Annons

Det outsagda hos Norén får kropp

Ensemblen i ”Norénhotellet”: Robert Olofssson, Linus Nilsson, Cecilia Borssén, Evamaria Björk och Jörgen Düber.
Ensemblen i ”Norénhotellet”: Robert Olofssson, Linus Nilsson, Cecilia Borssén, Evamaria Björk och Jörgen Düber. Foto: Sophie Håkansson

Lars Norén har ett fantastiskt språk och stor kunskap om hur känslor och tankar tar sig uttryck i kroppen. Det menar koreografen Birgitta Egerbladh som nu iscensätter ”Norénhotellet”.

Under strecket
Publicerad

Birgitta Egerbladh (arkivbild).

Foto: TTBild 1 av 1

Birgitta Egerbladh kan kalla sig mycket – koreograf, kompositör och regissör – men egentligen är hon väl först och främst forskningsresanden. Hon genomkorsar och undersöker land efter land. Territorium som Tjechov, landskap av Kristina Lugn, strindbergska regioner och musikaliska Beskow-ängar. Egerbladh ger deras texter hän för att hitta fysiska uttryck, rörelser och känslor. Hon skapar kropp och dansanta relationer av på papper tryckta bokstäver.

Efter ett hektiskt år har hon en lika späckad säsong framför sig. Förra säsongen for hon mellan Kulturhuset Stadsteatern Vällingby, Klara soppteater, Uppsala stadsteater och Unga Dramaten och hon fick det prestigefyllda Ganneviksstipendiet på 500 000 kronor samt det kulturpris som Västerbottenskuriren delar ut, en hyllning från hemstaden Umeå.

– Det ger så mycket att få undersöka författarskap och fånga deras koreografiska möjligheter. Att leta bland undertexter, fånga essenser. Att få kroppligt uttryck för det som sägs och allt det som aldrig blir sagt men som ändå vibrerar under alla dialoger och skeenden. Och förhoppningsvis kan vi förmedla den där upptäckarglädjen till publiken, säger Birgitta Egerbladh.

Annons
Annons

Birgitta Egerbladh (arkivbild).

Foto: TTBild 1 av 1

Hon är en sann allkonstnär som provar alla sceniska möjligheter med grepp från en rad olika genrer: det djupt tragiska ställs ofta mot det komiska. Hennes musikalitet och humor är en självklar grund.

– Jag inspireras bland annat av att se på människor, riktigt titta på hur vi relaterar fysiskt till varandra. Hur gester och hållning förstärker eller talar emot orden. Våra kroppar och deras språk avslöjar så mycket där mellan orden. En tyst men avläsbar pjäs utspelas vid alla kaffebord.

Birgitta Egerbladh (arkivbild).
Birgitta Egerbladh (arkivbild). Foto: TT

Nu har turen kommit till Lars Norén. Teaterchef Kajsa Giertz har bjudit in Birgitta Egerbladh att ”sampla” en Norénvariation på Helsingborgs stadsteater. Det ska bli en 90 minuter dansant färd genom en tidig Norén. Birgitta Egerbladh och den ständiga dramaturgen Marie Persson Hedenius har utgått från fyra pjäser: genombrottsverket ”Natten är dagens mor”, efterföljaren ”Kaos är granne med Gud” samt ”Underjordens leende” och den borgerliga kvartetten ”Höst och vinter”.

– Lars Norén har ju skrivit fler än hundra pjäser, så det här urvalet var ett sätt att sätta gränser för oss själva, och ringa in en tematik som fokuserar på familjen, berättar Birgitta Egerbladh. Det är en underbar samling pjäser, rika på drastiska situationer och mänskliga erfarenheter. Lars Norén har förutom ett fantastiskt språk en stor kunskap om hur känslorna och tankarna tar sig uttryck i kroppen det märks också i hans detaljrika scenanvisningar.

Annons
Annons

Fem personer står på scenen, ingen kommer att spela någon bestämd rollgestalt.

– Varje skådespelare bär texter från olika roller och är mycket delaktiga. Vi bygger så att säga ett nytt hus av det som vi fastnar för, det som klingar i oss. Vi letar igenom texterna på mening och betydelser. Här stampar så mycket besvikelser, så många kontaktförsök, så mycket bitterhet. Man når inte varandra. Man låsta gentemot varandra.

– Vi börjar med kroppen, hittar uttryck för olika känslor. Känner in rum och möbler. Det ska ju inte bli ”Det bästa av Norén”. Vi klipper och klistrar, en växelteknik mellan text och rörelser – en ständig ström av uttryck, musik. Texten översatt till det som blivit mitt dansteaterspråk.

Lars Norén har med sin blandning av vass humor och blottläggandet av nästan dödliga familjemekanismer och sitt unika, rika språk förlöst flera svenska skådespelargenerationer. Birgitta Egerbladh gör det också, via sitt förmåga att med kroppsliga uttryck hitta strukturer, detaljer och korrespondenser som vilar tysta och oupptäckta mellan replikerna.

Hennes metod, om man får kalla den så, fungerar som nyckel till många typer av författarskap. Våren 2018 ska hon undersöka verk av dramatikerduon Kent Andersson och Bengt Bratt: ”Flotten”, ”Hemmet” och ”Sandlådan” på Folkteatern, Göteborg. Pjäser från 1970-talet som nu förhoppningsvis kan få såväl en genomlysning som en välförtjänt renässans.

Norénhotellet

Helsingborgs stadsteater

Premiär 23 september

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons