Annons

Den fuleDen fule blir snygg i grotesk skrattspegel

Pelle Grytt, Dasha Nikiforova, Dejmis Rustom Bustos och Benjamin Moliner.
Pelle Grytt, Dasha Nikiforova, Dejmis Rustom Bustos och Benjamin Moliner. Foto: Jeanette Frank och Jonas Nyström, Each and Other

För en värld av makthierarkier, marknadsvärde och övergrepp blir Marius von Mayenburgs pjäs en grotesk skrattspegel, när den nu spelas på Folkteatern i Göteborg.

Under strecket
Publicerad

Den fule

Genre
Teater
Regi
Nora Nilsson
Medverkande
Pelle Grytt, Benjamin Moliner, Dasha Nikiforova, Dejmis Rustom Bustos
Var
Folkteatern Göteborg
Text
Marius von Mayenburg

Övers: Magnus Lindman. Scenografi, kostym: Jenny Nordberg. Ljus: Carina Persson

”Eldansikte” blev den tyske dramatikern Marius von Mayenburgs internationella genombrott och fick svensk premiär på Göteborgs stadsteater 2001. Sedan dess har hans dramer stått på repertoaren, nu senast ”Den fule” på Folkteatern i Göteborg. Även nu står ansiktet i fokus och i Nora Nilssons uppsättning syns Bernard Moliners ansikte hela tiden i storbildsformat i fonden.

Här handlar det inte om individuella problem med fulhet utan om socioekonomiska realiteter och därför kan en skådespelare föreställa groteskt ful utan mer än grundsminkning.

Benjamin Moliner spelar Lette, mannen som vid vuxen ålder till sin stora chock och förvåning får veta att han är för ful för att presentera sin egen uppfinning. Innan dess har han inte haft några bekymmer med att se sig själv i spegeln och frun har inte heller klagat. Med den nya insikten måste han fejsa problemet.

Lette skaffar sig en ny look via en skrämmande våldsam operation och vips blir han som en ny Dorian Gray. Han är helt enkelt skitsnygg och hela dynamiken i hans liv ändras. Det ansikte som nyss skulle föreställa jättefult är nu extremt vackert: så går det till på teatern!

Annons
Annons

I publikens ögon ser Lette likadan ut före som efter och hans omgivning dubblerar likhetsmotivet: Pelle Grytt kallas Scheffler, både som chefen och som kirurgen med handsågen; Dejmis Rustom Bustos är både den presentable assistenten Karlmann och den rika damens son, med samma namn. Och Dasha Nikiforova heter Fanny såväl som hustru, sköterska och gammal dam med pengar och inflytande. De har samma kläder hela tiden och ändrar möjligen kroppshållning mellan rollerna. Likriktning är ordet för dagen.

Han är helt enkelt skitsnygg och hela dynamiken i hans liv ändras.

Det är alltså en på sätt och vis absurd värld, mest i flammande rött, som presenteras. Men samtidigt är den kusligt välbekant. I grotesk skrattspegel visas hur människors relativa värde växlar i ett samhälle där yttre företräden och ekonomiska muskler styr skeendet.

Som snygg och underordnad förväntas Lette hänga med mäktig gammal dam till baren och sedan upp på rummet för ett nyp. Efter initialt motstånd förvandlas han själv snabbt från vackert ansikte till ett stöddigt aschle som avverkar kvinnor på löpande band, där hustrun står sist i kön.

Som beundrad förebild blir han dock snart kopierad och kirurgen Scheffler tjänar storkovan samtidigt som Lette tappar i marknadsvärde. Han går från ful till snygg till en i mängden på nolltid.

”Den fule” på Folkteatern blir en både roande och oroande komedifars om maktspel, hierarkier och växlande värde på marknaden. Det maskinmässiga förloppet visar med skrämmande tydlighet att det behövs minst en massrörelse för att bryta med sådana ingrodda mönster.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons