Annons

Därför struntar världens börser i coronaviruset

”Det går över”, sammanfattar aktiestrategen Martin Guri.
”Det går över”, sammanfattar aktiestrategen Martin Guri. Foto: Eugene Hoshiko/AP

Det går över. Det är huvudanledningen till att världens börser inte bryr sig om coronaviruset. Dessutom väntas de kinesiska beslutsfattarna stimulera ekonomin för att kompensera tappet.

Under strecket
Publicerad

Kina har satt upp ett tillväxtmål för 2020 på runt 6 procent.

Foto: Geovien So/TT

Frédéric Cho, Kinaexpert.

Foto: Gunnar Lundmark

Wuhanborna skickar ut en person per hushåll varannan dag för att köpa mat i kvartersbutiken.

Foto: Arek Rataj/AP

”Wuhan, kämpa på!”, skriker invånarna, som har tvingats isolera sig i sina lägenheter i elvamiljonersstaden, till varandra på kvällarna. En enstaka bil, en enstaka människa syns på filmerna som har visats i bland annat SVT från det som numera är en spökstad.

Totalt 14 städer och provinser, som producerar runt 70 procent av Kinas BNP och 80 procent av landets export, är satta i karantän.

Det vore förödande för Kinas ekonomi.

Men medan Kinas börser har dykt har omvärldens aktiemarknader varit i stort sett oberörda. Att så många fabriker står stilla har inte påverkat, trots att hela världen numera är sammanlänkad i komplicerade tillverkningskedjor och leverantörskedjor där Kina är centralt.

– Det går över, sammanfattar Martin Guri, aktiestrateg på Kepler Cheuvreux, inställningen hos världens aktiemarknadsaktörer.

Han påpekar att endast 400 personer hittills har avlidit, medan 700 personer dör i trafikolyckor i Kina varje dag.

– Produktionen står stilla och alla leverantörskedjor påverkas negativt i hela världen, men som tur var hände det här under det kinesiska nyårsfirandet, då Kina ändå är stängt i ett par veckor, vilket företagen har lagt upp lager för, säger han.

Annons
Annons

Kina har satt upp ett tillväxtmål för 2020 på runt 6 procent.

Foto: Geovien So/TT

Frédéric Cho, Kinaexpert.

Foto: Gunnar Lundmark
Kina har satt upp ett tillväxtmål för 2020 på runt 6 procent.
Kina har satt upp ett tillväxtmål för 2020 på runt 6 procent. Foto: Geovien So/TT

Martin Guri beräknar att lagren kommer att vara slut i mars och då kommer läget att märkas runt om i världen. Men han tror att de kinesiska fabrikerna börjar öppna så smått redan nästa vecka.

– Om två veckor ska stora delar av den kinesiska produktionsapparaten vara startad, men det tar ett tag innan fabrikerna är i full sving, säger han.

Dessutom har Kina satt upp ett tillväxtmål för 2020 på runt 6 procent. För att nå det efter virustappet spår Martin Guri att landet stimulerar ekonomin, kanske redan efter påsk och kanske genom att ta till så kallade nivå 3-stimulanser. Det innebär att staten skapar ett lånebehov genom att släppa fram skuggbanker och fastighetsprojekt.

Men Kinaexperten Frédéric Cho bedömer att Kina är för skuldsatt för att göra det.

Frédéric Cho, Kinaexpert.
Frédéric Cho, Kinaexpert. Foto: Gunnar Lundmark

– Kina har inte råd med nivå 3-stimulanser. Det vore förödande för Kinas ekonomi, som de har jobbat med att räta upp under fyra år, säger han.

I stället tror han på riktade stimulanser, särskilt gentemot tjänstesektorn – bland annat turistnäringen och resebyråbranschen.

Dessutom varnar han för en viruseffekt på den övriga världen.

– Ju längre det här håller på, desto mer kommer man att märka det i de internationella leverantörskedjorna, säger Frédéric Cho.

Även Mats Harborn på Scania, som har varit ordförande för den europeiska handelskammaren i Kina, ser möjliga negativa scenarier.

Annons
Annons

Wuhanborna skickar ut en person per hushåll varannan dag för att köpa mat i kvartersbutiken.

Foto: Arek Rataj/AP

– Säg att det sprider sig och att alla fabriker bestämmer sig för att stänga ytterligare en vecka, och om det blir allvarligt kanske de stänger ytterligare en vecka och sedan ytterligare en vecka. Då blir det en riktigt allvarlig störning, säger han.

Men Martin Guri ser ingen större risk för att det hela drar ut på tiden.

– Inkubationstiden är upp till 14 dagar och folk sitter nu i karantän i två veckor. De som har blivit smittade upptäcks och smittspridningen blir starkt begränsad. Även om sjukdomen lever vidare är huvudsaken för ekonomin att det finns beredskap och skyddsåtgärder, säger han.

Det är dags för Kina att lämna medeltiden. Det finns ingen kultur i äta fladdermöss eller bältdjur.

Kul- och rullagertillverkaren SKF, som har en tredjedel av sin omsättning i Asien och 6 200 anställda i Kina, räknar med att få i gång sina fabriker på måndag. Den här veckans avbräck påverkar resultatet för första kvartalet, enligt finansdirektör Niclas Rosenlew.

– Vi ser för tillfället ingen påverkan utanför Kina. Men i Kina kommer det att bli problem med logistiken och med flaskhalsar första tiden efter att landet öppnas, säger Niclas Rosenlew och påpekar att SKF främst månar om sina anställda, som hittills inte har blivit smittade.

Wuhanborna skickar ut en person per hushåll varannan dag för att köpa mat i kvartersbutiken.
Wuhanborna skickar ut en person per hushåll varannan dag för att köpa mat i kvartersbutiken. Foto: Arek Rataj/AP
Annons
Annons

Medan det SKF tillverkar i Kina enbart går till den kinesiska marknaden sitter Husqvarna, som tillverkar trädgårdsprodukter, mer fast i tillverkningskedjan. Bolaget skrev i sin kvartalsrapport på tisdagen att det kan skapa ”väsentliga” problem om krisen drar ut ända in i mars.

– Om du har en produkt som har låt oss säga 100 komponenter, har du fortfarande stora problem om en enda saknas, sa vd Kai Wärn under en telefonkonferens efter rapporten.

Mats Harborn på Scania anser att det är dags för Kina att förbjuda marknader med levande vilda djur.

– Det är dags för Kina att lämna medeltiden. Det finns ingen kultur i äta fladdermöss eller bältdjur. Varje risk för störning minskar utländska företags vilja att integrera sig i leverantörskedjor i Kina, säger han.

Medan Wuhanborna skickar ut en person per hushåll varannan dag för att köpa mat i kvartersbutiken, har många utlänningar evakuerats – bland dem 250 européer som flögs till en fransk militärbas i en jumbojet i helgen. Av dem var elva svenskar och 65 fransmän.

De franska bilmärkena Peugeot och Renault har fabriker i Wuhan, som är ett centrum för fordonsindustri och läkemedelsföretag.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons