Annons

Göran Eriksson:Resultatet undergräver partivänsterns plan

Negativ kampanj fungerar bra, bara förberedelserna är de rätta. Om S-kampanjen i valspurten bildar skola blir det hårdare tag i framtida valrörelser.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
1/2

Statsminister Stefan Löfven (S).

Foto: Tomas Oneborg
2/2

Magdalena Andersson gick till attack mot Sverigedemokraterna på valdagens morgon.

Foto: Marc Femenia/TT

– Tar man för lätt på nazisterna, då kanske det inte heller känns så hemskt att göra sig beroende av Sverigedemokraterna.

Så sa finansminister Magdalena Andersson vid en pressträff på S-högkvarteret, söndagen den 9 september.

Hennes budskap var att Moderatledaren Ulf Kristersson hade varit otydlig om sitt partis relation till SD. Och hon menade att det kunde bero på att Kristersson ”inte riktigt förstår vilka krafter han har att göra med”.

Annons

Moderaterna var nära att explodera. På valdagens morgon! Men det här är bara ett av flera exempel på hur Socialdemokraterna avslutade valrörelsen med en attack-kampanj.

Till samma genre hör S-angreppen på Sverigedemokraternas abortpolitik, på SD:s skrivningar om att slopa rätten till dubbelt medborgarskap – och skatteutjämningen mellan kommunerna.

Det var sådana angrepp som fick Jimmie Åkesson att explodera. Och kalla till en särskild pressträff alldeles innan han skulle frågas ut i SVT, för att beskriva S-högkvarteret som en ”lögnfabrik”.

Inne i S-kampanjen firades Åkessons reaktion på angreppen som en framgång.

Det är väl inte normalt att glädjas över invektiv, men politiska partier i valrörelser är inte normala och inne i S-kampanjen firades Åkessons reaktion på angreppen som en framgång. Eftersom den tog bort uppmärksamhet från de politiska frågor – migration och lag och ordning – som SD egentligen hade behövt prata om.

På valnatten ramlade Socialdemokraterna så in på drygt 28 procent, visserligen partiets sämsta resultat sedan 1911 – men flera procentenheter över opinionsmätningarnas profetior.

Det pågår en intern maktkamp om historieskrivningen, men troligen kommer S-kampanjen att bokföras som en succé. Socialdemokraternas valresultat var riktigt dåligt, men mycket bättre än i mätningarna.

Efter reklamen visas:
Mellan raderna VEM SVIKER SINA LÖFTEN FÖRST?
Jubel på Socialdemokraternas valvaka.
Jubel på Socialdemokraternas valvaka. Foto: Staffan Löwstedt

Framgången i valspurten var visserligen till en del illusorisk, eftersom opinionsinstituten verkar ha underskattat Socialdemokraterna (och Moderaterna). Men de flesta trodde ju på mätningarna, så lättnadskänslan på S-valvakan var ändå enorm.

Resultatet spelar också stor roll för eftervalsdebatten inom socialdemokratin. S var på väg att hamna under 25 procent enligt flera mätningar, och partiets vänsteropposition stod redo med knivarna slipade.

Vänsterkritiken mot valplanen – för mycket fokus på invandring och brott och straff, för lite på välfärd – har sjudit under ytan hela valåret. ”Min katt har en bättre valstrategi” förklarade exempelvis Dala-Demokratens chefredaktör Göran Greider i början av året.

Ett renodlat valfiasko skulle ha gjort det enklare för Greiders katt – och andra på samma kant – att försöka lägga om Socialdemokraternas kurs åt vänster.

”Även om socialdemokratin kollektivt andades ut när valresultatet kom får man inte slå sig till ro” skriver vänsterdebattören Daniel Suhonen i DI, och placerar mycket av skulden för partiets kris hos Magdalena Andersson som ”hindrade en nydanande socialdemokratisk politik”.

Men att kraschen inte blev värre än den blev undergräver partivänsterns sak. Dels kommer parti- och valledningen att peka på att man ju faktiskt lade fram välfärdsförslag – som den så kallade familjeveckan – och hävda att de bidrog till att lyfta siffrorna på slutet.

Men man kommer också hävda att valrörelsens första fas, som betonade åtstramad invandring och hårdare tag mot brott, var nödvändig. För att den byggde upp Socialdemokraternas trovärdighet hos dem som vägde mellan SD och M och S.

Och utan den trovärdigheten hade de väljarna inte varit mottagliga för den effektiva attack-kampanjen på slutet. Gärna negativ kampanj, men först en rejäl triangulering – anpassning till motståndarnas politik, alltså.

I brist på segrare blir det troligen ”de som inte förlorade så mycket som väntat” som skriver historia. Och om S-kampanjen uppfattas som framgångsrik också utanför partiet, kan vi räkna med fler aggressiva svenska kampanjer i framtiden.

Efter reklamen visas:
4 sätt att undvika parlamentariskt kaos
Annons
Annons

Statsminister Stefan Löfven (S).

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 3

Magdalena Andersson gick till attack mot Sverigedemokraterna på valdagens morgon.

Foto: Marc Femenia/TT Bild 2 av 3

Jubel på Socialdemokraternas valvaka.

Foto: Staffan Löwstedt Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons