Annons
Recension

KörperDansarna donerar helhjärtat sina kroppar till bilder som känns

Clyde Emmanuel Archer i ”Körper”.
Clyde Emmanuel Archer i ”Körper”. Foto: Carl Thorborg

”Körper” är det råaste verket i tyskan Sasha Waltz trilogi om kroppen och människan. Kungliga Baletten hamnar i nytt ljus när de donerar sina kroppar till en koreografi som är en både rolig och grym anatomi- och historielektion, skriver Anna Ångström.

Under strecket
Publicerad

Tretton dansare medverkar i ”Körper”.

Foto: Carl ThorborgBild 1 av 1

Körper

Genre
Dans
Regi
koreografi: Sasha Waltz
Medverkande
Kungliga Baletten
Var
Kungliga Operan

Musik: Hans Peter Kuhn. Scenografi: Thomas Schenk, Heike Schuppelius, Sasha Waltz. Kostym: Bernd Skodzig. Ljus: Valentin Gallé, Martin Hauk.

Det är inte ofta man ser dansverk som gör ont i den egna kroppen, som lämnar fantomsmärtor. Ändå är vår kropp så sårbar. Den utsätts, manipuleras, insjuknar, utplånas eller blir handelsvara över synliga och osynliga gränser – men den är också stark och vacker: en skulptur av hud, hår, skelett, inälvor och vätskor. I ”Körper” målas allt detta fram i ett bildsprängt verk som sätter Kungliga Baletten i nytt ljus. I skarpt belysta och obevekligt mörka tablåer blir 13 dansare – blottade eller i kostym – måttstockar och associativa delar i en poetisk, bitvis rolig och ofta grym anatomi- och historielektion. Begränsningar krockas mot möjligheter, hård materia mot mjuk.

”Körper” är det råaste verket i tyskan Sasha Waltz trilogi om kroppen och människan, skapat 2000 då hon hade installerat sig på Schaubühne i Berlin och konfronterades med teaterns enorma scenrum. Senare tillkom ”S”, om sexualiteten och sinnligheten, och andlösa ”noBody, om icke-varat, själen och döden. Det sistnämnda gästade Dansens hus 2004 med Waltz eget kompani och iscensattes på Göteborgsoperan 2012.

Annons
Annons

Tretton dansare medverkar i ”Körper”.

Foto: Carl ThorborgBild 1 av 1

Sasha Waltz är en av de stora koreograferna i generationen efter Pina Bausch och likt denna korsklipper hon konstarterna. Karakteristiskt är blicken för hur arkitektur synliggör och påverkar människan. Genombrottstrilogin ”Travelogue” (1993–95) byggde dramer i vardagsmiljöer, ”Allee der Kosmonauten” zoomade in en sliten lägenhet i östra Berlin efter Murens fall.

Tretton dansare medverkar i ”Körper”.
Tretton dansare medverkar i ”Körper”. Foto: Carl Thorborg

I ”Körper” tornar en svart murvägg upp sig och gör människorna små. Det är lätt att tänka på dagens fästning Europa. Kroppsdelar tränger in genom hål. Ljudet av dansare som dunsar i golvet och rör sig mekaniskt skapar rytm och visst obehag som anger tonen för verket. Delar av det växte ju fram i Daniel Libeskinds judiska museum i Berlin, och Förintelsens avhumanisering flimrar till på näthinnan när nakna kroppar staplas på hög eller rullar omkring. Mitt i väggen finns en glastäckt rektangel bakom vilken dansarna klaustrofobiskt trängs i långsam rörelse. De liknar drunknande i en monter eller en kyrkomålning av människans lidande.

Hans Peter Kuhns ljudbild andas och suckar och individerna träder fram i små existentiella monologer om fysiska reaktioner där begreppen kastas om: bröst blir ögon, ben blir armar. Kroppens material frikopplas från känslan; dansarna släpar varandra i huden, skakar vätska ur lemmar eller sätter prislappar på sina organ. Det är ett sakligt våld, som får fantasifull motkraft i absurt felmonterade kroppar eller en flexibel ryggrad av skramlande porslinsfat.

Ibland sackar tempot och en distans infinner sig. Delvis beror det på att Operans guldinramade scen inte medger samma totalupplevelse som när jag såg ”Körper” 2004 i Østre Gasværks magnifika, råa rundel. Men det frenetiska ögonblicket som förebådar ”murens” fall får hela salongen att vibrera och hålla andan. Kvar blir ett sluttande golv där dansarna bildar kedjor och tippar. Kroppen som maskin och massa ställs mot några ömt utmejslade duetter.

Det är en stor kväll för Kungliga Baletten som helhjärtat donerar sin fysiska närvaro till ”Körper” och visar att operahuset rymmer ett starkt, samtida kompani.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons