Annons

Torbjörn Isacson:Det mesta talar för lägre biljettpriser

Tyska Flixtrain ingår i samma koncern som Flixbus, som köpte Swebus i fjol.
Tyska Flixtrain ingår i samma koncern som Flixbus, som köpte Swebus i fjol. Foto: Julian Stratenschulte/DPA/TT

Samtidigt som Thomas Cook kapsejsar står det klart att tyska Flixtrain ska starta tågtrafik i Sverige. Det båda bolagen är motpoler, trots snarlikt ursprung.

För svenska tågresenärer lär den tyska inbrytningen vara positiv.

Under strecket
Publicerad

I skuggan av resejätten Thomas Cooks kollaps blev det på måndagen klart att Flixtrain nästa år startar tågtrafik mellan Stockholm och Göteborg och Malmö.

Båda reseföretagen är sprungna ur idén om lågpris för massorna. Thomas Cook drog igång den nu strandade resebyrån 1841 genom en tågutflykt från Leicester där knappt 500 passagerare betalde en shilling var. När koncernen nu nått vägs ände äger den flera resebyråer med hundratals butiker, flygbolag, hundratals hotell och har över 20 000 anställda. Samt har ett skuldberg som bara vuxit.

Men medan Thomas Cook utvecklats till en ineffektiv gigant som inte är i takt med tiden, så har Flixbus på bara sex år gått från ett start-up-bolag i München till att vara störst i Europa på långfärdsbussar. Koncernen finns i 29 europeiska länder plus USA, och säger sig ha mer än 45 miljoner årliga kunder på drygt 2 000 destinationer.

FlixMobility, som ägarbolaget till Flixbus och Flixtrain heter, betraktar sig inte som ett transportföretag utan som ett ”mobilitetsbolag” som sköter det tekniska, marknadsföring och nätverksplanering. Det operativa sköts däremot av drygt 300 samarbetspartners, vilket gör att FlixMobility påminner mer om Uber än om Thomas Cook.

Annons
Annons

Bolaget påminner i sin prissättning också om de lågprisbolag som skapat så stora problem för både de gamla oligopolisterna bland flygbolagen och just Thomas Cook.

När de tre tyska grundarna presenterar sig själv sparar de inte på krutet när de talar om hur väl de ligger i tiden genom att inte ha bil, att cykla och hur de brinner för ett miljömedvetet resande. Flixbus delar ut rabattcheckar till passagerare som deltar i klimatdemonstrationer nu i september, och låter sina anställda delta i demonstrationerna på arbetstid.

Genom att kombinera snabb tillväxt med att segla på trender som miljömedvetenhet, lågpris, delningsekonomi och extrem digitalisering via AI har bolaget därmed det mesta som de stora teknikinvesterarna letar efter idag.

Tanken är att knyta samman tåg med bussar från mindre och medelstora städer och bilpooler.

Under sommaren gjorde FlixMobility också en nyemission, där bågen onekligen spändes hårt. På tur står bland annat tåg när marknaden nu avregleras i Europa, expansion i USA, en inbrytning i Asien och Latinamerika samt starten av en bilpool. Tanken är att knyta samman tåg med bussar från mindre och medelstora städer och bilpooler.

Nya investerare var främst riskkapitalbolagen Permira och TCV. FlixMobility vill inte avslöja hur mycket pengar det handlar om, men enligt nyhetsbyrån Reuters ska de nya investerarna ha stoppat in drygt 500 miljoner euro. Det är nytt rekord för ett tyskt start-up-bolag, och värderar FlixMobility till cirka 2 miljarder euro.

Sedan finns alltid risken för den som springer väldigt fort att man sätter krokben för sig själv. Hastigheten är extremt högt uppskruvad när bolaget både ska ge sig in på nya marknader runtom i världen och med ny verksamhet i form av bilpooler. Och tågverksamheten har trots allt bara något år på nacken.

Annons
Annons

Flixtrain vill heller inte tala om vem som ska bli samarbetspartner i Sverige. Svaret är bara att tåg är säkrade, och att det ska ske i samarbete med en lokal aktör. Närmare information ska komma senare i år.

Men tåg är trots allt en betydligt mer komplex verksamhet än bussar, där bolaget i dag har mängder av samarbetspartners. Olika system gör det också svårare att bara gå över gränser hur som helst.

För svenska resenärers del är det svårt att se inbrytningen som annat än positivt. Det mesta talar för lägre priser.

Finansiellt gick Flixbus med knappt 30 miljoner kronor i förlust i Sverige i fjol, och väntas visa liknande siffror i år, bland annat beroende på kostnader för köpet av Swebus i fjol. På global nivå vill bolaget inte avslöja några siffror alls, mer än det ska gått med vinst sedan 2017.

Även om FlixMobility har en del att slipa på när det gäller transparens så verkar det i vart fall ligga väldigt rätt i tiden.

För svenska resenärers del är det svårt att se inbrytningen som annat än positivt. Det mesta talar för lägre priser. För SJ:s del kan det däremot bli tuffare med en prispressare på de mest trafikerade och lönsamma tågsträckorna.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons