Annons

Bitte Hammargren:”Dagens kaos håller smugglingen igång”

Antalet drunknade flyktingar i Medelhavet under de senaste femton åren uppgår till 22000 enligt migrationsorganet OIM. Det är som om hela Sandviken eller Ängelholm skulle ha slukats av vågorna.

Under strecket
Publicerad

Ett barns hjälps ombord på en buss i den Sicilianska hamnstaden Pozzallo.

Foto: ALESSANDRO BIANCHI/REUTERSBild 1 av 1

Ett barns hjälps ombord på en buss i den Sicilianska hamnstaden Pozzallo.

Foto: ALESSANDRO BIANCHI/REUTERSBild 1 av 1
Ett barns hjälps ombord på en buss i den Sicilianska hamnstaden Pozzallo.
Ett barns hjälps ombord på en buss i den Sicilianska hamnstaden Pozzallo. Foto: ALESSANDRO BIANCHI/REUTERS

I Libyen väntar hundratusentals andra på att göra den livsfarliga överfarten på Medelhavet.

Skälen är många. I Syrien, Sudan, Eritrea och länder i Sahel finns fasor som driver människor på flykt. Människosmuggling ger samtidigt enorma vinster. Sådan ljusskygg verksamhet trivs i kollapsade och konflikthärjade stater. Libyen är ett sådant land. Det är följden av allt som gick fel efter Gaddafiregimens fall 2011.

Redan under Gaddafis diktatur var Libyen transitland för människosmuggling. Men den obestridde diktatorn hade mer kontroll på verksamheten. I dagens Libyen finns ingen centralmakt, men däremot två konkurrerande regeringar och parlament. Libyen har dock en centralbank som betalat ut pengar till olika milisgrupper eftersom de betraktats som revolutionens hjältar efter Gaddafis fall.

Annons
Annons

De FN-ledda samtalen har inte gett resultat. I gengäld tror många väpnade grupper att de kan driva igenom sin vilja med vapenmakt. Egypten och Förenade Arabemiraten stöder en sida. Turkiet en annan.

Här finns också en politisk undervegetation där människosmugglare – samt terrorgruppen IS – frodas.

Muammar Gaddafi kunde vrida av och på kranen och använda smuggeltrafiken som ett politiskt vapen mot EU. Om han inte fick det stöd han ville ha, lät han regeringschefer på andra sidan Medelhavet förstå att Europa kunde översvämmas av flyktingar.

Från Ghana avgår en konvoj i veckan till Sabha i södra Libyen. I en konvoj med 30 fordon lastas 31 personer på varje pickup, alltså totalt över 900 människor i varje konvoj.
Libysk affärsman

Dagens kaos är det många som tjänar pengar på. Det håller smuggeltrafiken i gång.

En libysk affärsman ger talande exempel:

– Från Ghana avgår en konvoj i veckan till Sabha i södra Libyen. I en konvoj med 30 fordon lastas 31 personer på varje pickup, alltså totalt över 900 människor i varje konvoj. Samma sak sker från Sudan. När bilarna kommer fram till kusten blir flyktingarna inlåsta – för att sedan lösas ut. Även om de har betalat för sig i Sudan kan de tvingas betala ytterligare 1 500 dinarer (cirka 8 000-10 000 kronor) för att bli släppta ombord på båtarna. Har de inga pengar kan de bli utlånade som slavarbetare tills de har betalat av sin skuld.

Den FN-stödda flyginsatsen över Libyen 2011, då Natoflyg med hjälp av svenska spaningsflyg bombade bort Gaddafiregimen, bidrog till att destabilisera Libyen och därefter delar av Sahel.

Tony Blair och Nicolas Sarkozy, som i vissa skeden samarbetade med Gaddafi, ville kanske inte att diktatorn skulle överleva. Om Gaddafi ställts inför en krigsförbrytartribunal hade han kunnat avslöja detaljer som varit pinsamma för dem.

Gaddafi lynchades till dödspå öppen gata. Libyska arméofficerare har sedan dess mördats på löpande band. Forna statstjänstemän som försökt stabilisera landet är politiskt utfrysta. Någon utvärdering av Natos Libyeninsats har aldrig gjorts av FN:s säkerhetsråd.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons