Annons
Recension

Ett år av magiskt tänkandeDidions pjäs suveränt gestaltad

Under strecket
Publicerad

Ett år av magiskt tänkande

Genre
Teater

Text: Joan Didion. Uppsala stadsteater. Övers: Eva Ström. Regi: Voula Kereklidou. Scenografi: Annika Nieminen Bromberg. Medv: Anna Carlson.

Sorgen är en plats man inte vet något om förrän man kommer dit, ett alldeles eget landskap av frånvaro och meningslöshet, skriver amerikanskan Joan Didion. Hon vet, ty inom loppet av ett år dör först maken John, sedan dottern Quintana.

Tiden däremellan fyller hon med att irrationellt vänta på att John ska komma tillbaka, med ritualer och ett maniskt kontrollbehov. Hon spelar med, ordnar begravningen, men kan inte acceptera att döden för alltid förändrat hennes liv och satt punkt för det samtal om vardag och litteratur hon alltid fört med maken.

Ett år av magiskt tänkande är en djupt personlig, sårig dokumentär tankebok om hur vi relaterar till döden – eller ljuger bort den till dess vi en dag tvingas till konfrontation. Didion skrev själv om texten som monolog för scenen. Stycket fick svensk premiär på Göteborgs stadsteater i Agneta Ekmanners tolkning. Nu spelas texten på Uppsala stadsteater, regisserad av Voula Kereklidou och naket gestaltad av Anna Carlson.

Publiken leds in på Lilla scenen genom ett hem med öppen spis och matsalsbord. Själva spelplatsen är ödslig och mörk, glödlampor hänger från taket, tända och släckta om varandra som spröda andetag. Anna Carlson sitter lutad mot en vägg men inleder iscensättningen med uppjagad, nervös energi – som direkt överförd från den verkliga, akuta händelsen.

Annons
Annons

Den lugna, trygga måltiden förvandlades på ett ögonblick till ett kaos av sjukvårdspersonal, adrenalinsprutor och till sist död. Hon målar med krita en cirkel på golvet, ett bo med starkt jungianska övertoner och längtan efter en helhet och trygghet.

Iscensättningen är en direkt och nära uppmaning att förbereda sig för den dag då sorgen blir verklighet. Kereklidou/Carlson blandar panikslagna stunder av nu med tillbakablickandet och dess distans där handlingar kan tolkas, förstås och förklaras. Den omedelbara smärtan är tillbakahållen ända till dess dottern blir sjuk för andra gången. Anna Carlson låter Joan explodera av en bottenlös, framsnyftad saknad. Det är en scen som är nästan outhärdlig genom sin omedelbara känsla.

Ett år av magiskt tänkande är ett mysteriespel om döden som förenar intellektuell analys och starkt förmedlad sorg, poesi och katharsis. Anna Carlson för oss skickligt genom olika nivåer av hetsig och eftertänksam energi, bort mot det som aldrig kan sägas utan bara kännas. Didion skriver starkt – men inte bara om döden. Hennes text handlar kanhända främst om relationer och det faktum att vi också till stor del består av dem vi älskar, dem med vilka vi stilla väver vår vardag.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons