Annons

Therese Larsson Hultin:Signalerna borde vara en väckarklocka för svensk ekonomi

Tysklands bilindustri har misslyckats med att ställa om sitt utbud till elbilar, skriver SvD:s Therese Larsson Hultin.
Tysklands bilindustri har misslyckats med att ställa om sitt utbud till elbilar, skriver SvD:s Therese Larsson Hultin. Foto: Raphael Knipping/TT

En förkylning för Tyskland kan bli en influensa för Sverige. Att de tyska varningssignalerna nu duggar tätt borde vara en väckarklocka för svensk ekonomi – för våra länder är mer lika än man kan tro.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Omställningen till eldrivna fordon är en stor utmaning för Tyskland. Här Förbundskansler Angela Merkel i en självkörande minibuss.

Foto: Torsten Silz/ContinentalBild 1 av 2
Foto: Markus Schreiber/AP/TTBild 2 av 2

Säg orden ”tysk ekonomi” och det finns en klar risk att den du talar med börjar flacka med blicken. För trots att Tyskland länge – jämte Norge – varit vår viktigaste handelspartner och mängder av svenska jobb är direkt beroende av EU:s viktigaste och största medlemsland, så är många svenskar nästan patologiskt ointresserade av Tyskland.

(Det gäller även journalister. När det efter sommaren började skrivas artiklar om tecken på en kommande kris i USA, var det inte ovanligt att de amerikanska ekonomerna påpekade att situationen var värre i Tyskland. Ändå fortsatte det att rapporteras om de amerikanska problemen.)

Så låt oss vända blicken söderut. För Tyskland är nu på väg rakt in i en recession, där tillväxten faller två kvartal i rad. I våras backade den tyska ekonomin med 0,1 procent, och allt tyder på att det såg lika illa ut under det tredje kvartalet – som slutade sista september. Nya siffror från exportindustrin visar dessutom att stämningen bland företagen inte varit så här dålig sedan 2009 – och då stod ändå världen mitt i en brinnande finanskris.

Annons
Annons

Omställningen till eldrivna fordon är en stor utmaning för Tyskland. Här Förbundskansler Angela Merkel i en självkörande minibuss.

Foto: Torsten Silz/ContinentalBild 1 av 2
Foto: Markus Schreiber/AP/TTBild 2 av 2
Omställningen till eldrivna fordon är en stor utmaning för Tyskland. Här Förbundskansler Angela Merkel i en självkörande minibuss.
Omställningen till eldrivna fordon är en stor utmaning för Tyskland. Här Förbundskansler Angela Merkel i en självkörande minibuss. Foto: Torsten Silz/Continental

Så varför är det så dåliga nyheter för oss? Jo, för om Tyskland är en stor öppen exportberoende ekonomi, så är Sverige en liten öppen exportberoende ekonomi, med betydligt mindre att sätta emot när det blåser. Exporten står nästan för exakt lika stor andel av BNP i de båda länderna: I Tysklands fall är det 47 procent, i Sveriges är siffran 46 procent.

Dessutom har båda en stor tillverknings- och basindustri, som står inför gigantiska omställningar. Företagen måste både ställa om för en ny mer klimatfokuserad värld, och för den digitalisering som redan är på väg att springa ifrån dem som inte satsar.

Krisen sprider sig nu som en oljefläck till andra branscher.

Det som drabbar Tyskland drabbar alltså även oss, vilket blev väldigt tydligt i en intervju som den kände tyske ekonomen Bert Rürüp gjorde häromdagen med tidningen Handelsblatt. Rürüp sa att det inte finns ”någon annan ekonomi i världen som påverkas lika mycket av det som händer i världsekonomin som Tyskland” (nämnde jag att för båda länderna kommer hälften av BNP från export?) och så listade han de tre största problemen:

1. Trump vs. Kina – handelskriget märks nu på allvar och ger en dämpande effekt på världshandeln.

2. Deglobalisering – de protektionistiska strömningar som uppstått från USA:s handelskrig syns enligt Rürüp nu tydligt på världsekonomin.

3. Omställning – Tysklands stolthet, bilindustrin, har misslyckats med att ställa om sitt utbud från bensinslukande lyxbilar till elbilar och krisen sprider sig nu som en oljefläck till andra branscher.

Foto: Markus Schreiber/AP/TT

Samtliga punkter kommer alltså att bli kännbara även här. Drygt 10 procent av alla varor Sverige säljer utomlands går till just Tyskland, varav en stor andel är just maskindelar till den tyska industrin. Enligt EU-parlamentet är dessutom nästan 900 000 svenska jobb direkt beroende av vår export.

Det finns alltså all anledning att hålla kolla på Tyskland – och sluta zooma ut när tysk ekonomi kommer på tal.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons