Annons

Hotet mot storbankerna: Anpassa er eller gå under

Storbankerna som vi minns dem är snart ett minne blott. Det menar flera experter som talade under SvD Bank Summit på onsdagen där beskedet var att anpassa er eller gå under.

– Alla är inte redo att fatta rätt beslut, säger Lars Sjögren, chef för betalningar på Danske Bank.

Under strecket
Publicerad

Sara Öhrvall, chef för digitalisering och kundupplevelse på SEB.

Foto: Simon RehnströmBild 1 av 3

Magnus Kempe från Kairos Future.

Foto: Simon RehnströmBild 2 av 3

Lars Sjögren från Danske Bank.

Foto: Simon RehnströmBild 3 av 3

Sara Öhrvall, chef för digitalisering och kundupplevelse på SEB.

Foto: Simon RehnströmBild 1 av 1
Sara Öhrvall, chef för digitalisering och kundupplevelse på SEB.
Sara Öhrvall, chef för digitalisering och kundupplevelse på SEB. Foto: Simon Rehnström

Om fem år är storbanken död. Det var budskapet från Klarnas grundare Sebastian Siemiatkowski i en intervju med SvD tidigare i vintras.

Han är långt ifrån den enda som ropat på vargen när det gäller de svenska storbankernas framtid. Många menar dock att Klarna har ett egenintresse i sin roll som uppstickare på marknaden, men flera experter är samtidigt överens om att det är nu den verkliga prövningen tar vid.

– Hoten kommer inte längre inifrån branschen. I stället är det framför allt de globala spelarna som Google, WeChat, Alipay och Facebook, säger Magnus Kempe vid analysföretaget Kairos Future. Han är en av talarna under SvD Bank Summit som gick av stapeln på onsdagen.

I alla branscher som har transformerats digitalt har stora aktörer fallit.

Annons
Annons

Magnus Kempe från Kairos Future.

Foto: Simon RehnströmBild 1 av 1

Att de senaste årens krisvarningar inte blivit verklighet beror på att bankerna har lyckats flytta intäkter på ett effektivt sätt mellan olika affärsområden, menar han. Har provisionerna minskat och investmentbankintäkterna blivit lägre har bolånen kunnat ökas på, till exempel.

I dag och framöver är dock det centralt att vinna kriget om datan – de stora informationsmängderna för att optimera affärer. När det gäller betalningslösningar har till exempel Alipay och WeChat pay, via techjättarna Alibaba respektive Tencent, hundratals miljoner kunder och äger hela marknaden i Kina.

Magnus Kempe från Kairos Future.
Magnus Kempe från Kairos Future. Foto: Simon Rehnström

Storbankerna i Sverige lever farligt, menar Magnus Kempe, eftersom verksamheten är tunggrodd och många gärna undviker att prata om utmaningen som finns i att Facebook kan storma in på marknaden och stjäla kunder.

– Den svenska banksektorn är förhållandevis välfungerande; någorlunda effektiv och har kapitaltäckning och så vidare. Men är den framtidssäker?

Magnus Kempe tvekar inte om svaren. Storbankerna är inte tillräckligt förberedda.

–  Jag tror inte att de har tillräckligt med kompetens för att hantera de stora frågorna. De är inte tillräckligt dynamiska. Därför tror jag att lönsamheten kommer att sjunka. Däremot skulle jag nog inte säga att den traditionella banken är borta inom tio år, säger han.

Annons
Annons

Att kunna garantera sin existens på den framtida marknaden är just nu det viktigaste för att bevara kundförtroende. Det konstaterar Sara Öhrvall, chef för digitalisering och kundupplevelse på SEB.

Hennes bedömning är att det farligaste en storbank kan göra i dag är att stå still och inte öppna för de lösningar som fintech-bolagen redan erbjuder. Annars finns risken att bli omsprungen.

– I alla branscher som har transformerats digitalt har stora aktörer fallit. Det ser vi i allt från handel till media och resebranschen. Det finns två viktiga skillnader i bankbranschen, dels kan vi lära oss av det som skett och dels är bankerna mer digitaliserade än andra sektorer, säger hon.

Affärsmodellen där banken bara tänker på sig själv och att sälja extra produkter till kunden är död.

Magnus Kempe drar en liknande parallell och konstaterar att storbankerna kan gå samma öde till mötes som till exempel H&M – alltså att digitaliseringen innebär sjunkande intäkter och strukturella utmaningar, vilket i klädjättens fall satt rejält spår i börsvärdet.

Men Sara Öhrvall är övertygad om att en fruktsam lösning är täta samarbeten mellan uppstickare och storbanker.

– Mindre aktörer får problem med distributionen och kundrelationen, medan storbankerna i många fall behöver tekniken som världsledande fintech-bolag utvecklat, säger hon.

Finns det en vilja från båda håll att samarbeta?

– Ja, det gör det absolut. De små bolagen kan inte det storskaliga och hittar inte sin slutkund medan den stora banken har distributionen och kunden. Det är en perfekt kombination. Men såklart kan saker också gå fel.

Annons
Annons

Lars Sjögren från Danske Bank.

Foto: Simon RehnströmBild 1 av 1
Lars Sjögren från Danske Bank.
Lars Sjögren från Danske Bank. Foto: Simon Rehnström

Lars Sjögren, chef för betalningar på Danske Bank, drar resonemanget ännu längre. Han menar att storbankerna måste samarbeta både med varandra och uppstickare.

– Affärsmodellen där banken bara tänker på sig själv och att sälja extra produkter till kunden är död. Den kan aldrig att överleva, säger han, och tillägger att storbanker som inte tar vara på den nya tekniken och saknar digitalt ledarskap blir kortvariga.

– De som inte klarar av att förändras kommer kanske inte att försvinna helt, men de kommer att köpas upp.

Vilka banker ligger i den riskzonen?

– Det får du inget svar på. Men det är bara att titta på styrelserna i många av bankerna så ser du att det saknas kompetens inom digitaliseringsområdet. Bankerna som har de här frågorna högt upp på agendan kommer förstå och fatta rätt beslut. Men alla är inte redo att göra det, säger Lars Sjögren.

Efter reklamen visas:
Mellan raderna BOLÅN- BANKERNAS GULDGRUVA
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons