Annons

Hans och GretaDet näpna tar udden av sagooperans groteskeri

I häxans hus. Hans (Elisabet Leyser) och Greta (Linnea Sjösvärd) och häxan själv, spelad av Susanna Levonen, på Norrlandsoperan.
I häxans hus. Hans (Elisabet Leyser) och Greta (Linnea Sjösvärd) och häxan själv, spelad av Susanna Levonen, på Norrlandsoperan. Foto: Micke Sandström

Norrlandsoperan firar 40-årsjubileum med godisfest och tysk sagoopera. Men konceptet för den här arketypiska berättelsen är för näpet, tycker SvD:s Sofia Nyblom.

Under strecket
Publicerad

Sångerskorna Åsa Jäger (mamman), Elisabet Leyser (Hans) och Linnea Sjösvärd (Greta) i familjens hem.

Foto: Micke Sandström Bild 1 av 1

Hans och Greta

Genre
Opera
Regi
Stina Ancker
Medverkande
Elisabeth Leyser, Linnea Sjösvärd, Åsa Jäger, Anton Eriksson, Johanna Wallroth, Susanna Levonen m fl. Norrlandsoperans barnkör och orkester
Var
Norrlandsoperan, Umeå
Koreografi
Anna Holter

Musik: Engelbert Humperdinck. Text: Adelheid Humperdinck. Dirigent: Anja Bihlmaier. Scenografi, kostym: Ann-Sofi Nyberg. Ljus: William Wenner

Engelbert Humperdincks sagoopera ”Hans och Greta” från 1893 är på vissa sätt en barnversion av ”Rhenguldet”. Den arketypiska sagan om barnen som är olydiga, går vilse och frestas att frossa på häxans hus handlar precis som Nibelungensagan om prövningar, förlorad oskuld och brutalt uppvaknande. Men oavsett hur många regnbågar som slår ut kring familjeidyllen i finalen, så kan man inte låta bli att undra hur det känns att grillas levande. Visserligen var det Humperdincks syster Adelheid som ville göra sagan till sångspel. Men vad kan ha drivit tonsättaren att presentera operan om en sprucken familj som förlovningspresent till sin blivande hustru?

Regissören Stina Ancker och scenografen Annsofi Nyberg bygger en Disneyfierad värld i pastell med vita silhuettklippningar och fladdrande änglar åt de fattiga syskonen. Hans (Elisabeth Leyser) och Greta (Linnea Sjösvärd) trallar och dansar tyska folkvisor för att hålla humöret uppe trots hungern, i ett hem byggt av pantflaskor. Deras mamma (Åsa Jäger) är mindre gullig, och när hon upptäcker att de lekt istället för att göra hushållssysslor skickar hon ut dem i skogen, till faderns (Anton Eriksson) fasa. Barnen möter sina rädslor och sitt mod när Susanna Levonens kannibalistiska skönhetsdrottning kliver ut från sitt godishus och dansar en häxdans med kvasten vickande mellan benen.

Annons
Annons

Sångerskorna Åsa Jäger (mamman), Elisabet Leyser (Hans) och Linnea Sjösvärd (Greta) i familjens hem.

Foto: Micke Sandström Bild 1 av 1
Sångerskorna Åsa Jäger (mamman), Elisabet Leyser (Hans) och Linnea Sjösvärd (Greta) i familjens hem.
Sångerskorna Åsa Jäger (mamman), Elisabet Leyser (Hans) och Linnea Sjösvärd (Greta) i familjens hem. Foto: Micke Sandström

Humperdinck assisterade Rickard Wagner i Bayreuth vilket hörs i orkestersatsen, inte minst aftonbönen med maffigt bleckblås. Dirigenten Anja Bihlmaier leder Norrlandsoperans orkester med säker finess. Operan är sångligt utmanande, och det är inte optimalt att välja två likartade sopranröster för barnen. Hans är en byxroll som med fördel sjungs av en mörkare röst. Däremot ger de dramatiska rösterna hotfull pondus åt de vuxna kvinnorollerna.

”Hans och Greta” är på en och samma gång tillgjort naiv och för grotesk för att passera som feelgood, men Stina Anckers näpna regi tar udden av den socialkritik som ändå finns där. Ett mer surrealistiskt skruvat koncept skulle behövas för att en generation uppvuxen med Harry Potter och överfulla flyktingläger ska bli kittlad av anblicken av barn i bur.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons