Annons

Därför blir 2019 en rejäl utmaning för Faang-bolagen

Kursras och mångmiljardbelopp som har gått upp i rök. De så kallade Faang-bolagen har haft ett minst sagt turbulent börsår. Och även efter att nyårsklockorna ringt in 2019 är det lite som talar för att det nya året blir annorlunda.

Under strecket
Publicerad

Amazons vd Jeff Bezos.

Foto: Reed Saxon / AP Bild 1 av 1

1 / 6

Amazons vd Jeff Bezos.
Amazons vd Jeff Bezos. Foto: Reed Saxon / AP

Facebook, Amazon, Apple, Netflix och Google – fem stora jättar som styr många människor och företags vardag.

De klumpas ofta ihop som Faang-bolagen men sanningen är att de står inför mycket olika utmaningar framöver.

Annons
Annons

Facebooks vd Mark Zuckerberg.

Foto: Andrew Harnik /AP Bild 1 av 1

2 / 6

Användarna sviker Facebook

Facebooks vd Mark Zuckerberg.
Facebooks vd Mark Zuckerberg. Foto: Andrew Harnik /AP

Året för Facebook har som bekant varit stökigt, inte minst för bolagets ägare Mark Zuckerberg. Säkerhetsskandalerna har avlöst varandra och bolaget har kritiserats för en nonchalant attityd i hanteringen av dessa.

Det har fått både börsvärde och förtroende att sjunka dramatiskt för Facebook. Turerna om rysk påverkan av det amerikanska presidentvalet 2016, skandalen med Cambridge Analytica, införandet av GDPR och nu senast att Facebook försökt misskreditera sina kritiker, däribland finansmannen George Soros, har fått investerarna att surna.

Samtidigt har antalet aktiva användare fallit kraftigt och användartillväxten är lika långsam som för sju år sedan. Inte minst den europeiska marknaden går trögt med kraftiga annonstapp som följd.

Utvecklingen rimmar illa med investerarnas krav på fortsatt stark tillväxt. Det som fortfarande går bra är andra Facebookägda appar som Instagram och Whatsup.

Enligt Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank är utmaningarna för 2019 är många.

– Tillväxten i antal användare och intäkter framöver är en utmaning. Dessutom krävs enorma investeringar i förbättrad användarsäkerhet och regelefterlevnad, och det är investeringar som inte ger någon avkastning, säger hon och fortsätter:

– Man behöver även reparera sitt rykte efter de senaste årens skandaler med läckta användaruppgifter och utnyttjande av användarnas information.

Johanna Kull, sparekonom på Avanza, resonerar på ett snarlikt sätt.

– Det enorma antalet användare är Facebooks inkomstkälla. Men på senare tid har tillväxten i antalet användare som dagligen använder plattformen mattats av och på de två lönsammaste marknaderna USA och Europa står antalet användare still.

Hur kritiskt är läget?

– Det är centralt att få fart på användartillväxten igen. Det är till syvende och sist antalet aktiva användare som genererar pengar och som avgör börskursens utveckling.

Annons
Annons
Foto: Tomas Augustsson. Bild 1 av 1

3 / 6

Amazons höga värdering

Foto: Tomas Augustsson.

Tillsammans med Apple och Microsoft är Amazon ett av världens tre högst värderade börsbolag. E-handelsjätten är inne i sin starkaste försäljningssäsong på året med julhandel och shoppingfrossa.

Trots det har bolaget reviderat ned prognoserna för framtiden. Johanna Kull menar att nästa år kommer innebära fortsatta utmaningar för e-handelsjätten.

– Amazon går inte att beskriva som någonting annat än en framgångssaga men det är klart att de inte är immuna mot risker. Som för alla bolag är it-säkerhet a och o, och för Amazon med flera hundra miljoner kreditkortsuppgifter skulle en större dataläcka vara ett ordentligt test.

Vad finns det mer för risker?

– En annan risk är ökade regleringar i framför allt USA och Europa. Trump har flera gånger använt sitt twitter-finger till att kritisera bolaget och anklaga dem för skattefusk.

Annons
Annons
Foto: Marcio Jose Sanchez /AP Bild 1 av 1

4 / 6

Apple behöver satsa mer på AI

Foto: Marcio Jose Sanchez /AP

Bland börsens slagpåsar hör Apple till dem som har drabbats hårt av börsfrossan de senaste månaderna. Det som framför allt tynger är spekulationerna om att Apples glansdagar kan vara över för den här gången och att försäljningen nu viker på allvar.

Apple-skeptikerna fick vatten på sin kvarn direkt efter årsskiftet när bolaget sänkte sin försäljningsprognos för fjärde kvartalet 2018 rejält till följd av oväntad svag utveckling i Kina.

Men redan tidigare fanns tecken: I november skrev Wall Street Journal att bolaget drar ner på produktionen av samtliga modeller eftersom efterfrågan inte längre är lika stark. Apple har också sänkt sin egen prognos inför julhandeln vilket tolkas som att försäljningen inte går som planerat.

Utmaningarna för Apple 2019 blir att vända den negativa trenden och samtidigt inte tappa position. Bolaget navigerar i en värld där teknikskiften och trender går rekordsnabbt. Här måste Apple hänga med om ambitionen är att leda utvecklingen även om 10 år. Kanske måste Apple fokusera mer på forskning för att ligga mer rätt i helt andra områden som till exempel AI.

– Kursen rasade i slutet av 2018 efter vinstvarningar från underleverantörer. Priset på Apples produkter har höjts väsentligt och man kommer inte längre särredovisa hur många telefoner, surfplattor etc man säljer. Frågan är om det är tecken på att man inte längre säljer lika mycket som tidigare, eller om det helt enkelt är för mycket jobb att samla in all data, säger Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank.

En annan utmaning 2019 blir president Donald Trumps hot om höjda tullar på kinatillverkade varor vilket riskerar att drabba Apple hårt.

Annons
Annons

Michael Kelly, Robin Wright och Patricia Clarkson från House of Cards inför premiären av den sista säsongen på Netflix.

Foto: Chris Pizzello / AP Bild 1 av 1

5 / 6

Kraven ökar på Netflix att leverera bättre innehåll

Michael Kelly, Robin Wright och Patricia Clarkson från House of Cards inför premiären av den sista säsongen på Netflix.
Michael Kelly, Robin Wright och Patricia Clarkson från House of Cards inför premiären av den sista säsongen på Netflix. Foto: Chris Pizzello / AP

Netflix är bolaget som tidigare skickade ut dvd-filmer med posten för att sedan satsa fullt ut på streamingtjänster. Men också Netflix står inför stora utmaningar framöver menar Maria Landeborn.

– Att ständigt addera nya användare i högt tempo är en utmaning som ställer stora krav på innehåll värt att betala för. Konkurrensen blir dessutom allt hårdare bland annat från jättar som Amazon, säger hon.

Bland investerarna finns en oro för ökad skuldsättning, ökade kostnader och sämre tillskott av nya abonnenter. Netflix måste på allvar ta upp kampen med konkurrenterna och producera fler och bättre serier för att behålla och locka till sig nya användare.

Netflix har bara det senaste året tagit upp tre enorma obligationslån för att finansiera nytt innehåll, säger Maria Landeborn sparekonom på Danske Bank om varför framgångssagan Netflix kanske inte är lika självklar under 2019.

Annons
Annons
Foto: Jens Meyer / AP Bild 1 av 1

6 / 6

Googles största utmaning stavas GDPR

Foto: Jens Meyer / AP

Nya regler kring GDPR har seglat upp som en av de frågor som Google kommer att behöva hantera mer av under nästa år. Nyligen anmälde konsumentorganisationer bolaget för att bryta mot GDPR regler. Sveriges konsumenter är en av de som anmält Google. Den svenska anmälan går till Datainspektionen och enligt den bryter Google mot GDPR genom att vilseleda användare.

– Även Google ger sig in på allt fler marknader för att skapa tillväxt. Beskattning, strängare lagstiftning, skydd av användarnas integritet och att kontrollera vilken information som sprids via bolagets kanaler står högt på agendan, säger Maria Landeborn, sparekonom på Danske Bank.

Google äger även Youtube som vid sidan av Facebook är en växande plattform för den sociala mediekonsumtionen.

Annons
Annons
Annons
Annons