Annons

En spegel i handenDans som leker med rum och blick

Kajsa Sandström i solot ”En spegel i handen”.
Kajsa Sandström i solot ”En spegel i handen”. Foto: Milja Rossi

Ett solo av och med Kajsa Sandström är först ut när Weld väljer att livestreama en premiär. ”En spegel i handen”, som ursprungligen var tänkt att visas för en publik på plats, har fått ett nytt rum.

Under strecket
Publicerad

Kajsa Sandström går i närkamp med ett stort vitt tygstycke – som även är projektionsyta.

Foto: Milja Rossi

En spegel i handen

Genre
Dans
Var
Weld, livestreamad premiär
Koreografi
dans, bild, text: Kajsa Sandström

Ljud: Rebecka Holmström. Klippning av projicerad film: Ylva Henriksson, Rebecka Holmström. Ljus: Ronald Salas. Kamera: Milja Rossi

Att det är ett verk av Kajsa Sandström som streamas och får sin premiär på internet är egentligen ganska passande eftersom hon i sina koreografier vill skapa nya rumsligheter. Framför allt har det länge funnits en tydlig vilja hos henne att undersöka hur bilder skapas eller reproduceras i själva livesituationen och hur verk dokumenteras för att kunna återskapas. Filmade sekvenser och projektioner ingår ofta, liksom speglingar där spegelbilden används som ett sätt att visa hur bilder av en rörelse eller av kroppen hela tiden kan förändras. Det kan låta torrt teoretiskt men hos Kajsa Sandström blir det aldrig det eftersom själva rörelsen och seendet alltid står i centrum.

I den här speciella situationen när scenkonsten på grund av den pågående coronapandemin har mycket begränsade möjligheter att möta en levande publik på plats får filmandet och dokumenterandet som en livesändning innebär en än viktigare funktion. Filmade eller livesända dansföreställningar är förstås ingenting unikt men här handlar det om ett nytt verk som inte, i alla fall just nu, kan framföras på något annat sätt.

Annons
Annons

Kajsa Sandström går i närkamp med ett stort vitt tygstycke – som även är projektionsyta.

Foto: Milja Rossi

Det som slår mig när jag sitter med hörlurarna på framför datorn är att ljudet från Kajsa Sandströms alla rörelser blir mer påtagliga än om jag varit närvarande på plats. Nu hörs minsta friktion mellan golv, kropp och tyg på ett sätt som förstärker det jag ser på skärmen. Speciellt i de sekvenser när en helt vitklädd och barfota Kajsa Sandström går i närkamp och vrider eller omsorgsfullt viker ihop det stora vita tygstycke som inledningsvis använts som projektionsduk för en film. Det är som om hon vill bli ett med det nyligen projicerade, vilket även betonas av de texter som läses eller av det hon själv återberättar samtidigt som hon utför det som sägs.

Kajsa Sandström går i närkamp med ett stort vitt tygstycke – som även är projektionsyta.
Kajsa Sandström går i närkamp med ett stort vitt tygstycke – som även är projektionsyta. Foto: Milja Rossi

I filmsekvensen som inleder ”En spegel i handen” möter vi en lika lekfull som undanglidande dansare vars händer, armar, ben men även ansikte dubbleras eller till och med mångdubblas med hjälp av spegelglas. På ett egentligen enkelt men likväl förvånansvärt effektivt sätt smälter det speglade samman med spegelbilderna så att de inte går att skilja åt. En illusion som sekundsnabbt kan brytas och försvinna när Kajsa Sandström vinklar om spegeln samtidigt som det hela ersätts med en ny bild.

Lika snabb är förflyttningen från den projicerade filmen till Welds råa scenrum där dansaren är på plats – och det är först då man kan orientera sig i rummet. Kameran pendlar också fint mellan att gå närmare och att zooma ut och ge åskådaren framför datorn en möjlighet att själv välja vad man vill fokusera på.

När sedan Kajsa Sandström ställer sig på en pall och håller upp ett tyg som filmbilder kan projiceras på uppstår något intressant i och med att livesändningen då ser ut att lämna det befintliga rummet, även om den inte alls gör det. En växling mellan live och filmat material som blir oväntat tydlig när hela föreställningen streamas från Weld på Norrtullsgatan i Stockholm. Jag tror att det är just den medvetenheten som Kajsa Sandström nu lyckats fånga när omständigheterna tvingat henne att bokstavligen utvidga sitt rum till internet.

Föreställningen streamas även 25 och 26 april klockan 19 här.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons