Annons

Dada Masilo tar Giselle till Sydafrika

Dada Masilo i titelrollen som Giselle, vars stora kärlek är Albrecht, dansad av Xola Willie.
Dada Masilo i titelrollen som Giselle, vars stora kärlek är Albrecht, dansad av Xola Willie. Foto: Kevin Parry

Giselle är feminist, en svart kvinna från Sydafrika – åtminstone när Dada Masilo gör sin tolkning. Koreografen som gjorde succé med ”Svansjön” är tillbaka i Dansens hus.

Under strecket
Publicerad

– Jag ville både utveckla mitt berättande och göra en balett som inte var söt.

Så förklarar sydafrikanskan Dada Masilo i en intervju på CueTube sina intentioner med att göra sin version av den tragiska berättelsen om bondflickan som sviks i kärlek och dör av krossat hjärta.

Det är nästan så att man tänker att Dada Masilo går i Mats Eks fotspår. Båda har gjort egensinniga klassikeromtolkningar som speglar samhället omkring dem. Trots avstånd i geografi och ålder har de – helt oberoende av varandra – fastnat för ”Romeo och Julia”, ”Carmen”, ”Svansjön” och ”Giselle”. Gemensam nämnare är också att det ofta är kvinnornas känslor och situation som intresserar dessa koreografer.

Dada Masilo fick en hit med sin ”Svansjön” som gästade Dansens hus 2014. En vital balett där gaytemat var framträdande, sorgen stark. Så kallar sig Masilo också gayaktivist och lyfter fram laddade teman som ras, kön och genus på scenen.

– Jag letar inte medvetet efter politiska rötter när jag gör mina verk, men jag hamnar alltid där ändå, konstaterar hon i intervjun.

Annons
Annons

Hon föddes 1985 i Johannesburgs förstad Soweto och upptäckte dansen via Michael Jackson. Likt flera andra svarta i dansvärlden utmanar hon den klassiska balettens vithet. Hon bryter också upp balettens specifika språk, blandar in samtida och afrikansk dans, så att resultatet blir en intensiv, personlig stil. Den här gången har landsmannen Philip Miller skapat nya klanger utifrån Adolphe Adams originalmusik.

I den romantiska ”Giselle”, som hade urpremiär 1841, finns också ett klasstema, då föremålet för huvudrollens heta låga är adelsmannen Albrecht. En uppsättning 1984 av Dance Theatre of Harlem förlade handlingen till en bomullsplantage i Louisiana. I Mats Eks version hamnade Giselle på mentalsjukhus där de osaliga vilierna var patienter. Dada Masilo gör dem till förfädersandar av båda könen som hämnas för att få frihet.

– Berättelsen handlar om våld och passion, om svek, hämnd och att inte glömma. Jag ville ta Giselle tillbaka till Sydafrika. Världen vi lever i är så destruktiv och kaotiskt och min tolkning av Giselle handlar om det, säger Dada Masilo.

Giselle

Dansens hus

Premiär 15 mars

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons