Annons

Linda Bakkman:Dieten inte viktigaste nyckel till viktnedgång

Hur går jag ner i vikt? Så här års diskuteras fördelar och nackdelar med olika kosthållningar extra flitigt. Men när vi fokuserar för mycket på att hitta den perfekta dieten riskerar vi att missa den kanske viktigaste nyckeln för långvarig viktminskning.

Under strecket
Publicerad

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 2

Frukt, nötter eller ett överblivet ägg minskar risken att falla i kanelbullefällan. Illustration: Thomas Molén

Bild 2 av 2

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 1
Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Stämmer det att vi går upp i vikt under jul och nyår? Ja, enligt flera studier sker en betydande del av den årliga viktökning som generellt ses på befolkningsnivå just under vinterns högtider.

Inte konstigt då att många vill lägga om sin livsstil när vardagen återvänder i januari.

Vad och hur vi ska äta för att uppnå bättre hälsa, välbefinnande och prestation debatteras extra flitigt så här års.

Det går inte att hitta någon universallösning som passar alla eftersom vi alla har olika behov, förutsättningar och preferenser.

Kostens sammansättning vad gäller fett, kolhydrat och protein får ofta stor uppmärksamhet. Men åtskilliga studier har visat att viktreduktion kan ske med väldigt olika fördelning av dessa näringsämnen, och den optimala kvoten är svår att slå fast. Dessutom äter vi inte näringsämnen. Vi äter mat.

Annons
Annons

När vi utvärderar effekten av olika dieter så tycks den självklara infallsvinkeln vara att jämföra vilken strategi som genererar störst procentuell eller absolut viktminskning. Problemet med det anslaget är att individaspekten glöms bort. Det går inte att hitta någon universallösning som passar alla eftersom vi alla har olika behov, förutsättningar och preferenser.

Viktnedgång förutsätter kaloriminus och jag vågar påstå att alla dieter ”fungerar”, så länge de resulterar i att vi gör av med mer energi än vi tar in. Nyckeln till att bibehålla en lägre vikt är för den enskilde individen att lyckas hålla sig till sin valda metod. Här spelar sannolikt en rad faktorer in, exempelvis sociala- och kulturella aspekter, ekonomi och vanor.

Tårtbiten när du fyller år är inget problem, men dagligt fikabröd blir för mycket tomma kalorier för de flesta.

Kroppen motverkar också viktförändring på många sätt och försvårar för den som vill tappa extrakilon. Dels justeras vår grundläggande energiförbrukning ner om vårt energiintag blir för lågt. Dels påverkas aptitregleringen så att vi efter en tid med energiunderskott tenderar att överäta och gå upp i vikt igen.

Inte heller är det bara vad vi äter som spelar roll utan också hur. Vi tenderar exempelvis att äta mer när vi äter tillsammans med andra än när vi äter ensamma. Och finns det mer mat att tillgå så har vi en benägenhet att också äta mer, en slags ”bufféeffekt”. Äter vi oss proppmätta ökar sannolikheten att vi avslutar måltiden med extra energi i form av något sött. Hjärnforskare förklarar det fenomenet med att obehagskänslorna som kan uppstå när vi ätit mycket dämpas av det söta.

Annons
Annons

Frukt, nötter eller ett överblivet ägg minskar risken att falla i kanelbullefällan. Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 1
Frukt, nötter eller ett överblivet ägg minskar risken att falla i kanelbullefällan. Illustration: Thomas Molén
Frukt, nötter eller ett överblivet ägg minskar risken att falla i kanelbullefällan. Illustration: Thomas Molén

Tillbaka i vardagen har vi en utmärkt chans att hitta nya rutiner och etablera goda vanor. Tårtbiten när du fyller år är inget problem, men dagligt fikabröd blir för mycket tomma kalorier för de flesta (om du tränar mycket så behöver inte heller det vara ett problem).

Fokusera på det du gör ofta så att du slipper ständiga ställningstaganden som kan resultera i fel beslut. Om du börjar fundera på vad du ska äta till lunch först när du är vrålhungrig och 20 minuter av lunchrasten redan har gått så blir burgarstället runt hörnet väldigt lättillgängligt. Har du istället förberett en lunchlåda så blir måltidens mängd och sammansättning förmodligen mer genomtänkt. Eftersom du kan äta innan vrålhungern påminner dig minskar också risken att du äter dig proppmätt och sedan får svårt att motstå att avsluta med en kaka till kaffet.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons