Annons

Daimler tvingas spara – tusentals får gå

Ola Källenius, vd för Daimler, gör stora nedskärningar för att få pengar över till eldrift av bilarna.
Ola Källenius, vd för Daimler, gör stora nedskärningar för att få pengar över till eldrift av bilarna. Foto: Daimler AG

De skärpta utsläppsreglerna tvingar bilföretaget Daimler till stora neddragningar. Den svenske chefen Ola Källenius måste spara för att få pengar över till att utveckla eldrivna bilar.

Under strecket
Publicerad

Den tyska fordonstillverkaren Daimler ska göra omfattande neddragningar de kommande åren. Bolaget ska skära ned personalkostnaderna med totalt 15 miljarder kronor (1,4 miljarder euro) och var tionde chef mister jobbet. Det motsvarar omkring 1 100 tjänster.

Neddragningarna sker framför allt inom dotterbolaget Mercedes-Benz som tillverkar lite mer exklusiva personbilar. Men effekterna märks också av inom lastbilstillverkaren Daimler Trucks, som konkurrerar med svenska AB Volvo och Scania.

– Våra fasta kostnader är för höga. Då kommer man inte runt personalkostnaderna och det kan bli ganska känslomässigt i ett tyskt företag, säger Ola Källenius som tog över som koncernchef för Daimler i maj i år.

De nya beskeden kom i samband med att Daimlers ledning höll en kapitalmarknadsdag i London och på börsen gick aktiekursen ned. För det blir en dyrbar omställning som kommer att trycka ned Daimlers vinster under både 2020 och 2021.

Ola Källenius påpekar att förhandlingar redan är igång med facken. Men att de processerna brukar ta lång tid i Tyskland med strikta regler på arbetsmarknaden.

Annons
Annons

Att Daimler Trucks skulle varna för en sämre marknad framöver kom knappast överraskande. Nyligen har både Volvo och Scania uppgett att marknaden kyls av efter flera mycket goda år.

– Vi möter mycket motvind nästa år. Både i Europa och Nordamerika går det ned, fast till mer normala nivåer och justeringen är faktiskt hälsosam, säger lastbilschefen Martin Daum som tror på en nedgång på 10-20 procent i Europa.

Ungefär samma bedömningar har kommit från de svenska lastbilsbolagen. Scaniachefen Henrik Henriksson varnade för en dryg vecka sedan för att det blir en ”brutal inbromsning” till mer normala nivåer.

Den verkligt stora utmaningen handlar om att biltillverkarna måste klara de nya hårda utsläppsregler som myndigheterna satt upp för nya bilar. Enligt Martin Daum har Daimler sedan mitten av 1990-talet minskat utsläppen från bolagets lastbilar med blygsamma 1,1 procent per år.

Fortsätter man i den takten även framöver finns det ingen som helst chans att klara EU:s utsläppsmål. Det behövs nästan tre gånger mer och för att klara det krävs en omfattande elektrifiering av lastbilarna.

Först handlar det om batteridrift. Sedan kan även bränsleceller komma in.

– Vi behöver sannolikt båda alternativen, säger Martin Daum.

För att klara utsläppskraven satsar även Mercedes-Benz på elektrifiering. Fram till 2022 ska bolaget ut med mer än 20 nya elbilsmodeller. De kommer då att stå för omkring 15 procent av alla personbilar bolaget säljer.

Ola Källenius varnade för att det är en svår utmaning som både Mercedes och flera av konkurrenterna står iför. EU:s nya skärpta utsläppsregler slår till under 2020 men då kan Mercedes, som nu ligger långt över utsläppsgränsen, klara sig tack vare förmånliga övergångsregler.

– Det gör att vi har möjlighet att klara gränsen för 2020. Men 2021 blir det verkligt utmanande, säger Ola Källenius.

Han konstaterar ändå att bolaget har tekniken som gör att man kan klara utsläppsmålet.

Frågan är bara vad konsumenterna väljer att köpa. Efterfrågan på bränslehungriga suv:ar har varit stor och om den fortsätter öka blir det svårt att klara utsläppsmålet.

Ola Källenius menar att Daimler, liksom rader av andra bilföretag, är i ett svårt läge. De behöver fortsätta utveckla bensin- och dieselbilar samtidigt som de måste satsa stora pengar på att få fram elbilar.

Utvecklingen av elbilar befinner sig dessutom i ett tidigt skede där tekniken inte hunnit förfinas och där volymerna än så länge är väldigt små.

Men trots behovet av fortsatt elbilsutveckling har Daimlers ledning nu bestämt sig för att kostnaderna för forskning och utveckling inte får fortsätta växa längre. De ska ligga kvar på samma nivå som tidigare för att sedan börja minska.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons