Annons
Krönika

Lars Ring:Dela upp Kulturhuset och Stadsteatern igen

Kulturhuset Stadsteatern vid Sergels torg.
Kulturhuset Stadsteatern vid Sergels torg. Foto: Staffan Löwstedt

Kulturhuset Stadsteaterns svåra situation kan också resultera i en nystart. Ett sätt vore att på nytt dela upp det stora huset i Kulturhuset och Stockholms stadsteater.

Under strecket
Publicerad

Dödsannonsen i torsdags blev en brutal erinran om det som hänt Benny Fredriksson, vd på Kulturhuset Stadsteatern: anklagelser, avgång, utredning och till sist självmord. Det kommer att eka och värka genom svensk teater under lång tid. Rätteligen så, ty medier, ledningen för Stockholms Stadshus AB, styrelsen för Stadsteatern liksom enskilda anställda och före detta dito har all anledning att rannsaka sina handlingar eller passivitet, brutala tonfall och bevekelsegrunder.

En av flera delar av detta är själva rapporten från revisionsbyrån PWC som haft kontakt med 135 personer – vilket framstår som en relativt liten grupp. På Kulturhuset Stadsteatern var 538 personer anställda 2017, varav 302 var anställda på korttids- eller föreställningskontrakt. Enbart på skådespelarsidan kontrakterades 78 skådespelare på det sättet detta år. På några år bör det bli många, många hundra personer som kommit och gått utöver alla fast anställda. Av dessa har man uppenbarligen talat med en bråkdel, och alla har definitivt inte varit negativa. Flera av dem har dessutom uppsökt PWC för att tala enbart väl och gott om Benny Fredriksson.

Annons
Annons

Det är därför förvånansvärt att Stockholms stadshus AB accepterar och vidareförmedlar en rapport som bygger på ett procentmässigt mycket litet underlag. Det verkar som ledningen agerat ogenomtänkt. Man kan också fråga sig om man möjligen underlåtit att ta psykosocialt ansvar då Benny Fredriksson avgått som vd, men ännu var anställd av kommunen. Det sätt på vilket Stockholms Stadshus skött ärendet framstår som lätt panikartat.

Arbetsbördan blev enorm och orimlig, och kom att påverka arbetsklimatet.

Trots frågetecken är det tid att titta framåt. Särskilt vad gäller vd-rollen för sammanslagna Kulturhuset Stadsteatern – som ju uppenbarligen varit en orimlig uppgift. Tanken var att en gemensam chef med överblick kring det totala utbudet skulle hitta synergieffekter mellan debattscen, utställningsdel, författarsamtal och teaterrepertoar. Så blev det aldrig, en enda vd fick i stället ta ansvar för en mängd olika kulturella uttryck. Arbetsbördan blev enorm och orimlig, och kom att påverka arbetsklimatet.

Just nu står Kulturhuset Stadsteatern inför en prekär situation – som samtidigt kan innebära en nödvändig nystart. Huset ska stänga för renovering 1 januari 2019. Iscensättningar, debatter och utställningar ska placeras på andra ställen och scener. Samtidigt bör man passa på att omorganisera verksamheten, göra arbetsbördan rimlig. Stockholms stadsteater har – genom oförtrutet slit av Benny Fredriksson - blivit en av norra Europas största teatrar med fem egna scener: den stora, den lilla, Klarascenen, Soppteater och underjordiska K2. Dessutom annexscener som Vällingby, Skärholmen, Kretsteatern och Parkteatern.

Bara så kan man skapa en verksamhet som är lyhörd för att åstadkomma rimliga arbetsförhållanden för samtliga anställda.

Kulturhuset Stadsteatern bör åter bli Kulturhuset och Stockholms stadsteater, två stora institutioner som visst kan skapa samarbeten över genregränserna – men då med en organisation som rymmer fler starka krafter. Bara så, och genom att vd- och teaterchefsroller renodlas, kan man skapa en verksamhet som är lyhörd för att åstadkomma rimliga arbetsförhållanden för samtliga anställda.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons