Annons

Annah Björk:Det här måste vara årets mest tondöva lansering

Colson Baker som Tommy Lee i ”The Dirt”.
Colson Baker som Tommy Lee i ”The Dirt”. Foto: Jake Giles Netter/TT

Samma dag som Josefin Nilsson-dokumentären ”Älska mig för den jag är” hade premiär på SVT, kom filmatiseringen av Mötley Crüe-biografin ”The Dirt” på Netflix. Man skulle kunna skratta åt det tondöva i timingen – men efter metoo blir det bara fult.

Under strecket
Publicerad

Daniel Webber som Vince Neil i ”The Dirt”.

Foto: Jake Giles Netter/TT Bild 1 av 5
Foto: PictureGroup/TT Bild 2 av 5

Kathleen Hanna ”The punk singer”

Foto: ©IFC Films/Courtesy Everett/TT Bild 3 av 5

Feist på Way Out West 2012.

Foto: Adam Ihse/TT Bild 4 av 5

M.I.A

Foto: James Veysey Bild 5 av 5

Los Angeles, tidigt 80-tal. Rockklubbsmiljö: sprit, skinnjackor och hög musik. En kille letar efter sin flickvän: ”Har du sett henne? Hon har en leopardmönstrad topp.”

Klipp till leopardmönstrad behå hastigt uppslängd på ett dörrhandtag. Och för ännu mer övertydlighet, en naken tjej som blir påsatt medan hon typ, sorglöst skrattar. Så kommer lärdomen direkt riktad till tittaren, med en suck:

”Lämna aldrig din tjej ensam med Mötley Crüe. Någonsin. De kommer att knulla henne”.

Boken var allt som fans av sex, droger och rock’n’roll med skräckblandad förtjusning älskade att iaktta.

”The Dirt” var en oerhört hyllad bok när den kom. Omslaget upptas av en whiskey-flaska fyllts med eld istället för sprit, och läsarna förundrades över hur den amerikanske journalisten och författaren Neil Strauss kom bandet så nära. Boken var allt som fans av sex, droger och rock’n’roll med skräckblandad förtjusning älskade att iaktta. Men den ansågs också som god litteratur av de som annars aldrig skulle orka läsa en rockbiografi. Det var 2002 och att skriva ledigt och explicit om sex och droger var fortfarande edgy och väldigt coolt. Porr var någonting som visades efter midnatt på TV 1000 eller fanns i undangömda tidningar i kiosken. Britney Spears var fortfarande ihop med Justin Timberlake.

Annons
Annons

Daniel Webber som Vince Neil i ”The Dirt”.

Foto: Jake Giles Netter/TT Bild 1 av 1
Fortsätt läsa…

Författaren Neil Strauss blev bara några år senare hyllad igen, med ”The game”. I svensk översättning heter boken ”Spelet: en inträngande analys av raggningsexperternas hemliga sällskap”, och fick unga män att tro de knäckt koden som skulle göra dem till ligg-kungar på krogen.

Kort sagt: ”The Dirt” är en bok av en annan tid.

Men inte på Netflix. Den 22 mars hade filmatiseringen av boken premiär som en av vårens storsatsningar hos streaming-jätten. Den 22 mars, 2019 alltså. I år. Post-metoo. Mitt i brinnande omvälvningstider. Veckor efter ”Leaving Neverland”. Och samma dag som filmen ”Älska mig för den jag är” om Josefin Nilsson visades på SVT.

Sunset strip har aldrig varit så fult.

Att satsa på en film som ”The Dirt” i dag är snudd på humoristiskt tondövt.

Nog för att jag har mina fördomar mot rockbiografiska filmer redo att argumentera ner de flesta försök. Herregud, jag plågade mig igenom en hel säsong av Martin Scorseses rockbranschskildring ”Vinyl”. Jag tyckte den putsade verkligheten i ”Bohemian Rhapsody” var svår att ta på allvar. Minns ni Rolf Lassgård och Helena Bergström i ”Angel”? Det finns ingen annan filmkategori som så regelmässigt misslyckas med mask, kostym och trovärdighet. Med några få undantag verkar rocken vara omöjlig att fiktionalisera på vita duken med hedern i behåll. Men frågan om vad det är som gör att ingen verkar kunna klä en skådis i långt hår och kajal med trovärdighet får bli en annan krönika. 

Daniel Webber som Vince Neil i ”The Dirt”.
Daniel Webber som Vince Neil i ”The Dirt”. Foto: Jake Giles Netter/TT
Annons
Annons
Foto: PictureGroup/TT Bild 1 av 1

Att satsa på en film som ”The Dirt” i dag är snudd på humoristiskt tondövt. Det hade kunnat vara varit roligt aningslöst, om det inte vore för hur filmens aldrig sinande flod av kvinnohat och objektifierande aldrig tagit sig in i tiotalet. Och för att flera av männen som filmen ikoniskt och humoristiskt skildrar många gånger brutit mot lagen. Det är bara att googla Tommy Lee eller Vince Neil och en biografi av våld mot fruar, flickvänner och barn, rasism och sexualbrott uppenbarar sig.

Filmen gör ett mycket vagt försök att skildra socialt arv, men kommer aldrig längre än den töntiga återupplivningen av myten om hur många nakna tjejer ett rockband kan dra över, och banka på lite till vardags.

I en krönika om kvinnovåld och våldtäkter på film i Expressen skriver Britta Svensson om hur en manlig kollega myndigt förklarade att film bara skildrar verkligheten. Liknande resonemang förs ofta om all sorts konst, och ger den till och med en äkthetsstämpel och dignitet. Men, som Svensson skriver ”tvärtom kan våldet mot kvinnor på film vara en förlängning och en förstärkning av det i verkligheten”.

Det är varken moraliserande eller någon genusgäspning att ifrågasätta Netflix satsning på ”The Dirt”. Det är en ärlig fråga; varför ge dessa deppiga och aldrig falnande rockmyter mer tid i rampljuset alls?

Låt solen gå upp och blotta smutsen på Sunset strip, kom regn och spola bort skiten.

Titta på de här filmerna istället:

"Homecoming: A Film by Beyoncé”

Foto: PictureGroup/TT
Annons
Annons

Kathleen Hanna ”The punk singer”

Foto: ©IFC Films/Courtesy Everett/TT Bild 1 av 1

Beyoncé ansluter till Bruce Springsteen, Lady Gaga Taylor Swift och gör en exklusiv film för Netflix. Queen Bee-filmen följer både konserten och arbetet och bakom kulisserna på Coachellafestivalen 2018. Premiär den 17 april.

Rihanna och Childish Gambino ”Guava Island”

Rihanna and Donald Glover on set in Cuba for rumored movie “Guava Island” directed by Hiro Murai cred: @gambinoloves @ann_i999

Det ryktas att Rihanna och ”This is America”-stjärnan ska premiärvisa en film på Coachella-festivalen i Kalifornien på lördag kväll. De två popstjärnorna har spelat in film tillsammans, och allt har varit mycket hemlighetsfullt. Fans spekulerar nu i om det är en spelfilm – eller ett visuellt album. Filmen visas på https://www.youtube.com/coachella på lördag.

Kathleen Hanna ”The punk singer”

Kathleen Hanna ”The punk singer”
Kathleen Hanna ”The punk singer” Foto: ©IFC Films/Courtesy Everett/TT
Annons
Annons

Feist på Way Out West 2012.

Foto: Adam Ihse/TT Bild 1 av 2

M.I.A

Foto: James Veysey Bild 2 av 2

Måste-se-film om en av riot grrrl-rörelsens frontkvinnor, Kathleen Hanna. Om musiken, kampen, feminismen, kärleken till Beastie Boys-medlemmen Adam Horowitz men också den svåra sjukdom hon diagnostiseras med.

Feist ”Look at what the light did now”

Feist på Way Out West 2012.
Feist på Way Out West 2012. Foto: Adam Ihse/TT

Dokumentärfilm från 2010 om den kanadensiska artisten Feist. Här händer något så ovanligt att en kvinnlig artists kreativitet och skapande-process är i fokus.

”Matangi/Maya/M.I.A”

M.I.A
M.I.A Foto: James Veysey

Den dokumentära berättelsen om den banbrytande och egensinniga brittisk/ rapparen och popartisten M.I.A har prisats på Sundance Film Festival och går att hyra på iTunes i Sverige.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons