Annons
Kommentar

Anna Ångström:Dansens hus hämtar otippat ny chef från Berlin

Johannes Öhman blir ny teaterchef och konstnärlig ledare för Dansens hus i Stockholm med start i mars och till 2025.
Johannes Öhman blir ny teaterchef och konstnärlig ledare för Dansens hus i Stockholm med start i mars och till 2025. Foto: Ali Lorestani/TT

Johannes Öhman lämnar Berlin för att bli ny teaterchef på Dansens hus. En erfaren balettchef tar över Sveriges nationella nav för samtidsdans.

Under strecket
Publicerad

Äntligen kan man sluta spekulera. Beskedet om vem som ska efterträda Annelie Gardell, som avtackades långt före jul, har dröjt.

Men nu står det klart att den femte konstnärliga ledaren för stiftelsen Dansens hus – grundad 1989 och publikt invigd 1991 med Jan Zetterberg i spetsen – hämtas från Berlin. Lite otippat, men spännande.

För det var ju dit, till Staatsballett Berlin, Johannes Öhman rekryterades med visst buller och bång för några år sedan med uppdrag att förnya och utveckla den stora (90 dansare) men konstnärligt lätt stagnerade Berlinbaletten – tillsammans med koreografen Sasha Waltz som han hade funnit samsyn med efter deras samarbete på både Göteborgsoperan och Kungliga Operan där Öhman varit balettchef. År 2017 lämnade han i förtid Kungliga Baletten för att bereda marken i Berlin efter ett antal år av progressivt ledarskap i huset vid Gustav Adolfs torg där han lyckosamt men inte friktionsfritt kombinerat klassisk balett med skarp, profilerad nutida dans.

Han talade då om att riva murar mellan det klassiska arvet och det nyskapande, att öppna dörren för koreografer i framkant. Något som var just vad baletten i Berlin behövde, enligt stadens kultursenator, men som ett antal av dansarna offentligt och med emfas protesterade mot då de fruktade att den klassiska repertoaren skulle ta stryk.

Annons
Annons

Redan första premiären i Öhmans regi 2018 med ett samtida program mottogs dock mycket väl av tysk press. Förra året utsågs Staatsballett Berlin till årets danskompani av den tyska danstidskriften Tanz.

Nu återkommer Öhman till Stockholm långt innan förordnandet i Berlin tagit slut och just när samarbetet med Waltz skulle dra i gång på allvar. I mars tar han över det konstnärliga ledarskapet i Dansens hus och programläggningen från hösten 2020 – en rivstart. Från 2021 tillträder han som teaterchef fullt ut.

Kanske lockas han av att basa för en scen utan egen ensemble, en renodlad gästspelsscen med nationell och internationell profil. Johannes Öhman torde vara väl förtrogen med Dansens hus uppdrag då två av hans tidigare arbetsplatser, Kungliga Operan och Göteborgsoperan, är tunga instiftare i organisationen.

’Dansens hus har ända sedan starten varit en konstnärlig kompass för mig under mina femton år av chefskap.’

Dansen är en kulturpolitiskt ung konstart och huset vid Norra Bantorget ett betydelsefullt nav. Dansens hus grundare och första teaterchef Jan Zetterberg var något av en allätare som introducerade en rad tunga elefanter för danspubliken. Efterträdaren koreografen Kenneth Kvarnström lyfte bland annat fram kvinnliga koreografer. Därpå kom Virve Sutinen som smalnade av repertoaren väl mycket vilket satte press på nästa chef, Annelie Gardell, att öka publikintresset. Det har hon lyckats med, hon har vurmat för livemusikens plats och fått hit en rad fina gästspel men har också kritiserats av delar av det svenska danslivet som inte har fått tillgång till scenerna.

Johannes Öhman kommer med andra ord att möta stora förväntningar och krav från både Dansens hus styrelse, publiken och dansvärlden. I hans kontaktnät finns tunga koreografnamn som Wim Vandekeybus, Alexander Ratmansky, Stijn Celis, Sharon Eyal, Jefta van Dinther, Mats Ek och Alexander Ekman. Men Öhman är också nyfiken på danskonsten som växer fram utanför de stora institutionerna. Han har även varit med och kurerat Göteborgs internationella dans- och teaterfestival.

Med andra ord ett lovande cv för en person som ska chefa över Sveriges största gästspelsscen för dans. Själv säger han så här om uppdraget:

– Dansens hus har ända sedan starten varit en konstnärlig kompass för mig under mina femton år av chefskap. Drömmen är att vi ska ha en roll inom toppskiktet av samtida dans och få hit prestigefulla urpremiärer.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons