Annons

Det fanns en tid med äkta svensk bensin

En norrlandsregistrerad Ford V8 Club Cabriolet 1937. Vit tillbehörsratt, solen i ögonen. I vindruteramen hänger en pinjekotte, ett minne från ännu längre resor? Det blåser friskt i svenska flaggor när äkta svensk bensin rinner ner i tanken. Närodlad sås från Kvarntorp, bara några mil bort.

Under strecket
Publicerad

En IC-mack (Bilägarnas inköpscentral) i Örebro 1950 där en Ford V8 Club Cabriolet får tanken fylld med svensktillverkad bensin.

Foto: OK Arkiv Bild 1 av 1

En IC-mack (Bilägarnas inköpscentral) i Örebro 1950 där en Ford V8 Club Cabriolet får tanken fylld med svensktillverkad bensin.

Foto: OK Arkiv Bild 1 av 1
En IC-mack (Bilägarnas inköpscentral) i Örebro 1950 där en Ford V8 Club Cabriolet får tanken fylld med svensktillverkad bensin.
En IC-mack (Bilägarnas inköpscentral) i Örebro 1950 där en Ford V8 Club Cabriolet får tanken fylld med svensktillverkad bensin. Foto: OK Arkiv

Närkeslättens skiffer innehåller mindre än 10 procent olja. Att utvinna den är krävande och måste ske i en skoningslös skala. Beslutet att kraftigt öka den svenska oljeproduktionen togs 1939, en naturlig följd av att oljeimporten stryptes med krigsutbrottet.

Staten satsade stort utan betänkligheter. Snart fanns i Kvarntorp över 1 000 arbetare boende i baracker, som snabbt omvandlades till ett socialdemokratiskt mönstersamhälle i mikroformat med Folkets hus, skola och hyreslängor.

För att öka effektiviteten provades den så kallade Ljungströmsmetoden där elektriska värmekroppar fördes ner i borrhål, upphettades och på så sätt drev oljan ur de ytligt liggande skifferlagren. Nationen krävde och nationen fick. De lokala konsekvenserna blev toxiska mardrömsscener man annars förknippar med rovdrift i Sovjetunionen eller USA.

Den svenska oljan hade blivit en fix idé. Ett monster med en egen obegriplig logik.

Att under krigstid förvandla sten till olja kan te sig logiskt i all sin ineffektivitet. Vid tidpunkten var det kanske nödvändig politik. Men det verkligt skrämmande var att den svenska staten skruvade upp ambitionerna i fredstid. Den svenska oljan hade blivit en fix idé. Ett monster med en egen obegriplig logik.

Biprodukten uran triggade investeringsviljan än mer. Ingen annan mineral kunde skimra vackrare i ett litet land på randen till atomåldern. Först 1966 slocknade den sista brännugnen i Kvarntorp och kvar blev ett sargat landskap.

En schäfer som vant sig vid lukten av svensk bensin gäspar. Kastar en blick på sin husse, servicemannen. Tanken på en Ford cabriolet är bräddfylld till ett pris av 74 öre litern. Det borde varit det tredubbla.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons