Annons

De kör husvagn med elbil: ”Har blivit en livsstil”

Vart de än kommer väcker de uppmärksamhet. Cilla Wikström och Robert Granberg är ganska ensamma om att köra elbil med husvagn. Men att det skulle vara krångligt, det håller de inte med om alls.

Under strecket
Publicerad
Foto: Adam Wrafter Bild 1 av 1

1 / 7

Foto: Adam Wrafter

Cilla Wikström och Robert Granberg från Umeå är husvagnsentusiaster sedan många år med resor runt om i Norrland, men även i södra Sverige samt i de nordiska länderna. För drygt ett år sedan köpte de en elbil vilket ökat entusiasmen ytterligare.

– En elbil är en den bästa dragbil du kan ha. Vi kör ungefär 2 500 mil per år och cirka 1 000 mil är med husvagn eller annat släp. Det här har blivit en livsstil, säger Cilla Wikström.

Annons
Annons
Foto: Adam Wrafter Bild 1 av 1

2 / 7

Hur fick ni idén?

Foto: Adam Wrafter

– Vi hade en BMW X5 från 2009 och insåg att om vi skulle köpa en motsvarande bil skulle det inte bli dyrare för oss med en elbil om vi räknade in alla kostnader.

– Men vi köpte den också för miljön. Vi behöver tänka framåt, på klimatet, och göra vad vi kan. Vi har monterat solceller både hemma på taket och på husvagnarna, för att de ska vara självförsörjande på el. Nästa steg är att skaffa snöskotrar som går på el, men de är fortfarande lite för dyra och finns inte än på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Foto: Adam Wrafter Bild 1 av 1

3 / 7

Vilka är fördelarna?

Foto: Adam Wrafter

– Det är aldrig några problem om vi behöver köra om, och då har vi en husvagn som är drygt 9 meter lång och väger över två ton. Vår lilla husvagn känner man knappt att man har efter bilen. Att den går så tyst gör dessutom att man inte är lika trött när man kört långt.

Laddningen går ofta smidigt, vi har hittills inte haft några problem. Innan du åker lägger du in vart du ska åka och får tips om var du behöver stanna och ladda och hur länge. Genom Uppladdning.nu kan du få information om laddstolpar, och de blir bara fler och fler. Här i Västerbotten håller de på att bygga ut så att det blir 6–9 mil mellan snabbladdarna.

Annons
Annons
Foto: Adam Wrafter Bild 1 av 1

4 / 7

Vad får ni för reaktioner?

Foto: Adam Wrafter

– När vi kör in på en camping med vårt stora ekipage, som är 14–15 meter långt, så stannar folk och stirrar. Det räcker med att vi går in på en toalett på en rastplats så har folk samlats runt bilen och vi kommer inte därifrån för alla frågor. Förra året när vi var på Motorveckan i Lycksele, kom vi inte en meter från husvagnen. Alla ville ställa frågor och var väldigt nyfikna. Vart vi än kommer så vill människor prata. Många tror inte att det går att dra husvagn med en elbil och inte heller att man kan åka så långt, framför allt inte med en tung husvagn bakom. Vi får också frågor om det är krångligt att hitta laddningsställen.

Många tror inte heller att det funkar att köra på vintern, men det är inga problem. Är det extremkallt får du ladda oftare och det tar lite längre tid att ladda. Vi får också höra att Tesla är en väldigt dyr bil, och det är det ju. Vi sålde vår tidigare bil, två motorcyklar och tog ett lån för att kunna köpa vår.

Annons
Annons
Foto: Adam Wrafter Bild 1 av 1

5 / 7

Hur fungerar det med laddning och körsträckor?

Foto: Adam Wrafter

– Utan släp kan vi köra ca 40 mil på en laddning. Med husvagn eller annat släp ungefär 20 mil. Åker vi från Umeå till Stockholm (65 mil), så behöver vi stanna två gånger för att ladda, och det skulle vi ändå gjort för att äta eller sträcka på benen. Laddar du över natten sätter du bilen på låg laddning på kvällen och så är den laddad till nästa dag.

I sommar har vi varit ute i tre veckor i södra Sverige samt en tripp med bilen till Danmark. Sista semesterveckan avslutades i norra Norrland. I år hade vi vår lilla resevagn, eftersom det blir smidigare när man kommer till mindre samhällen, men förra sommaren var vi i Danmark med det stora ekipaget.

Annons
Annons
Foto: Adam Wrafter Bild 1 av 1

6 / 7

Vad kan det uppstå för problem?

Foto: Adam Wrafter

– Vi har inte haft några större problem. I början hade vi ”räckviddsångest”, då vi inte hade riktig koll på hur mycket bilen drog. Men efter några månader gick det över. Du kan hela tiden se på displayen hur långt du kan ta dig. Första månaden tänkte vi också mycket på var vi skulle kunna ladda, men det gör vi inte längre. Det är egentligen ingen skillnad mot att behöva tanka. Du behöver inte heller alltid ladda fullt. Det gör vi egentligen bara när vi ska på långresa.

Blåser det mycket, är extremt kallt eller mycket uppför går det åt mer energi och du får ladda oftare. Det tar också längre tid att ladda när det är riktigt kallt. Men vi har kört när det är 25–30 minusgrader, och drar man ner på hastigheten så kommer man längre. Vi kör väldigt mycket vintertid och nästan all körning är då med skotersläpen.

Annons
Annons
Foto: Adam Wrafter Bild 1 av 1

7 / 7

Men stämmer det inte att det blir väldigt dyrt?

Foto: Adam Wrafter

– Många här uppe i Norrland lägger flera tusen kronor på bränsle varje månad, det lägger vi istället på amorteringen av bilen. Det är inte heller lika mycket service på en elbil, och den står högt i andrahandsvärde. Dessutom har du inga skatter på en elbil de fem första åren, och milkostnaden är väldigt låg för en elbil som är mer energieffektiv jämfört med fossila bilar.

– Tänk efter vilka körvanor du har och räkna ut hur stor månadskostnaden inklusive bränsle blir för din nuvarande bil. Det är inte säkert att det blir dyrare med en elbil. I vårt fall blev månadskostnaden lägre. Kör du kortare sträcker och utan släp finns det andra elbilar som säkert skulle passa bättre än den vi har.

Annons
Annons
Annons
Annons