Annons

Margit Richert:”Den heliga marknaden är mättad på fläsk”

Grisar på en tysk grisfarm i Frankfurt, 2016.
Grisar på en tysk grisfarm i Frankfurt, 2016. Foto: Michael Probst/TT/NTB Scanpix

Trenden är tydlig: klimathotet har sjunkit in. Så varför hysta in skattepengar i en påverkanskampanj för att unga ska trycka i sig mer gris?

Under strecket
Publicerad

I skrivande stund ska jag egentligen vara fullt upptagen med att förbereda en vegansk middag åt gästande bekanta. Det är är lite ovant, framför allt med desserten.

Samtidigt har det aldrig varit så lätt - butikerna fullkomligt dignar av nya köttfria produkter. Beyond Burger, den veganska burgare som blöder ”köttsaft” och vars smak knappt går att skilja från malen ko har fått mig att skaffa Med Mera-kort. Coop må gå på knäna ekonomiskt, men burgarna gör man bäst i att ringa och paxa samma dag de kommer in.

Och Zeta har börjat med bredbar olivolja (bredbarheten kommer från en tillsats av sheanötsmör), gissningsvis för de veganer som inte brinner för handelns vanliga palmoljemargarin. Överallt i butikerna finns tofu, tempeh och vegofärs. Både Max och McDonald’s satsar på veganska alternativ.

Det har börjat sjunka in, klimathotet.

Bönderna kan tala allt de vill om öppna landskap (samtidigt som the Guardian rapporterar att vi behöver plantera långt mer träd för att motverka krimatkrisen) och svensk djurvälfärd. Trenden är tydlig och godartad - trots en del avgrundsvrål från livsstilshögern, den där som gillar att köra diesel, uteserveringsröka och grilla kött som protest mot ... något.

Annons
Annons

Psykologiprofessorn och debattören Jordan B Peterson, alla vilsna pojkars Youtube-fader, går tillsammans med sin dotter på en diet bestående av 100% nötkött.

Jag äter ännu kött, men sällan. Flexitarian har det börjat kallas, men egentligen är det så människan alltid ätit. Och självklart är det ett hot mot allt vad ett fritt, kapitalistiskt samhälle står för. Hur ska man annars tolka EU, som gett Sverige och Danmark i runda slängar 27 miljoner kronor för att göra influencerdriven reklam för förträffligheten i skandinavisk svinindustri?

Kampanjen kommuniceras lite olika beroende på vem man pratar med: Anders Dalenius på Svenskt Kött hävdar att kampanjen syftar till att få unga att äta hela grisen. Men Chafea, myndigheten som håller i plånboken, är tydligare: ”Målet med kampanjen är att öka konsumtionen, vilket kommer att ha en positiv effekt på den Europeiska grisköttsindustrin”.

Jo tack! När människor äter mer kött brukar det öka konsumtionen. Svenskt Kötts påstådda dröm om att det ska ätas mer grisknorrar i svenska hem framstår som både hopplöst romantisk och mer än en smula världsfrånvänd.

Det är naturligt att människor som lever på att slakta gris vill att vi ska äta mer gris. Men låt oss nu prata ekonomiska så att alla förstår: marknaden, den heliga marknaden, är mättad på fläsk. Att hysta in skattepengar i en påverkanskampanj för att unga ska trycka i sig mer fläsk är svårt att få ihop med allt vackert EU-tal om att nå klimatmål hit och dit.

I Roy Scrantons omtalade tankeskrift ”Att lära sig att dö i Antropocenen” är ett av huvudbudskapen att det kapitalistiska systemet, med sina krav på evig tillväxt och ständigt växande marknader, är oförenligt med varje lösning på den stundande klimatkatastrofen. Kapitalismen söker inte munnar att mätta utan konsumenter att ... influera.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons