Annons

DiCaprio attackerad av diamantexpert

Skådespelaren Leonardo DiCaprio har sedan han gjorde filmen Blood Diamond, som behandlar avarterna i den afrikanska diamantindustrin, varit en kritiker av branschen.

Under strecket
Direkt
Publicerad

Leonardo DiCaprio förespråkar syntetjuveler.

Foto: Al Powers/APBild 1 av 1

Leonardo DiCaprio förespråkar syntetjuveler.

Foto: Al Powers/APBild 1 av 1
Leonardo DiCaprio förespråkar syntetjuveler.
Leonardo DiCaprio förespråkar syntetjuveler. Foto: Al Powers/AP

I slutet av fjolåret investerade han i nystartade Diamond Foundry, ett bolag som säger sig använda en ny teknik för att framställa "moraliskt rena" diamanter i laboratorium. Sedan dess har han varit bolagets främsta ansikte utåt.

Den mer traditionella delen av branschen har sett på utvecklingen mot allt bättre och billigare syntetiska diamanter med oro och nu får Leonardo DiCaprio mothugg.

"Syntetiska diamanter utgör ett fundamentalt hot mot den naturliga diamantindustrin", skriver branschnestorn Martin Rapaport i senaste numret av Rapaport Magazine, och går sedan till attack mot skådespelaren:

"I grund och botten är marknaden för syntetiska diamanter ond, och konsumenter som köper dem är förlorare", skriver han och uppmuntrar Leonardo DiCaprio att i stället stödja handeln med naturliga, "fair trade"-certifierade diamanter.

Annons
Annons

Martin Rapaport har arbetat med diamanter sedan 70-talet och har en lång historia av att utmana auktoriteter. "Kontroversiell" är ett ord som ofta förekommer i beskrivningar av honom. Särskilt har han utmärkt sig genom att argumentera för ökad transparens i marknaden och han var tidigt inblandad i Kimberley-processen, som genom certifiering syftar till att undvika export av så kallade konfliktdiamanter. Detta har inte gjort honom populär i alla kretsar i branschen.

I ett öppet brev till Leonardo DiCaprio lyfter Martin Rapaport särskilt fram alla de fattiga afrikaner för vilka arbetet i diamantindustrin är avgörande för livsförsörjningen.

"Mr DiCaprio, vad kommer att hända med alla de miljoner fattiga grävare och deras familjer om du lyckas övertyga en ny generation av diamantkonsumenter att det är mer etiskt att köpa syntetiska diamanter än naturliga? Kommer du att ta ett personligt etiskt ansvar för det lidande du orsakar?", frågar han.

Dock är det inte bara omsorgen om de afrikanska arbetarna som oroar. Naturliga diamanter är en ändlig resurs och fungerar därför som värdebevarare på samma sätt som guld, medan tillverkade stenar kan framställas i obegränsad volym, argumenterar han.

Om syntetiska diamanter blir populära kommer allt fler företag investera i tillverkning, men följden att utbudet kommer att öka och priserna falla. Enligt Martin Rapaport kan priserna halveras inom två år, om den nuvarande utvecklingen fortsätter. Snart kommer de inte vara värda mycket mer än Swarovskikristaller och konsumenter som köper tillverkade diamanter i tron att de gör en investering riskerar därför att bli lurade, resonerar Martin Rapaport.

Om dagens diamantbransch ska överleva krävs utveckling efter två spår, menar diamantexperten.

Alla aktörer måste vara noga med vilken typ av diamanter de säljer, att de är certifierade och att så kallade konfliktdiamanter från krigshärjade områden hålls borta.

"Vi måste proaktivt skicka de smutsiga diamanterna tillbaka till rännstenen, där de hör hemma", skriver han.

Därtill måste branschen samla sig till en massiv och långsiktig marknadsföringskampanj, ledd av de stora gruvbolagen.

"Vi behöver en fullskalig kampanj för att marknadsföra äkta diamanter och 'the diamond dream'. Och vi behöver attackera de syntetiska stenarna", hävdar Martin Rapaport.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons