Annons

Svensken bakom ny elbil: ”Som ett vardagsrum”

BMW:s konceptbil Inext sticker ut rätt mycket från de andra elbilarna.
BMW:s konceptbil Inext sticker ut rätt mycket från de andra elbilarna. Foto: Tomas Oneborg

Bilen ska vara som ett vardagsrum. Det hävdar den svenske designern som utformat insidan av BMW:s rätt ovanliga konceptbil. Här styr man funktioner genom att rita på klädseln. Men det fanns även mängder av mer vanliga elbilar på den stora elbilsmässan i Stockholm.

Under strecket
Publicerad

Svensken Erik Melldahl har utformat insidan av BMW:s konceptbil Inext.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 2

Nästa år ska en del av designen som prövats i Inext föras vidare till en bil som också blir till försäljning.

Foto: Tomas OneborgBild 2 av 2

1 / 7

Eldriven är den förstås. Men den ska också vara ett steg på vägen mot självkörande bilar. Det hävdar i vilket fall BMW som tagit fram konceptbilen Inext som senast visades upp på elbilsmässan i Stockholm. För om BMW hittills gjort bilar inriktade på folk som gillar att köra så ska Inext även vara gjord för att man bara åker med och låter bilen ta hand om körningen.

Svensken Erik Melldahl har utformat insidan av BMW:s konceptbil Inext.
Svensken Erik Melldahl har utformat insidan av BMW:s konceptbil Inext. Foto: Tomas Oneborg

Det gör också att insidan kan se rätt annorlunda ut. Det är där Erik Melldahl från Gällö i Jämtland kommer in.

– Om man bara ska åka med blir det en ny utmaning för en interiördesigner. Då ska bilen vara en lugn plats där man inte behöver ha ögonen på vägen, säger Erik Melldahl som numera är inredningsdesigner hos BMW.

Nu är det inte tanken att man bara ska åka med. Det finns två alternativ för bilen, vanlig körning eller ett medåkarläge där ratt och pedaler dras in.

När det är medåkarläge, eller Ease som BMW kallar det, då kan det se rätt annorlunda ut på insidan av bilen. Och om ingen ska köra då måste inredaren tänka lite annorlunda.

– Det blir som att designa möbler för ett vardagsrum och sedan sätta in dem i bilen, säger Erik Melldahl som numera är baserad i München där han är specialiserad på utveckling av elfordon.

Nästa år ska en del av designen som prövats i Inext föras vidare till en bil som också blir till försäljning.
Nästa år ska en del av designen som prövats i Inext föras vidare till en bil som också blir till försäljning. Foto: Tomas Oneborg

Möblerna i bilen har i sin tur fått en del specialfunktioner. Det ska till exempel gå att styra funktioner i bilen bara genom att skriva med fingret på klädseln i stolen.

Nu kommer det inte att gå att köpa Inext. Den är ännu ett exempel på de konceptbilar som tillverkarna brukar ta fram för att visa ny teknik.

Men en del av funktionerna ska föras vidare till en vanlig bil som ska ha premiär under 2021.

Annons
Annons

Polestar 2.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

2 / 7

Polestar först med nytt system

Polestar 2.
Polestar 2. Foto: Tomas Oneborg

Polestar är en av de senaste uppstickarna på elbilsmarknaden. Bolaget försöker nu försöka sälja in sin första helt batteridrivna bil, Polestar 2, som också visades upp på mässan.

Leveranserna börjar i sommar och priset för en bil ligger på omkring 660 000 kronor.

Polestar 2 ska även bli den första bil i världen som använder infotainmentsystemet Android automotive som bland annat integrerar Googles tjänster på ett mer omfattande sätt.

Annons
Annons

Volkswagen hoppas att ID3 ska bli bolagets nya storsäljare.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 2

Skärmen i ID3 där funktionerna även kan styras med röstkommando.

Foto: Tomas OneborgBild 2 av 2

3 / 7

ID3 nya vägen för Volkswagen

Volkswagen hoppas att ID3 ska bli bolagets nya storsäljare.
Volkswagen hoppas att ID3 ska bli bolagets nya storsäljare. Foto: Tomas Oneborg

Volkswagen säljer redan ett fåtal elbilar. Men det är med ID3 som bolagets elbilssatsning börjar på allvar.

ID3 bygger på bolagets nya elbilsplattform MEB som sedan ska användas för flera andra modeller. Produktionen av ID3 är redan igång och leveranserna drar igång i sommar.

Skärmen i ID3 där funktionerna även kan styras med röstkommando.
Skärmen i ID3 där funktionerna även kan styras med röstkommando. Foto: Tomas Oneborg

Volkswagens ID3 kommer i tre olika versioner, med olika stora batterier. I bästa fall kan bilen få en räckvidd på 55 mil.

ID3 beräknas kosta från 350 000 kronor och uppåt.

Annons
Annons

Honda E har en rejält tilltagen panel med flera olika skärmar.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

4 / 7

Honda E kommer i sommar

Honda E har en rejält tilltagen panel med flera olika skärmar.
Honda E har en rejält tilltagen panel med flera olika skärmar. Foto: Tomas Oneborg

Honda E är företagets första rena elbil. Den ska vara tillgänglig för leverans från i sommar och kan köra 22 mil på en laddning.

Bilen har en inbyggd digital assistent som efterhand ska lära sig mer om den som kör och bli bättre på att hjälpa till.

Honda E kostar från 370 000 kronor. Den första mer avancerade versionen börjar levereras i juni eller juli medan basmodellen kommer senare i höst.

Annons
Annons

Kia Niro

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

5 / 7

Kia uppgraderar sin elbil

Kia Niro
Kia Niro Foto: Tomas Oneborg

Kia e-Niro var den femte bäst säljande elbilen i Sverige förra året. Nu kommer den i uppdaterade versioner som kan köra 45 mil på en laddning och kostar från 482 000 kronor och uppåt.

Den nya versionerna har bland annat fått snabbare laddning och en större infotainmentskärm. Leveranserna börjar i april-maj.

Annons
Annons

Mazda MX30

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

6 / 7

Mazda tror 20 mil räcker

Mazda MX30
Mazda MX30 Foto: Tomas Oneborg

MX-30 är Mazdas första helt eldrivna bil. Den första versionen av bilen säljs för omkring 350 000 kronor och leveranserna börjar hösten 2020.

MX-30 klarar att köra relativt blygsamma 20 mil på en laddning. Mazda hävdar att det ska vara tillräckligt eftersom den genomsnittliga europén kör 50 kilometer per dag.

Annons
Annons

Renault Zoe.

Foto: Tomas OneborgBild 1 av 1

7 / 7

Renault Zoe ökar räckvidden

Renault Zoe.
Renault Zoe. Foto: Tomas Oneborg

Renault Zoe lanserades 2012 i Sverige och har sedan dess sålts i drygt 5 000 exemplar här. Renault Zoe säljs in som en stadsbil och kommer nu i den tredje generationen.

Nya Renault Zoe har fått räckvidden utökad till 38 mil och har fått förändringar i interiören. Priset ligger på omkring 287 000 kronor

Enligt Renault har bolaget totalt hittills tillverkat 200 000 Zoe.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons