Annons

Patricia Hedelius:Detroitskräck och dieseldöden driver Scania mot börsen

Tyska BMW, Audi och Mercedes har bara en 50-50-chans att överleva som världsledande biltillverkare om de inte på allvar elektrifiera sina fordon, hotar Volkswagens vd Herbert Diess. Oron för att Tyskland ska bli ett nytt Detroit driver fram tuffa beslut – som att sätta svenska Scania på börsen igen.

Under strecket
Publicerad

Det var i juli 2013 som bilstaden Detroit gick i konkurs – den största konkursen i amerikansk historia. Arkivbild.

Foto: Carlos Osorio/AP Bild 1 av 3

Grafik: Alexander Rauscher

Bild 2 av 3

Volkswagens torn för färdiga bilar klara för leverans i fabriken i Wolfsburg.

Foto: Rainer Jensen/AP Bild 3 av 3

Det var i juli 2013 som bilstaden Detroit gick i konkurs – den största konkursen i amerikansk historia. Arkivbild.

Foto: Carlos Osorio/AP Bild 1 av 1
Det var i juli 2013 som bilstaden Detroit gick i konkurs – den största konkursen i amerikansk historia. Arkivbild.
Det var i juli 2013 som bilstaden Detroit gick i konkurs – den största konkursen i amerikansk historia. Arkivbild. Foto: Carlos Osorio/AP

Tyska Volkswagen var länge fordonsindustrins klaraste lysande stjärna. Med varumärken som Audi och Porsche var man framgångsrik i premiumsegmentet. Transportbenet med bland annat MAN kunde 2014 kompletteras med det svenska premiummärket Scania.

Men själva fundamentet var byggt på lös sand vilket har tvingat Volkswagen att tänka om och ställa om och förnya sitt fordonsimperium.

Frågan är om man hinner göra det fort nog.

Länge klassades dieselbilar som miljöbilar. De släppte ut mindre koldioxid än bensinbilar. Men det uppsving som dieselbilar fick i slutet på 00-talet fick ett abrupt slut efter att fusket med utsläppssiffror uppdagades.

Det var inte bara Volkswagens olika märken som rundat utsläppskrav i flera länder och fört sina kunder bakom ljuset. En efter en uppdagades att flera av de stora välkända biltillverkarna hade fuskat. Dieselgate var ett faktum och Volkswagen tvingades ta en stor smäll. Höga chefer åtalades och fängslades och de finansiella kraven på skadestånd har samlats på hög.

Annons
Annons

Grafik: Alexander Rauscher

Bild 1 av 1
Grafik: Alexander Rauscher
Grafik: Alexander Rauscher

En sidoeffekt av ”Dieselgate” var att själva dieselmotorn som produkt hastigt blev obsolet. Tid och pengar som satsats gick från att vara investeringar till kostnader. Kunderna flydde. En stor smäll kom i form av tuffare och därmed dyrare miljökrav och förbud mot motortypen i stora tyska städer.

EU har fattat beslut om att sänka utsläppen från bilar med 30 procent år 2030 jämfört med 2021 års nivå. Det är tuffare krav än vad Tyskland önskade.

Volkswagens kris är på många sätt Tysklands kris.

Premiummärken med många hästkrafter under huven har gått från att vara landets signum till dess akilleshäl.

Varje enskild fabrik kan nu fritt ingå i partnerskap eller börja tillverka komponenter för andra biltillverkare. En dödskyss från Volkswagen med andra ord.

För att nå EU:s utsläppsmål måste Volkswagens försäljning ställas om till fler elektrifierade bilar. Effekten skulle synas redan 2020 i form av 14 000 färre jobb enbart vid Volkswagens fabriker.

En förbränningsmotor består av 1 400 komponenter medan en motor som drivs med batteri enbart har 200 enligt en analys från ING. Det finns 126 motorfabriker i Europa men batterier köps oftast in från Asien.

Effekten av dieseldöden, egentligen slutet för förbränningsmotorer, kommer alltså att bli smärtsam.

Annons
Annons

För Volkswagen gäller det att rädda det som räddas kan. Koncernen har brutit ut sin komponentverksamhet, som sysselsätter 80 000 anställda, för att den ska stå på egna ekonomiska ben. Varje enskild fabrik kan nu fritt ingå i partnerskap eller börja tillverka komponenter för andra biltillverkare.

En dödskyss från Volkswagen med andra ord.

När en verksamhet fått en tydlig krisstämpel är det inte ovanligt att man vill hålla den på en armslängds avstånd från det som ses som framtiden.

I Volkswagen och i Tysklands fall är framtiden att utveckla självkörande och elektrifierade bilar till massmarknaden.

Volkswagenkoncernen kommer att lägga 44 miljarder euro, motsvarande nära 450 miljarder kronor på el- och självkörande bilar och nya mobilitetstjänster.

Samtidigt har dieselskandalen redan kostat nära 280 miljarder kronor och 2019 har bolaget tvingats sätta av ytterligare 20,5 miljarder kronor för framtida kostnader.

Andra delar av verksamheten måste därmed då rensas ut från Volkswagen.

Här kommer Scania och Södertälje in i bilden.

Bolagets försök att bygga ett imperium inom transportsektorn med varumärkena MAN, Volkswagen och Scania har inte lyft som det var tänkt. Volkswagen erkänner att man inte riktigt lyckats med en vändning av MAN, som står inför stora investeringar, samtidigt som Volkswagens transportfordon i Sydamerika hade kunnat gå bättre. Båda är tydliga tyngder för Volkswagens aktiekurs, även om ett premiummärke som Scania bidrar till att bluddra till synen på värderingen.

Nyligen rapporterade Reuters att Volkswagens mål är att sälja ut en tredjedel av lastvagnsverksamheten genom en börsnotering innan påsk.

Annons
Annons

Volkswagens torn för färdiga bilar klara för leverans i fabriken i Wolfsburg.

Foto: Rainer Jensen/AP Bild 1 av 1
Volkswagens torn för färdiga bilar klara för leverans i fabriken i Wolfsburg.
Volkswagens torn för färdiga bilar klara för leverans i fabriken i Wolfsburg. Foto: Rainer Jensen/AP

Kostnaderna för den nya strategin och för att undvika att tyska städer som Kassel och Wolfsburg blir nya Detroit är astronomisk.

Planerna har dock redan stött på patrull. Det är just den bluddrade värderingen som spökar. Investerare har helt enkelt svårt att avgöra vad premiummärket Scania tillsammans med problemtyngda MAN och den övriga verksamheten är värt.

Sannolikt kommer det krävas en rabatt för att locka investerare. Men av de prisindikationer, från källor med insyn i processen, som SvD tagit del av så står Volkswagen och investerare långt ifrån varandra.

Sista ordet är inte sagt. Volkswagen är pressade att sälja.

Volkswagencheferna har sedan länge svalt prestigen och öppnat för samarbeten med andra stora biltillverkare, som amerikanska Ford. Men kostnaderna för den nya strategin och för att undvika att tyska städer som Kassel och Wolfsburg blir nya Detroit är astronomisk.

Ska man tro Volkswagens vd Herbert Diess egen analys är tiden inte på Volkswagens sida. Det talar för att fordonsjätten kan tvingas acceptera ett lågt pris vid en börsnoteringen för att få igenom strategin att renodla sin verksamhet i syfte att överleva.

Om det då vore läge att köpa aktier i det nya Scania är en helt annan historia.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons