Annons

Därför byter han från Volvo till Kia med sladd

Det är inte samma premiumkänsla i Kia e-Soul som i den Volvo S90 Fredrik Vikström efter årsskiftet ska byta bort, men miljöfördelarna och den lägre förmånsskatten väger tyngre.
Det är inte samma premiumkänsla i Kia e-Soul som i den Volvo S90 Fredrik Vikström efter årsskiftet ska byta bort, men miljöfördelarna och den lägre förmånsskatten väger tyngre. Foto: Rolf Gildenlöw

TJÄNSTEBIL | Efter nyår byter Fredrik Vikström bort sin stora Volvo för att i stället köra en liten Kia i tjänsten. Ett byte han ser fram emot med spänning. Bokstavligen. Den nya bilen är nämligen elektrisk.

Under strecket
Publicerad

Efter tre år byter Fredrik Vikström tjänstebil. Från dieseldriven Volvo S90 till elektrisk Kia e-Soul. Snällare mot både plånboken och miljön.

Foto: Rolf GildenlöwBild 1 av 2

Fredrik Vikström i sin nya Kia e-Soul Advance.

Foto: Rolf GildenlöwBild 2 av 2

– Visst finns det nackdelar med att byta till en mindre och eldriven bil med begränsad räckvidd, men fördelarna överväger helt klart, säger Fredrik Vikström som i väntan på den nya bilen rattar sin snart tre år gamla Volvo S90.

Även om Kia e-Soul är dyrare i inköp än en ny Volvo S90 är förmånsvärdet lägre för den koreanska elbilen. Mycket lägre! 23 600 kronor om året i stället för 64 800 kronor.

Men för Atea Sverige AB, där Fredrik Vikström arbetar som lösningsarkitekt, handlar det inte främst om pengar utan att slå vakt om bolagets position som ett av världens högst rankade företag när det gäller hållbarhet. Man är sedan länge miljöcertifierade enligt ISO 14001.

– Det finns visserligen inga krav på att vi måste byta till just en elbil, betonar Fredrik, och många av mina kollegor har valt hybridbilar. Men vi har en gräns för koldioxidutsläppen på våra förmånsbilar som ligger på max 120 gram per kilometer.

Med de nya och hårdare utsläppsregler som träder i kraft vid årsskiftet (WLTP) blir valmöjligheterna förstås begränsade. Att välja ännu en Volvo S90 när leasingavtalet går ut i januari var helt enkelt inte möjligt för Fredrik. Han valde även bort hybridalternativen och bestämde sig för att det skulle bli en elbil.

Annons
Annons

Efter tre år byter Fredrik Vikström tjänstebil. Från dieseldriven Volvo S90 till elektrisk Kia e-Soul. Snällare mot både plånboken och miljön.

Foto: Rolf GildenlöwBild 1 av 2

Fredrik Vikström i sin nya Kia e-Soul Advance.

Foto: Rolf GildenlöwBild 2 av 2
Efter tre år byter Fredrik Vikström tjänstebil. Från dieseldriven Volvo S90 till elektrisk Kia e-Soul. Snällare mot både plånboken och miljön.
Efter tre år byter Fredrik Vikström tjänstebil. Från dieseldriven Volvo S90 till elektrisk Kia e-Soul. Snällare mot både plånboken och miljön. Foto: Rolf Gildenlöw

– Jag provkörde många elbilar men bestämde mig slutligen för Kia e-Soul. Främst för att den går hela 45 mil på en laddning men också därför att den har app-stöd för fjärrstyrd kupévärmare. Klart den inte har samma premiumkänsla som Volvon men det kan jag avvara. Den är i stället tyst, smidig – och kvick. Elmotorn ger ju maximalt vridmoment redan från första sekunden.

– Att Atea insett att el är framtiden för de anställdas resor bekräftas också av att vi kan få laddboxar installerade hemma, berättar Fredrik som har en dryg mil från bostaden till kontoret i centrala Eskilstuna.

Men företaget nöjer sig inte bara med att satsa på miljöbilar – det gäller att de anställda också kör miljövänligt. Även en elbil förbrukar energi och då ska man förstås inte köra som ett miljösvin.

Efter nyår blir mycket, mycket dyrare att köra förmånsbil.

– Varje anställd som har tjänstebil måste genomgå en obligatorisk förarutbildning i ECO-driving, berättar Fredrik som är tekniskt ansvarig i större Atea-projekt och kör mycket bil i jobbet.

Håkan Serrander, som är vd för Kias återförsäljare i Eskilstuna, bekräftar att det svänger kraftigt i tjänstebilsleden inför årsskiftet.

– Plug-in-modellerna Niro och Optima har vuxit rejält på tjänstebilsmarknaden och nu kommer alltså även elbilarna e-Niro och e-Soul.

Förklaringen är förstås att det efter nyår blir mycket, mycket dyrare att köra förmånsbil. Om man inte gör som Fredrik Vikström – byter till en elbil.

Fredrik Vikström i sin nya Kia e-Soul Advance.
Fredrik Vikström i sin nya Kia e-Soul Advance. Foto: Rolf Gildenlöw
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons