Annons

Nya siffror: Miljonregn över Therése Lindgren

2019 var ett rekordår för flera av Sveriges största influencers.
2019 var ett rekordår för flera av Sveriges största influencers. Foto: Karin Törnblom/TT, Magnus Hjalmarson Neideman, Lisa Arfwidson

Instagram, Youtube och poddar har blivit en guldgruva för stjärnorna. SvD kartlägger intäkterna för några av Sveriges största influencers. Flera av dem redovisar nya rekord.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Bianca Ingrosso.

Foto: Erik Simander/TT

1 / 8

Influencers, profiler med stora följarskaror i sociala medier, har seglat upp som nya makthavare i näringslivet. Varumärken kan betala hundratusentals kronor för att få rätt profil att göra reklam för deras produkt.

SvD har tittat på boksluten från några Sveriges största influencers. Tillsammans drog de in över 100 miljoner kronor i fjol.

Bianca Ingrosso

Bianca Ingrosso.
Bianca Ingrosso. Foto: Erik Simander/TT

Hon har tagit position som en av Sveriges största influencers – och 2019 blev ett rekordår. Bianca Ingrossos intäkter från reklamsamarbeten och tv-produktioner samlas i företaget Bianca Ingrosso AB. Intäkterna landade på 34 miljoner kronor. Bolaget redovisade 26,7 miljoner kronor i ren vinst.

Förutom sina sociala kanaler syns Bianca Ingrosso i tv-programmet Wahlgrens värld. Hon är även en av grundarna bakom sminkmärket Caia Cosmetics. Nyligen köpte riskkapitalbolaget Verdane en majoritet av det knappt två år unga företaget. Enligt DI landade prislappen på 200 miljoner kronor, varav omkring 60 miljoner kronor ska tillfalla Bianca Ingrosso.

Annons
Annons

Alex Schulman.

Foto: Henrik Montgomery/TT

2 / 8

Alex Schulman

Alex Schulman.
Alex Schulman. Foto: Henrik Montgomery/TT

Poddaren och medieprofilen Alex Schulman noterade ett nytt intäktsrekord förra året. Hans bolag Alex Schulman AB drog in 12,9 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 9,7 miljoner för 2018. I siffrorna ingår intäkter från podden, böcker, krönikor och reklamsamarbeten. Ökningen förklaras med ”fler uppdrag samt ökande försäljning avseende den litterära verksamheten”.

Alex Schulmans bolag redovisar en vinst på 2,8 miljoner kronor. Det i sammanhanget blygsamma resultatet beror på att företaget har en personalkostnad på 9,1 miljoner kronor för sin enda anställda.

Annons
Annons
Foto: Malin Hoelstad

3 / 8

Margaux Dietz

Foto: Malin Hoelstad

Hon slog igenom med sin förlossning på Youtube. Margaux Dietz har senare medverkat i tv-programmet ”Let’s Dance” och har byggt en stor publik på Instagram och Youtube. Intäkterna i hennes egna bolag har exploderat.

2019 uppgick omsättningen till 15,6 miljoner kronor. Det kan jämföras med 2,6 miljoner kronor bara två år tidigare.

– Jag jobbade väldigt hårt förra året och fördubblade antalet anställda här på kontoret. Jag har kunnat fokusera på det kreativa och det jag tycker är kul. Tycker man något är kul jobbar man på ganska bra, sade Margaux Dietz i en intervju med SvD.

Även vinsten blev rekordhög: 10,5 miljoner kronor. Själv uppger Margaux Dietz att pengarna stannar i bolaget och att hon tar ut en lön på omkring 37.000 kronor i månaden.

Annons
Annons
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

4 / 8

Jocke och Jonna

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Paret Joakim och Jonna Lundell närmar sig en miljon följare på Youtube. De har även varit huvudpersoner i en rad tv-program, som exempelvis ”Familjen Lundell.”

Under 2019 drog Jocke & Jonna AB in 11,5 miljoner kronor, med en vinst på 1,6 miljoner kronor. Det är nästan identiska siffror jämfört med föregående år.

I deras privata bolag Jocke & Jonna AB hamnar inte bara reklamintäkter. Parets nya hus i Norrköping – som Dplay byggt en reality-serie kring – ägs av företaget, som i sin tur hyr ut det till Jocke och Jonna.

Annons
Annons
Foto: Amanda Parkkinen

5 / 8

Therése Lindgren

Foto: Amanda Parkkinen

Medieakademin listar varje år vilka svenskar som nått och engagerat flest svenskar i sociala medier. Högst upp på listan 2019 stod Therése Lindgren, med drygt en miljon följare på Youtube och lika många på Instagram.

Hon började med att producera sminkvideos, men har bland annat blivit känd för att prata öppet om sin psykiska ohälsa, vilket hennes sommarprat i P1 också kretsade kring.

Samtidigt går affärerna strålande. Therese Lindgren AB drog in 18,2 miljoner kronor, och redovisar en vinst på 15,9 miljoner kronor för helåret 2019. De goda finanserna resulterade i en aktieutdelning på 12 miljoner kronor.

Annons
Annons
Foto: Christine Olsson/TT

6 / 8

Anis Don Demina

Foto: Christine Olsson/TT

Den breda publiken känner igen honom från Melodifestivalen. Men på internet slog denne musikproducent och videokreatör igenom 2017, då han hånade Joakim Lundell för bristande DJ-kunskaper. Videon blev viral, och Anis Don Demina anlitades för att lära Joakim Lundell att spela skivor.

I dag har hans kanal på Youtube nära en halv miljon prenumeranter, och är något av en maktfaktor när det kommer till svensk rap.

Anis Don Deminas bolag redovisar intäkter på 3,5 miljoner kronor för räkenskapsåret 2019, som är förkortat och endast innefattar nio månader. Vinsten landade på 1,9 miljoner kronor.

Annons
Annons
Foto: Fredrik Sandberg/TT

7 / 8

Kenza Zouiten Subosic

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Tillsammans med Isabella Löwengrip och Alexandra “Kissie” Nilsson blev hon ett namn under bloggboomen i mitten av 00-talet. I dag är Kenza en av Sveriges allra största profiler på Instagram, där hon har 1,8 miljoner följare.

Intäkterna i Kenza Zouiten AB backade dock något jämfört med tidigare, till 6,4 miljoner kronor, under det brutna räkenskapsåret 2018/2019. Vinsten landade på 4,6 miljoner kronor, även det en försämring jämfört med föregående år.

Hennes klädföretag Ivyrevel har bland annat H&M som investerare, men kämpar nu för sin överlevnad. I maj gick bolaget in i en rekonstruktion för att undvika konkurs.

”Som resten av modebranschen har vi drabbats hårt av den rådande coronapandemin”, skrev Kenza Zouiten i ett sms till Aftonbladet.

Annons
Annons
Foto: Lisa Arfwidson

8 / 8

Isabella Löwengrip

Foto: Lisa Arfwidson

Hon ville bli världens mäktigaste affärskvinna, men föll. Bloggdrottningens imperium började under hösten 2019 att spricka. Isabella Löwengrip har sagt till SvD att hon tvingades plocka en miljon kronor i månaden från sina besparingar för att hålla verksamheten flytande.

– Krisen tömde nästan hela mitt sparkapital, sade hon nyligen

I februari såldes hennes skönhetsbolag Löwengrip Beauty till norska Dermanordic, för en okänd summa pengar. Enligt obekräftade uppgifter till nyhetssajten Breakit var köpeskillingen för bolaget, som ägdes av Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius, 50 miljoner kronor.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons