Annons

Dyrare i glasen – faktor bakom intäktsökningen

Foto: Staffan Andersson/TT

De statsägda tungviktarna verkar ha det värsta bakom sig. Men även om utvecklingen är på väg åt rätt håll i många företag är den sammantagna lönsamheten inte så imponerande. Några av de verksamheter som haft väldigt hög lönsamhet drabbas dessutom av tuffare krav från myndigheterna.

Under strecket
Publicerad
Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

1 / 6

Foto: Tomas Oneborg

SJ – klimatintresset ger klirr i kassan

Klimatfrågan fortsätter att lyfta SJ när allt fler vill ta tåget. Eftersom kostnaderna till stor del är fasta gör ökade intäkter att resultat och marginal ökar dramatiskt. Medan intäkterna under det andra kvartalet ökade med 11 procent 2,2 miljarder kronor så steg rörelseresultatet med 128 procent till 258 miljoner kronor.

SJ redovisar också förbättrade siffror för kundnöjdhet och punktlighet både på lång- och medeldistanståg. Alla tre siffrorna är dock helt identiska med vad SJ visade i sin halvårsrapport för två år sedan. Bolaget har visserligen ändrat från rullande tolv månader till kvartal för punktligheten, och andra kvartalet för två år sedan påverkades av stora trafikstörningar och terrorattentatet i Stockholm.

Men SJ flaggar för att spåren måste renoveras för att klara den ökade efterfrågan på tågtrafik. De närmaste åren ska Trafikverket genomföra omfattande underhållsarbeten, vilket enligt SJ kommer att öka bolagets kostnader för ersättningstrafik, personal och förändrad trafikering.

Samtidigt har SJ väldigt aggressiva planer för kommande år med mångmiljardinvesteringar i nya tåg och en internationell etablering.

Annons
Annons
Foto: Emil Langvad/TTBild 1 av 1

2 / 6

Foto: Emil Langvad/TT

Förlust för Postnord

Efter att under första kvartalet ha lyckats vända förlusten till plus så hamnade Postnord åter på röda siffror under det andra kvartalet. Rörelseförlusten på 70 miljoner kronor var dock dramatiskt bättre än motsvarande siffra föregående år, och postbolaget redovisar ett justerat rörelseresultat på 95 Mkr, vilket är en förbättring mot samma period i fjol.

Omsättningen står stilla på 9,5 miljarder kronor, även om den backade marginellt organiskt. Bolaget ökar inom e-handel, medan omsättningen på brev fortsätter ned.

Sverige bär fortsatt helt upp den nordiska koncernen, medan den danska verksamheten kommer allt närmare ett justerat nollresultat.

Från den 1 juli har Postnord en ny organisation som ska vara enklare och mer kostnadseffektiv. Inte minst är den mer uppdelad mellan länderna än den tidigare mer centraliserade modellen, vilket väl även det säger en del om framgången för den svensk-danska sammanslagningen.

Annons
Annons
Foto: Nils Petter Nilsson/TT Bild 1 av 1

3 / 6

Foto: Nils Petter Nilsson/TT

Spelskatten krossar Svenska Spels resultat

Den senaste tiden har varit en riktig rysare för många av börsens spelbolag. Även för Svenska Spel pekar det mesta nedåt jämfört med tidigare år.

För andra kvartalet minskade intäkterna en aning till drygt 2 miljarder kronor, även om onlinespelandet fortsätter att öka. Rörelseresultatet sjönk dramatiskt, från 975 miljoner kronor till 534 miljoner kronor.

Bortsett från spelskatten, som krossade resultatet även det första kvartalet, så föll rörelseresultatet med 6 procent. Det innebär att lönsamheten, som tidigare legat på närmast monstruösa nivåer, nu får stryk av spelskatten, sjunkande intäkter och lägre marginaler.

Trots detta har Svenska Spel fortsatt en lönsamhet som gör de flesta bolag i andra branscher avundsjuka.

Annons
Annons

Vattenfalls vd och koncernchef Magnus Hall

Foto: Maja Suslin/TTBild 1 av 1

4 / 6

Vattenfalls vd och koncernchef Magnus Hall
Vattenfalls vd och koncernchef Magnus Hall Foto: Maja Suslin/TT

Högre omsättning för Vattenfall

Den finansiella härdsmältan Vattenfall har det värsta bakom sig. Men trots att delar av koncernen är väldigt lönsamma, så finns det fortsatt annat som drar ned kraftjätten.

Omsättningen fortsatte att öka, under det andra kvartalet med 11 procent till nära 35 miljarder kronor. Men även om det underliggande rörelseresultatet låg stilla kring 3,6 miljarder kronor så gick Vattenfall på en del smällar längre ned i resultaträkningen vilket sänkte periodens resultat från cirka 3 miljarder kronor till 1,25 miljarder. Här hänvisar Vattenfall främst till engångseffekter på skattekostnaderna i Tyskland och värderingen av innehavet i kärnavfallsfonden.

Vattenfall är också oroat över den framtida utvecklingen för kassakon elnät, där bolaget har lokala monopol.

Energimarknadsinspektionens beslut att sänka den tillåtna avkastningen ”beklagas” av Vattenfall, som flaggar för att investeringarna i elnäten ska dras ned till ett minimum. Detta samtidigt som behovet kommer att öka kraftigt kommande år.

Annons
Annons
Foto: Roger Vikström/TT Bild 1 av 1

5 / 6

Foto: Roger Vikström/TT

Hård konkurrens påverkar Apotekets lönsamhet

Apotekets omsättning stod stilla på 5 140 miljoner kronor under det andra kvartalet. Det gjorde att det statliga bolaget halkade efter marknadens ökning under det första halvåret.

Dessutom sjönk resultatet, så rörelsemarginalen föll från 2,8 procent till 2,1 procent och därmed under det långsiktiga målet på 3,0 procent som tidigare låg väldigt nära. Konkurrensen är hård inom apoteksbranschen, och lönsamheten därefter. Apoteket förklarar det sämre resultatet med färre avtal på vårdmarknaden och högre kostnader för att utveckla det ”digitala kunderbjudandet.”

Annons
Annons
Foto: Jessica Gow/TTBild 1 av 1

6 / 6

Foto: Jessica Gow/TT

Mer försäljning på Systembolaget

Efter en stillastående försäljning under årets första månader tog det fart under andra kvartalet med en försäljningsökning på 6 procent till 8,5 miljarder kronor. Systembolaget förklarar det med att kunderna köpte dyrare sorter, att alkoholfritt ökade starkt samt att påsken inföll under kvartalet. Det senare anges också som förklaring till att rörelseresultatet steg från 66 miljoner kronor till 88.

Det förbättrade andra kvartalet räckte dock inte till för att lyfta halvårssiffrorna till plus, utan bolaget gjorde till skillnad mot i fjol en mindre förlust. Det förklaras med ”satsningar inom det digitala kundmötet för att möta förändringar i omvärlden och kundernas förväntningar.”

Den första juli fick Systembolaget dels möjlighet att erbjuda hemleverans i hela landet, dels monopol på försäljningen av alkoglass och andra ”alkoholdrycksliknande” produkter. I dagsläget är det oklart hur Systembolaget ska hantera de båda förändringarna.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons