Annons

Teliachefen slår tillbaka mot politikerna: TV4-affären helt rätt

Politikerna måste ha förstått att Telia var på väg att köpa TV4. Det säger vd Johan Dennelind. Han låter närmast förvånad över det hårda motståndet mot medieaffären. Och är fast övertygad om att de tio miljarderna kommer att bli en lönsam investering för Telia.

Under strecket
Publicerad

Telias vd Johan Dennelind.

Foto: Lisa Johansson/TT Bild 1 av 2

När avtalet med Bonnier väl var undertecknat hamnade Telia Company i ett läge där det kan kosta miljardbelopp att dra sig ur affären.

Foto: TTBild 2 av 2

Telias vd Johan Dennelind.

Foto: Lisa Johansson/TT Bild 1 av 1
Telias vd Johan Dennelind.
Telias vd Johan Dennelind. Foto: Lisa Johansson/TT

Sedan Telia Company i somras annonserade att man köper Bonniers tv-del (där bland annat TV4 och Cmore ingår) har vd Johan Dennelind haft ett tufft jobb att försvara köpet.

Tunga politiker som näringsminister Mikael Damberg har rest frågetecken kring att staten kan kritiseras för att kontrollera både SVT (via en ägarstiftelse) och TV4 (via sitt 37-procentiga ägande i Telia).

Statsminister Stefan Löfven har antytt att regeringen fortfarande kan komma att försöka stoppa köpet.

När det gäller den hårda kritiken från politiskt håll låter Johan Dennelind närmast förvånad. Han menar att politikerna och näringsdepartementet borde ha förstått att en liknande affär låg i korten.

– Vi har haft den här strategin länge och vi har varit tydliga med det i både offentliga framträdanden och i våra rapporter. Ingen som följer oss kan vara förvånad över att vi gör det vi gör nu.

Annons
Annons

När avtalet med Bonnier väl var undertecknat hamnade Telia Company i ett läge där det kan kosta miljardbelopp att dra sig ur affären.

Foto: TTBild 1 av 1

Men trots det, ska en styrelse och företagsledning verkligen köra över sin absolut största ägare på det sätt ni gör?

– Jag har pratat med många ägare, inklusive staten och redogjort för vår strategi. Återigen, ingen kan vara förvånad över att vi gör affären. Vi har en halv miljon aktieägare som vi ska leverera värdeskapande till, och det här är värdeskapande.

När avtalet med Bonnier väl var undertecknat hamnade Telia Company i ett läge där det kan kosta miljardbelopp att dra sig ur affären. Samtidigt hade Telia flera veckor innan bekräftat att man förhandlade med Bonnier om bland annat TV4.

Johan Dennelind säger dock att han som vd inte fick några signaler från politikerna att de var emot affären innan det bindande avtalet annonserades.

– Jag förhåller mig till vår styrelse och de stöttar strategin till 100 procent. Jag har inte haft en dialog med näringsdepartementet.

När avtalet med Bonnier väl var undertecknat hamnade Telia Company i ett läge där det kan kosta miljardbelopp att dra sig ur affären.
När avtalet med Bonnier väl var undertecknat hamnade Telia Company i ett läge där det kan kosta miljardbelopp att dra sig ur affären. Foto: TT

Med köpet av Bonnier Broadcasting hakar Telia på den kanske hetaste internationella trenden i branschen, att bredda affären från att sälja fast och mobil bredband till att också sälja det innehåll i form av video och tv som sänds över bredbandet.

Kundomsättning är en av de absolut största kostnaderna.

– Definitionen av vad som är en telekomoperatör håller på att göras om. Folk kommer inte längre att se oss enbart som en leverantör av bits och bytes, utan som en leverantör av digitala tjänster.

Annons
Annons

Det finns dock några frågetecken kring strategin. Väldigt lite av det innehåll man kommer över genom köpet av TV4 och Cmore kommer att vara exklusivt för bara Telias kunder. Även den som har bredband från Telenor kommer att kunna se det mesta som TV4 producerar.

Telia Company hoppas ändå att man ska få fler och mer lojala bredbands- och mobilkunder genom att kombinera datakommunikation med innehållet.

– Vi vet att kunder som köper paket av oss är mer lojala och stannar längre. Det är en enorm fördel om vi kan få ner omsättningen bland våra kunder, eftersom just kundomsättning är en av de absolut största kostnaderna i vår bransch.

Kommer ni att rabattera Cmore till Telia-kunder eller hur ska ni få dem att välja både ert bredband och innehållet?

– Kunderna ska uppleva att de får mycket för pengarna. Men det ligger inte i planen att vi ska ge stora rabatter.

Flera andra operatörer som går åt samma håll har i stället valt att köpa in innehåll från externa produktionsbolag. Enligt Dennelind är det dock en lönsam affär att själv äga produktionsbolaget.

– När vi bara köper innehåll är vi tvungna att acceptera vad det kostar. Om vi har eget innehåll kan vi byta det med andra leverantörer. Det ger oss en helt annan styrka i prisförhandlingarna.

Johan Dennelind medger samtidigt att hans företag är ute på okända vatten.

– Den som påstår att den vet exakt hur den här branschen kommer att se ut om fem år måste ha en väldigt bra kristallkula.

– För oss handlar det om att hedga en framtid. Vi kan inte bara sitta och vänta på vad som ska hända och sen säga, oj så blev det.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons