Annons

Jan Almgren:Bakom Volvos stängda dörrar – den hemliga sanningen

En officiell version. Och en hemlig. Det handlar om kinesiska Geelys intåg i Sveriges största företag, lastbilskoncernen AB Volvo och vad bolagets styrelse egentligen tycker om saken. Bakom stängda dörrar.

Under strecket
Publicerad

Carl-Henric Svanberg, ordförande i AB Volvo.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Carl-Henric Svanberg, ordförande i AB Volvo.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Efter reklamen visas:
Volvo rejält oroat för nya ägaren

I veckan blev det formellt klart att AB Volvo, till en inte oväsentlig del, numera är kinesiskt. Det formella godkännandet från kinesiska myndigheter tog lite längre tid än väntat. Beskedet var ingen överraskning men innebär ändå en spektakulär förändring i svenskt näringsliv.

Geely äger aktier för 24 miljarder kronor och är i dag AB Volvos största ägare sett till kapital (8 procent) och näst störst räknat i röster. Störst är investmentbolaget Industrivärden.

Analytiker utgår från att Geely kommer att köpa på sig ytterligare aktier. Var det slutar är det ingen som vet. Från Geely är det radiotystnad sedan länge.

Bakom stängda dörrar är han ”jättebekymrad”.

Geely äger sedan tidigare 100 procent av personbils–Volvo.

Det visar sig nu att ordförande Carl-Henric Svanberg har två åsikter om Geelys intåg i lastbilsjätten. En officiell. Och en hemlig.

Bakom stängda dörrar är han ”jättebekymrad”. Det berättade han nyligen för internationella investerare i samband med ett möte, uppger två av varandra oberoende källor till SvD.

Carl-Henric Svanberg, ordförande i AB Volvo.
Carl-Henric Svanberg, ordförande i AB Volvo. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Annons
Annons

Enligt källorna är Carl-Henric Svanberg frågande kring vad det är för ägare som Volvo har fått på halsen. Är det en skicklig industrialist som vill utveckla bolaget?

Eller är det en representant för kinesiska regeringen som vill ägna sig åt tekniköverföring till Kina? Volvos ordförande, och hela styrelsen, lutar åt det senare, enligt SvD:s källor. Därav oron.

På bolagsstämman i Göteborg i våras, där flera mindre aktieägare uttryckte sin oro över Geelys inmarsch i bolaget, redovisade Carl–Henric Svanberg styrelsens officiella version av läget. Den var betydligt mer positiv och han öppnade till med upp för ett samarbete med den kinesiska biljätten. Svanberg beskrev då Geelys ordförande, Li Shufu, som en seriös industrialist.

Det är inte alldeles lätt att förstå varför det är så farligt att problematisera kring Geelys kontrollpost i AB Volvo publikt. Det blir märkligt, och inger inte förtroende, när det via läckor avslöjas en sådan stor diskrepans mellan styrelsens officiella och interna beskrivning av läget.

Klart är att Geelys ägande i den svenska industriklenoden på sikt kan leda till en maktkamp mellan svenska och kinesiska intressen. Med styrelsens skeptiska inställning följer att man knappast är intresserad av att ge Geely en styrelseplats.

Det vore ett mardrömsscenario för Volvo och skulle skada både kunder, anställda och bolagets aktieägare.

Det är möjligt att det inte heller är något som Li Shufu är intresserad av.

Åtminstone inte år ett, två eller tre.

Men om Geely fortsätter att köpa aktier i AB Volvo och år fyra gör anspråk på en styrelseplats kommer det att bli extremt svårt att blockera en sådan vilja.

Då kan det uppstå en situation där styrelsen befolkas av ledamöter som inte känner förtroende för varandra och drar åt olika håll när det gäller strategi– och långsiktig utveckling av bolaget. Det vore ett mardrömsscenario för Volvo och skulle skada både kunder, anställda och bolagets aktieägare.

Fast om fyra år är det inte heller självklart att Volvos ordförande heter Carl–Henric Svanberg.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons