Annons

Lokko: ”Känns som att Akademien gett blanka fan”

Foto: Alastair Grant/AP, Staffan Löwstedt

Kazuo Ishiguro är ett underbart men förvånande val, tycker några av de författare som SvD Kultur har talat med.

Under strecket

Jan Guillou

Foto: Aftonbladet Bild 1 av 1

1 / 30

Jan Guillou
Jan Guillou Foto: Aftonbladet

Jan Guillou, författare

– Det var ju skönt att det inte blev en rocksångare. Kazuo Ishiguro är en begriplig författare, en omtyckt och läst författare som det ju till och med har gjorts film på. Jag måste erkänna att jag har sett filmen, men inte läst boken. Det är ett förvånande val men det finns ingenting i det som provocerar mig i alla fall. Jag har alltid tyckt att Joyce Carol Oates ska ha priset men det kommer hon inte få, hon har skrivit för mycket och det är för många som har föreslagit henne. Akademien har ju gjort några dumma val i historien, Patrick Modiano var ett sådant idiotiskt val. Ishiguro är att gå åt ett annat håll, ett mer folkligt håll.

Annons
Annons

Yukiko Duke

Foto: Ingvar Karmhed Bild 1 av 1

2 / 30

Yukiko Duke
Yukiko Duke Foto: Ingvar Karmhed

Yukiko Duke, litteraturkritiker

– Jag tycker att det är ett väldigt bra val. Här är en författare med ett underbart språk som skriver om de stora existentiella ämnena på ett lite originellt vis.

Hur känd är han i Japan?

– Han är inte känd för en bredare allmänhet utan bara för den grupp som är väldigt intresserad av litteratur. Eftersom han har den bakgrund han har så känns det här till hälften som ett japanskt nobelpris och det uppmärksammas mycket.

Annons
Annons

Klas Östergren

Foto: Viktor Gårdsäter Bild 1 av 1

3 / 30

Klas Östergren
Klas Östergren Foto: Viktor Gårdsäter

Klas Östergren, författare och medlem i Svenska Akademien

– Jag uttalar mig som privat läsare och inte som språkrör för Akademien. Jag tycker att Ishiguro är en oavlåtligt intressant författare. Hans böcker är väldigt olika; det enda de har gemensamt är en enorm koncentration och skärpa. Han går in i berättelserna utan att framhäva sig själv. Man känner inte igen en typisk Ishiguroroman, utan varje roman har sina förutsättningar som han underkastar sig på ett beundransvärt sätt. 

Vilken är din personliga favorit?

–”Den otröstade” som jag tror är en bok som inte så många har läst. Det är en storslagen roman som nästan räcker för att motivera detta pris och som lyckas med det närmast hopplösa företaget att berätta en berättelse helt och hållet på drömmens villkor. Han skriver med en tajming som är mirakulös. Det är en bok som skildrar en mardrömslik vistelse i en europeisk storstad där en musiker ska göra ett framträdande. Inget blir av, där uppträder möten med personer som han tror att han borde känna – till och med nära och kära som förefaller gåtfullt främmande för honom. Sammantaget är läsningen av den ungefär lika frustrerande som det i mitt tycke är att vara europé i dag, med alla våra goda föresatser och våra misslyckanden.

Annons
Annons

Katti Hoflin

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1

4 / 30

Katti Hoflin
Katti Hoflin Foto: Fredrik Sandberg/TT

Katti Hoflin, stadsbibliotekarie på Stockholms stadsbibliotek samt leder regeringens läsdelegation

– Efter förra årets "Bob Dylan-tjohej" hade jag väntat mig ett namn med större förankring i den litterära världen, vilket det också blev. Men det var ingen kvinna, tyvärr, det hade varit roligt. Jag hoppas att Ishiguro kommer till Rinkeby bibliotek och möter barnen, något som Bob Dylan inte gjorde.

Annons
Annons

Boyd Tonkin

Foto: Alan Davidson/IBL Bild 1 av 1

5 / 30

Boyd Tonkin
Boyd Tonkin Foto: Alan Davidson/IBL

Boyd Tonkin, special adviser Bookerpriset

– Efter Dylandebaclet, en katastrof för Nobelpriset, framförallt på grund av den förödmjukelse han utsatte Akademien för, har de klokt nog gjort ett säkrare, man samtidigt förvånande val. Ishigurus romaner flyger fritt, de är gåtfulla och universella och balanserar finstämt mellan en mängd olika sinnesstämningar. På samma gång tar de indirekt itu med stora och angelägna teman alltifrån flyktingerfarenheten av vilsenhet till krigstrauman, de dolda skadorna orsakade av klassklyftor och det faktum att vi alla måste bära historiens bördor: vår egen, vår familjs och vår tids. I Storbritannien är han djupt älskad av en bred skara läsare, som tar emot detta med stor glädje. I kontrast till Dylan har Akademien nu en charmig, artig och älskvärd pristagare, vilket kommer att göra de kommande månaderna mycket enklare.

Annons
Annons

David Lagercrantz

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1

6 / 30

David Lagercrantz
David Lagercrantz Foto: Fredrik Sandberg/TT

David Lagercrantz, författare

– Jag är helt chockad! ”Never let me go” är den bästa bok jag läst. Det här är helt jävla sjukt. Den boken tog mig i hjärtat, den är mästerlig, omskakande, helt enastående. Det finns något drömskt i den, men samtidigt kommer den så nära.

Annons
Annons

Åsa Linderborg

Foto: Staffan Löwstedt Bild 1 av 1

7 / 30

Åsa Linderborg
Åsa Linderborg Foto: Staffan Löwstedt

Åsa Linderborg, kulturchef på Aftonbladet

– De är lite roliga, Akademien, som överrumplar flera år i rad. Ibland är det så att man inte har läst pristagaren i fråga, och inte heller är intresserad av det, men i det här fallet blev jag sugen på att läsa. Det är det fina med Akademien, att de får en att upptäcka nya författarskap.

Är det någon bok som du är särskilt intresserad av?

– Den som David Lagercrantz säger är den bästa bok han har läst, "Never let me go".

Annons
Annons

Florence Noiville

Foto: IBL Bild 1 av 1

8 / 30

Florence Noiville
Florence Noiville Foto: IBL

Florence Noiville, fransk författare och ansvarig för den utländska litteraturbevakning i Le Monde

– Det är ett utmärkt val även om det engelska språkets dominans börjar bli tungt. Det som jag beundrar mest hos Ishiguro är hur texten relaterar till minnets flexibilitet, som tillåter honom, från en mening till annan, associera karaktärernas tankar likt ett kollage. Denna uppbyggnad av texten är alltid lite flytande, som en bild som är medvetet suddigt. ”Allt som är förmodat att vara sant kan bli overklighet och vice versa”, sa han till mig en gång. Då talade vi också mycket om att han ville bli musiker när han var 15 år. Belönar endast Nobeljuryn numera konstnärer som både är intresserade av ord och musik?

Annons
Annons
Foto: Leif R Jansson / TT Bild 1 av 1

9 / 30

Foto: Leif R Jansson / TT

Eva Swartz Grimaldi, styrelseordförande på Norstedts

– Det är lite trist att det är så väldigt få kvinnor som tilldelas Nobelpriset. Det finns ju så otroligt bra kvinnliga författare. Jag skulle gärna ha sett Margaret Atwood, hon är en fantastisk författare. En kvinna nästa gång, det får vi hoppas på.

Annons
Annons

Isabelle Ståhl

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

10 / 30

Isabelle Ståhl
Isabelle Ståhl Foto: Tomas Oneborg

Isabelle Ståhl, författare och SvD-skribent

– Det känns roligare än Bob Dylan, för det var ett fruktansvärt val att ge priset till en musiker som redan var en känd miljardär. Jag uppfattade det som populistiskt. Det finns redan så mycket utrymme för musik, och så lite för litteratur, i offentligheten.

Annons
Annons

Wolf Erlbruch

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

11 / 30

Wolf Erlbruch
Wolf Erlbruch Foto: Tomas Oneborg

Wolf Erlbruch, årets Alma-pristagare

– Jag gillar Kazuo Ishiguro, tycker att han är väldigt skicklig. Jag har läst, och tyckt om, "Återstoden av dagen" och "Begravd jätte".

Var valet överraskande? 

– Ja, jag blev överraskad eftersom jag trodde – och hoppades – på Ngũgĩ wa Thiong'o. 

Hur tror du Akademien resonerade?

– Det vet man aldrig. Man kan inte kika in i deras hjärnor och se hur de tänker. 

Annons
Annons

Sara Abdollahi Lekta

Foto: Patrick Miller Bild 1 av 1

12 / 30

Sara Abdollahi Lekta
Sara Abdollahi Lekta Foto: Patrick Miller

Sara Abdollahi Lekta, kulturjournalist

– Jag var kritisk till valet av Dylan som Nobelpristagare. I år tänker jag försöka hålla mig från sura miner. Dels för att jag aldrig har läst något av Kazuo Ishiguro dels för att det är kul att ingen förhandstippad tilldelades Nobelpriset i litteratur. Valet visar dessutom hur svårt det är att mäta vad som är god litteratur.

Annons
Annons

Andres Lokko

Foto: SvD Bild 1 av 1

13 / 30

Andres Lokko
Andres Lokko Foto: SvD

Andres Lokko, kritiker och krönikör på SvD

– Jag är fascinerad över hur Akademien verkar vara inne i en lite kommersiell och uppmärksamhetstörstande peak. Ishiguro är ju en väldigt läst författare och framför allt väldigt känd, så motreaktionen som jag väntade mig efter förra årets val dök inte upp alls. Jag tycker personligen att Ishiguros ”Never let me go” är en makalöst starkt roman. Tycker också ”Återstoden av dagen” är svinbra. Det känns som att Akademien har gått på magkänsla och handuppräckning och fullständigt gett blanka fan i vad vi andra tänker säga om det – och det är ganska fint.

Annons
Annons

Kristoffer Leandoer

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1

14 / 30

Kristoffer Leandoer
Kristoffer Leandoer Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Kristoffer Leandoer, författare och SvD-medarbetare

– För det första ett grattis till Akademien som lyckas förvåna igen med ett oväntat namn som inte fanns på några bettinglistor. Elegant! Men det är ändå ett pris till en väldigt konventionell litteratur, till klassisk berättarkonst. Kazuo Ishiguro är en ojämn författare som är bäst ju fler risker han tar. Den senaste boken ”Begravd jätte” är en jätterisk, precis som ”Återstoden av dagen” och ”Never let me go”.

Vad menar du med risker?

– Att han provar nya genrer. I tidiga ”Konstnär i den flytande världen” diskuterar han det moraliska i Japans deltagande i andra världskriget … medlöparproblematiken, lite som Klaus Mann gör i ”Mefisto”. Ju mer jag pratar om den desto mer spännande inser jag att den är.

Annons
Annons

Thomas Steinfeld

Foto: Peter Hassiepen Bild 1 av 1

15 / 30

Thomas Steinfeld
Thomas Steinfeld Foto: Peter Hassiepen

Thomas Steinfeld, författare och medarbetare på Süddeutsche Zeitungs kulturredaktion och SvD Kultur

– Mer än genom händelserna, eller genom figurerna präglas Ishiguros romaner av en dimmig, drömsk och nedstämd atmosfär. Akademien har gjort ett bra och överraskande val!

Annons
Annons

Nina Solomin

Foto: Claudio Bresciani/TT Bild 1 av 1

16 / 30

Nina Solomin
Nina Solomin Foto: Claudio Bresciani/TT

Nina Solomin, kulturchef på UNT

– Han tillhörde inte de tippade i år, och jag är själv inte vidare bekant med hans författarskap förutom "Återstoden av dagen". Jag upplever att han var mer omtalad i Sverige under 1990-talet och priset kan få många att återupptäcka honom. En bok som "Återstoden av dagen" passar också in i det stora intresset för brittiskt historiskt drama, som tv-serien ”Downton Abbey”.

Vem hade du hellre sett som pristagare?

– Margaret Atwood. Hon har skärpan, intelligensen och har skrivit bok efter bok med hög verkshöjd.

Annons
Annons

Elisabeth Åsbrink

Foto: Vilhelm Stokstad/TT Bild 1 av 1

17 / 30

Elisabeth Åsbrink
Elisabeth Åsbrink Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Elisabeth Åsbrink, författare och ordförande i Svenska PEN

– Kazuo Ishiguro är ett underbart val. Nytt författarskap som ändå är lite känt med filmen ”Återstoden av dagen”. Ishiguro är tillgänglig, men håller ändå oerhört hög kvalitet. Jag vill läsa om honom med en gång.

Har du läst mycket av honom?

– De mest kända, ”Återstoden av dagen” och ”Never let me go” bara. De är så olika så det går egentligen inte att rekommendera en av dem, men varför inte ”Återstoden av dagen”, det är en otroligt stark berättelse. Läsningens lycka är att man får ett nytt språk med nya meningar och nya bilder.

Vem var din personliga favorit inför tillkännagivandet?

– Det hade varit underbart om Amos Oz hade fått priset, av samma anledning som Kazuo Ishiguro. Hans författarskap är tillgängligt, men har väldigt hög kvalitet och är fantastiskt rikt. Om jag hade fått dela ut det postumt hade den danska poeten Inger Christensen fått priset, tveklöst. Allt hon gjort är fantastiskt. 

Annons
Annons

PC Jersild

Foto: Claudio Bresciani / TT Bild 1 av 1

18 / 30

PC Jersild
PC Jersild Foto: Claudio Bresciani / TT

PC Jersild, författare

– Ishiguro är spännande eftersom de flesta författare kan man stoppa in i ett fack, men Ishiguro svänger mellan olika genrer. Han har en väldig bredd, så det var väldigt roligt att han fick priset. Egentligen tycker jag det är märkligt att han inte varit med mer i förhandssnacket. Jag trodde Amos Oz skulle få priset, men min favorit är Hilary Mantel. 

Vill du rekommendera någon av hans böcker?

– Jag tycker man i så fall ska läsa ”Återstoden av dagen”, det är en lättillgänglig och väldigt bra bok. 

Annons
Annons

Étienne de Montety

Bild 1 av 1

19 / 30

Étienne de Montety
Étienne de Montety

Étienne de Montety, fransk författare och chef för tidningen Le Figaros litterära bilaga.

– Med valet av Kasuo Ishiguro återknyter Nobeljuryn till tradition: man belönar en stor brittisk författare, som skrivit kvalitetsverk och som nu får ett välmeriterat erkännande. Valet i år har ingen politisk eller ideologisk konnotation, det är rent estetiskt. Det är motiverat av romaner som kännetecknas av litterär skicklighet. Ishiguros romaner hedrar den engelska litteraturen och även världslitteraturen

– Om man däremot ska vara vanvördig mot den respektabla nobeljuryn, kan man faktiskt notera ett visst släktskap mellan 2017 års pristagare och Bob Dylan. Ishiguros biografi avslöjar att han faktiskt även skrivit några jazzlåtar.

Annons
Annons

Cecilia Hansson

Foto: Staffan Löwstedt Bild 1 av 1

20 / 30

Cecilia Hansson
Cecilia Hansson Foto: Staffan Löwstedt

Cecilia Hansson, författare och SvD-medarbetare

– Jag hade gärna sett att Akademien inte valt ett anglosaxisk pristagare i år igen, det språkområdet får tillräcklig uppmärksamhet redan. Jag tänker: varför inte välja pristagaren ur ett språkområde som låter många av oss upptäcka något nytt? Ungerskan är till exempel ett rikt språk som fött fram flera fantastiska och säregna författare. Idag verkar litterära giganter som László Krasznahorkai och Péter Nádas i landet. Att prisa någon av dessa två skulle vara att både prisa enastående författarskap, men även att ge en fingervisning om konstens betydelse i länder där den konst som inte stryker regimen medhårs sätts på undantag.

Annons
Annons

Elise Karlsson

Foto: SvD Bild 1 av 1

21 / 30

Elise Karlsson
Elise Karlsson Foto: SvD

Elise Karlsson, författare

– Han har varit en av mina favoritförfattare, men är samtidigt ojämn. Så jag är lite förvånad! Men det finns vissa aspekter av hans författarskap som är strålande. Han använder väldigt intressanta teman som minne och maktstrukturer och behandlar dem på ett utsökt vis. Det är i och för sig många författare som gör, så utnämningen är lite av en gåta.

Vem hade du som favorit?

– Den franska författaren Marie N´Diaye. Hon har språket, formkänsla och stark tematik, som rasism och klass. En helt egen stil.

Annons
Annons

Dilsa Demirbag-Sten

Foto: Staffan Löwstedt Bild 1 av 1

22 / 30

Dilsa Demirbag-Sten
Dilsa Demirbag-Sten Foto: Staffan Löwstedt

Dilsa Demirbag-Sten, författare och verksamhetsansvarig på Berättarministeriet

– Jag tillhör dem som anser att Salman Rushdie borde få priset. Jag vet att han anses för tillgänglig, men hans sätt att skriva är som mosaik, berättelsen lika flytande som hans karaktärer. Det känns ju som att Ishiguro också är tillgänglig, kanske är det Sara Danius som förnyat Akademien. Jag tror att Danius är en modern läsare som rör sig inom både den smala och den breda litteraturen. Både smalt och brett. Men jag tycker inte att hon för den delen är för populistisk.

Annons
Annons

Maria Schottenius

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT Bild 1 av 1

23 / 30

Maria Schottenius
Maria Schottenius Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Maria Schottenius, kritiker på Dagens Nyheter

– Det är ett strålande val. ”Never let me go” är en enastående dystopisk och ändå elektrifierande bok. Den går rätt in i samtidens nerv.

Annons
Annons

Mustafa Can

Foto: Staffan Löwstedt Bild 1 av 1

24 / 30

Mustafa Can
Mustafa Can Foto: Staffan Löwstedt

Mustafa Can, författare

– Det är kul, jag är i Florens nu och följde utnämningen på väg tillbaka från en outlet utanför staden. Hela bussen var full av japaner så jag sa "congratulations" och sånt till dem. Men ingen brydde sig! Jag vet att han är britt, men han kommer ju ändå från Japan, de bara satt där med sina blanka kassar och var helt ointresserade. 

Är det ett kontroversiellt val?

– Nej, absolut inte. Det är ju inte Bob Dylan direkt. Det är ingen som kommer gå i taket över detta.

Tycker du Akademien rör sig mot allt mer populistiska val?

– Nej det tror jag inte att de gör. Om Murakami hade fått det, det hade stört mig. Han är en lite, lite mer sofistikerad version av Paulo Coelho. Det hade varit fruktansvärt populistiskt. 

Annons
Annons

Aris Fioretos

Foto: Vilhelm Stokstad/TT Bild 1 av 1

25 / 30

Aris Fioretos
Aris Fioretos Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Aris Fioretos, författare och översättare

– Ishiguro är varken förnyare eller stofil, utan en förvaltare av romanen som kunskapsform. Han skriver med seismografens känslighet om skred i människors psyken. Ur den självpålagda begränsningen utvinner hans prosa stor känslomässig intensitet. I ett tidigare liv måste han ha varit butler. Eller möjligen zenmästare. Han behärskar utelämnandets svåra konst.

Annons
Annons

Elin Olofsson

Foto: Wahlström & Widstrand Bild 1 av 1

26 / 30

Elin Olofsson
Elin Olofsson Foto: Wahlström & Widstrand

Elin Olofsson, författare

– Jag har inte läst Ishiguro men anser att ”Återstoden av dagen”, som bygger på hans roman, är en av filmhistoriens allra bästa. Jag gråter bara jag tänker på den. Enligt mig, handlar den om hur tryck byggs upp inom en människa. Av tidsanda, sammanhang, begär och längtan, och när trycket avtar, då vet vi vad det blev av ett enskilt människoliv. Anthony Hopkins som butlern gestaltar allt detta.

Annons
Annons

Ola Larsmo

Foto: ANDERS WIKLUND / TT Bild 1 av 1

27 / 30

Ola Larsmo
Ola Larsmo Foto: ANDERS WIKLUND / TT

Ola Larsmo, författare:

– Kazuo Ishiguro är en originell författare som ofta byter stil. Jag tycker att det visar på gott omdöme att premiera en författare som både är originell och populär.

Är du överraskad? 

– Lite, eftersom han har inte varit med i försnacket. Men det är ett bra val. 

Har du läst mycket av honom?

– Den senaste boken ”Begravd jätte” ligger faktiskt här, men jag har inte kommit igenom den ännu. Det är en väldigt konstig fantasy-historia som handlar om vad som händer när staten försvinner, i detta fall när romarna lämnar England, och mytologiska väsen kommer tillbaka. 

Vill du rekommendera någon av hans böcker? 

– Både ”Never let me go” och ”Återstoden av dagen” är fantastiska. Speciellt ”Never let me go”.  

Annons
Annons

Madelaine Levy

Foto: Joakim Ståhl Bild 1 av 1

28 / 30

Madelaine Levy
Madelaine Levy Foto: Joakim Ståhl

Madelaine Levy, föräldraledig litteraturredaktör SvD

– Han har skrivit väldigt fina romaner som till exempel ”Never let me go”. Men han känns mer som en typisk Bookerprisvinnare – tillgänglig, populär, skriver fram äventyr i världar som det är lockande att låta sig dras in i. Det finns andra författare som tränger sig mycket djupare in i psyket, eller som på mer spännande sätt bänder upp gränserna för genreromanen – science fiction, fantasy och så vidare, eller som lyckas säga mer om svåra politiska frågor som genmanipulation.

Är han för populär för Nobelpriset?

– De som tycker Dylan var ett alltför populärt val som urvattnar priset eller tycker Akademien borde gynna röster som har svårare att göra sig hörda, till exempel från andra delar av världen än den engelskspråkiga, lär inte bli nöjdare av detta: jag gissar att Ishiguro är en av de bättre säljande författarna som fått Nobelpriset på senare tid. 

Annons
Annons

Sigrid Combüchen

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1

29 / 30

Sigrid Combüchen
Sigrid Combüchen Foto: Lars Pehrson

Sigrid Combüchen, författare och SvD-kritiker

– Jag är överraskad av valet. Jag läste honom för länge sedan och hans böcker gjorde inget djupt intryck på mig. Nobelpriset har med så mycket att göra: det ska fördelas över världen, och olika genrer ska väljas. Det är inte ett bäst-i-världen-pris.

Annons
Annons

Theodor Kallifatides

Foto: Caroline Andersson Bild 1 av 1

30 / 30

Theodor Kallifatides
Theodor Kallifatides Foto: Caroline Andersson


Theodor Kallifatides, författare

– Jag propagerat i flera år för att Nobelpriset bör tilldeltas den amerikanska författaren Phillip Roth. Men Ishiguro är en finkänslig berättare, och har skrivit väldigt bra noveller och en riktigt bra roman. Det finns större författare i omfång och rykte. Men det är sympatiskt att han inte är lastgammal.

Efter reklamen visas:
poellinger kommenterar ishiguro

”Det finns ju en liten anknytning till Bob Dylan”, säger SvD:s litteraturredaktör Clemens Poellinger som kommenterar Nobelkommitténs val av Kazuo Ishiguro.​

Annons
Annons
Annons
Annons