Annons

Spelman på taketRivstart på teaterhösten – Dan Ekborg magnifik

Pia Johansson och Dan Ekborg i ”Spelman på taket”.
Pia Johansson och Dan Ekborg i ”Spelman på taket”. Foto: Bengt Wanselius

Dan Ekborg gör en magnifik Tevje i en explosivt dansant och känslostark ”Spelman på taket”. Det är sprakande show, men också angelägen dramatik med svidande melankoli om ett folk på flykt.

Under strecket
Publicerad

Pia Johansson och Dan Ekborg i ”Spelman på taket”.

Foto: Matilda RahmBild 1 av 2

Stina Nordberg, Frida Modén Treichl och Tove Edfeldt.

Foto: Matilda RahmBild 2 av 2

Spelman på taket

Genre
Musikal
Regi
Ronny Danielsson
Medverkande
Dan Ekborg, Pia Johansson, Tove Edfeldt, Frida Modén Treichl, Stina Nordberg m fl
Var
Kulturhuset Stadsteatern på Dansens hus
Text
Joseph Stein efter berättelser av Sholem Aleichem
Koreografi
Roger Lybeck

Musik: Jerry Bock. Sångtexter: Sheldon Harnick. Scenografi: Leif Östbergh. Kostym Annsofi Nyberg. Ljus: Mikael Kratt. Mask: Katrin Wahlberg

Teaterhösten börjar med en rivstart. Kulturhuset Stadsteatern bjuder på en explosivt dansant och superprofessionell version av ”Spelman på taket” på Dansens hus. Denna amerikanska musikal från 1964 hade urpremiär på Broadway i regi och koreografi av Jerome Robbins. Manuset bygger på Sholem Aleichens roman, originalutgiven på jiddisch 1894, om den fattige mjölkutköraren Tevje. Handlingen utspelas 1905 i Anatevka, en fiktiv judisk by i det förrevolutionära Tsarryssland.

Ett nyckelord är ”traditzie”. Tevje slits mellan sin grundmurade tro på att bevara de judiska traditionerna och hans älskade men egensinniga döttrars vilja att gifta sig av kärlek. Här finns också förtryck och pogromer. Det mullrar olycksbådande vid horisonten. Livet i Anatevka förmörkas av antisemitism och förföljelser. 

Lars Östbergh har signerat en visuellt verkningsfull scenografi i dynamiskt ljus av Mikael Kratt. Tevjes stuga vrids runt från utsida till interiör. Fonden skiftar färg; från blå rymd till flammande violett. Ett grönskande träd strävar mot himlen, i andra akten har löven fallit av de spretiga grenarna framför en ödsligt isgrå himmel.

Annons
Annons

Pia Johansson och Dan Ekborg i ”Spelman på taket”.

Foto: Matilda RahmBild 1 av 2

Stina Nordberg, Frida Modén Treichl och Tove Edfeldt.

Foto: Matilda RahmBild 2 av 2

Regissören Ronny Danielsson har tillsammans med koreografen Roger Lybeck drivit upp en otrolig intensitet. Suveräna dansare fyller scenen med rasande energi i virvlande folklore-inspirerade dansnummer. Ett gäng enastående musiker öser på med klezmermusik i Joakim Hallins arrangemang. Det är sprakande show. Men också angelägen, känslostark dramatik. Och svidande melankoli. 

Pia Johansson och Dan Ekborg i ”Spelman på taket”.
Pia Johansson och Dan Ekborg i ”Spelman på taket”. Foto: Matilda Rahm

Dan Ekborg äger scenen som Tevje med tyngd, dov svärta och avväpnande humor. En patriark som tvingas inse att det är nya tider. I sitt avspända småprat med Herren försöker han övertyga sig själv om vad som är rätt, han kastas i sitt vankelmod mellan å ena och andra sidan. Ekborg sjunger förträffligt med ett röstregister från imponerande kraft till precist avvägda nyanser i vanmakt och bitter förtvivlan; örhänget ”Om jag hade pengar” blir som ett litet musikdrama i sig. En dos sentimentalitet och en nypa patetik skämmer inte heller rollen, tvärtom.

Tevjes fru Golde spelas distinkt med bredbent trygghet och rivig sälta av Pia Johansson. Tillsammans har de den självklara, lite sträva ömsinthet som ett slitstarkt äktenskap (eller ett sceniskt radarpar) kan erövra. De revolterande döttrarna har integritet och mod. Tove Edfeldts Tzeitel är upplyftande självständig och trotsigt omutlig i sin kärlek till den fattige skräddaren, Frida Modén Treichls upproriskt självständiga Hodel förälskar sig i Lucas Krügers ideaistiske student och de möts i en välljudande musikalduett. Stina Nordbergs Chava sätter allt på spel när hon vågar utmana familjens religiösa traditioner.

Stina Nordberg, Frida Modén Treichl och Tove Edfeldt.
Stina Nordberg, Frida Modén Treichl och Tove Edfeldt. Foto: Matilda Rahm

Det finns flera pregnanta utropstecken i ensemblen, som Lars Göran Perssons excentriskt giftaslystne slaktare och Lena-Pia Bernhardssons beskäftigt snattrande äktenskapsmäklerska.

Livet är skört. En akrobatisk spelman med fiol balanserar farligt på taknocken. Tillvaron kan rämna, både då och nu. Repressiva krafter osäkrar världen. Byn ska tömmas. Människor fördrivs. Familjer splittras, framtiden är oviss. Väskor, bylten och kärror. Ett folk på flykt.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons