930-talet. Foto: Stadsmuseet
Annons
Annons

Urban Alvring på platsen där AB Macks andra fabrik låg, längre västerut på Tegelbruksvägen. Fabriksbyggnaden revs 2005, men ett konstverk minner om platsens forna verksamhet.

Foto: Johan Lindberg Bild 1 av 1

Att omgivningen snabbt förstod storheten med Oscar Anderssons bensinpump märks på vilka som var delägare i AB Mack. Det var bland andra stenrike Nils Peter Matthiasson, direktör för Reymersholms spritfabrik, industriprofilen Axel Ax:son Johnsson och Svenska Dagbladets chefredaktör Helmer Key.

Med ett aktiekapital på 465 000 kronor kunde AB Mack relativt snabbt få ut sina bensinanläggningar runt om i Sverige. Efterfrågan var så stor att företaget tidvis inte hann med – kapaciteten var 55 anläggningar i månaden.

Tankarna – som hade en volym på upp till 40 000 liter – grävdes ner och fundament gjordes för pumparna. En beställning från rederiet AB Transatlantic var så omfattande att AB Mack ordnade nya verkstadslokaler i andra ändan av samma kvarter i Midsommarkransen.

Urban Alvring på platsen där AB Macks andra fabrik låg, längre västerut på Tegelbruksvägen. Fabriksbyggnaden revs 2005, men ett konstverk minner om platsens forna verksamhet.
Urban Alvring på platsen där AB Macks andra fabrik låg, längre västerut på Tegelbruksvägen. Fabriksbyggnaden revs 2005, men ett konstverk minner om platsens forna verksamhet. Foto: Johan Lindberg

1922 kom det första bakslaget för företaget när orderingången sjönk rejält i den allmänna depressionen efter första världskriget. Företaget gick i konkurs och anställda fick sägas upp med kort varsel. Företaget ombildades dock samma år och dominerade då den svenska marknaden: 400 bensinstationer i Sverige hade pumpar från AB Mack.

Efter Oscar Anderssons död 1932 tog 18-årige sonen Thorild Alvring över – Urbans far.

– Pappa var väldigt teknisk och uppfinningsrik, men inte lika mycket affärsman som farfar. Andra världskriget var en svår tid, men företaget levde kvar in på 60-talet, säger Urban Alvring.

Annons
Annons
Foto: Privat Bild 1 av 1

En liten känsla av hur det är att bo i huset i dag får vi genom några av de som stöter ihop med. My Lundin Wårhagen, som bor här med Robert och barnen Juni och Sam, tycker att det är en speciell känsla i huset.

– Lägenheterna har kakelugnar och lite udda vinklar vilket gör att det skiljer sig mycket från det mesta som byggs idag. Vi är väldigt förtjusta i huset, säger hon.

Här är två bilder från deras lägenhet:

Foto: Privat

Som vanligt har det också kommit in flera trevliga läsarmejl. Som detta från Fredrik Öberg som kallar sig för ”Kransenfantasten”:

”Midsommarkransen var mitt hem under 17 år, längtan tillbaka är stark. Detta hus tillhör de äldre i Kransen, och charmfaktorn är hög. Fastigheten sticker med sin ljusa nyans på fasaden ut likt en läcker liten gräddbakelse bland de omgivande kåkarnas beiga och gula färger. I närheten – i huset där AB Macks andra lokal låg – höll en jazzklubb till där man exempelvis kunde lyssna på Bernt Rosengren med band för en ynka 50-lapp. Det huset fanns kvar en bit in på 2000-talet. Under mina år i den lilla förstaden, upplevde jag att hela Kransen var som en förlängning av mitt vardagsrum; det spelade ingen roll om jag låg på en filt och läste i Svandammsparken eller promenerade runt gata upp och gata ned i den kuperade terrängen, att vistas där var som att vara omsluten av en len kattsvans (inte sällan även bokstavligt, då det finns gott om katter där). 

Jag kände mig alltid trygg oavsett tid på dygnet. Så har det emellertid inte alltid förhållit sig – läs Kjell Johanssons böcker, kanske särskilt ”Huset vid Flon” och ”Mammas gata”, och slås av kontrasten mellan 40- och 50-talens arbetarstadsdel och dagens tungt gentrifierade medelklassparadis. Och läs dem gärna över en kopp te på något av Kransens fik.”

Nästa vecka kommer en artikel med fler läsarberättelser. Ni som vill ha ett mejl varje gång en ny gåta läggs ut får gärna höra av er till mittstockholm@svd.se. Välkomna tillbaka till en ny gåta framöver.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons