Annons

”Den anställde slickade bort sås från tummen”

Ibland är det enda rätta att säga ifrån och uthärda lite dålig stämning. Det skriver SvD:s etikettexpert Sofia Larsson i ett svar till en läsare. ”Restaurangpersonal borde kunna det här på sina fem fingrar.”

Under strecket
Publicerad

Ibland måste man markera att detta beteende inte är okej – det kan vara värt att uthärda dålig stämning, konstaterar SvD:s etikettexpert Sofia Larsson.

Foto: SvD, Illustration: Thomas MolénBild 1 av 1

Ibland måste man markera att detta beteende inte är okej – det kan vara värt att uthärda dålig stämning, konstaterar SvD:s etikettexpert Sofia Larsson.

Foto: SvD, Illustration: Thomas MolénBild 1 av 1
Ibland måste man markera att detta beteende inte är okej – det kan vara värt att uthärda dålig stämning, konstaterar SvD:s etikettexpert Sofia Larsson.
Ibland måste man markera att detta beteende inte är okej – det kan vara värt att uthärda dålig stämning, konstaterar SvD:s etikettexpert Sofia Larsson. Foto: SvD, Illustration: Thomas Molén

Fråga: Häromdagen var jag på en lunchrestaurang. Före mig i kön var en kvinna som skulle ha take away. Den anställde lade då upp tsatsiki tillsammans med resten av maten i en matlåda.

Det ville sig inte bättre än att den anställde råkade få sås på tummen. Personen i fråga vände sig då med ryggen mot mig och när hen vände sig tillbaka igen var såsen från tummen borta.

Där och då kom jag inte på något bättre än att fråga om hen slickat av tummen utan att tvätta händerna efteråt, och tillägga att jag har bacillskräck (lite för att mildra det som egentligen var en tillsägelse om att tvätta händerna).

Stämningen blev väl inte den bästa, men personen i fråga sa att hen skulle fixa det och gick sedan genast och tvättade händerna. Hur skulle jag ha agerat? Hur säger man till vuxna människor på ett lämpligt sätt att det är viktigt med hygien i samband med mathantering?

Annons
Annons

/Elisabeth

Det här scenariot låter ofräscht och ohygieniskt, det är frapperande att man gör så mot sina gäster.

Sofia Larsson: Ibland kan det vara värt att uthärda dålig stämning, det här låter som ett typiskt sådant tillfälle. Att upprätthålla god livsmedelshygien är inget folk ska syssla med lite på en höft sådär. Enligt en Sifo-undersökning som gjordes på uppdrag av Visma 2017 har nära var åttonde svensk blivit matförgiftad på ett matställe i Sverige.

Den psykologiska aspekten ska inte heller underskattas, och äckelkänslor på grund av personalens beteende känns inte som något vi ska behöva utsättas för när vi besöker en restaurang, tycker jag.

Åsa Rosengren, mikrobiolog på Livsmedelsverket, håller med.

– Det här scenariot låter ofräscht och ohygieniskt, det är frapperande att man gör så mot sina gäster. Jag tycker att den här personen borde veta det, i och med att den jobbar på en restaurang. Det ska vara fullkomligt självklart hur man beter sig, annars har man inte fått rätt utbildning eller så är man på fel plats, säger hon.

Restauranger i Sverige är ansvariga för att maten är säker. Kommunerna genomför regelbundna kontroller och tittar bland annat på hur hygienutbildning för nyanställda fungerar.

Det verkar som du använt dig av både tydlighet och värme och det är ju precis vad jag förespråkar.

Åsa Rosengren tonar dock ned risken för allvarliga konsekvenser i detta specifika fall.

– Jag antar att personen tog med slev, så risken för smitta bedömer jag som ganska liten. Men om en person slickar sig på fingrarna öppet, hur ser det då ut i köket? Vad finns det för grundtänk kring hygien? Jag kan själv inte hålla mig från att säga till om jag ser att någon beter sig på ett farligt sätt, säger Åsa Rosengren.

Jag tycker att du hanterade i situationen helt rätt: ställde inte till med en scen men markerade att det inte var okej just när det hela inträffade.

Du ska egentligen inte behöva säga till, restaurangpersonal borde kunna det här på sina fem fingrar. Det är dock mänskligt att fela, men när det händer borde en påminnelse tas emot med tacksamhet snarare än aversion.

Jag kan egentligen inte föreslå några förbättringar på ditt tillvägagångssätt – det verkar som du använt dig av både tydlighet och värme och det är ju precis vad jag förespråkar.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons