Annons

Din brittiska biff kan bli för dyr efter hård brexit

Det brittiska nötköttet är en av de varor som riskerar en stor prisökning efter brexit.
Det brittiska nötköttet är en av de varor som riskerar en stor prisökning efter brexit. Foto: Duncan Shaw / TT

Lämnar Storbritannien EU utan ett övergångsavtal för handeln så läggs tullar på hundratals – kanske tusentals – varor som köps och säljs mellan de brittiska öarna och kontinenten. Priserna går upp, och inte bara britterna förlorar.

Under strecket
Publicerad

Grafik: Alexander Rauscher

Bild 1 av 1

BRYSSEL Det närmar sig slaktsäsong på brittiska gårdar. 20 miljoner gulliga små lammungar skuttar aningslöst omkring på åkrar i Wales och Skottland, medan fårbönderna förbereder sig för både slakten – och för brexit.

De är ängsliga. Storbritannien exporterar varje år nio miljoner lamm till andra länder i EU. Men om Storbritannien står utanför EU den 1 november utan avtal, så kommer priset på lammkött från Storbritannien i ett nafs att stiga i mataffärerna i hela EU. Då läggs nämligen tullar på upp till hela 45 procent på lammköttet.

Det är ingen långsökt gissning att familjer i Aten, Dublin och Stockholm då letar efter billigare lammkött, från något annat ursprungsland än Storbritannien, till sina köttbullar, pajer och kotletter.

Och brittiska bönder oroar sig nu för att de inte kommer att kunna sälja sitt lammkött efter den 31 oktober i år, då brexit förväntas ske.

Om Storbritannien lämnar EU genom en avtalslös, så kallad hård brexit så kommer all handel mellan britterna och länderna som är med i EU:s enorma inre marknad att börja ske enligt WTO:s minimiregler för tullar, import- och exportkostnader.

Annons
Annons

Grafik: Alexander Rauscher

Bild 1 av 1

Då gäller samma handelsregler och tariffer mellan EU och Storbritannien som mellan, till exempel, EU och Australien eller Argentina.

Det innebär tullar på en lång rad varor, och i bägge riktningar. Exemplet med lammkött är bara ett i en lång rad av brittiska varor som kan bli dyrare på kontinenten efter ett hårt brexit. Även brittiska mjölk- och nötbönder är ängsliga över att försäljningen kommer att rasa när konsumenterna i EU tycker att deras produkter blivit för dyra.

Men oron är stor även på andra sidan: när tullar läggs på varor blir det också dyrare för britter att köpa varor från EU, och försäljningen kan gå ner för europeiska firmor.

Ett exempel är kontinentens stora bilindustri.

Grafik: Alexander Rauscher
Grafik: Alexander Rauscher

Enligt konsult- och revisionsfirman Deloitte, som undersökt konsekvenserna av en hård brexit på bara handeln till och från Belgien och Storbritannien, kan genomsnittspriset på en bil i Storbritannien gå upp med 15 procent vid en hård brexit. Brittiska försäljare av bilar från kontinenten blir tvungna att höja priserna, eftersom de måste betala tull på de importerade fordonen.

Men en hård brexit innebär också att inhemska, brittiska bilfabriker måste betala tull på varenda liten bildel, varenda liten pryttel, som de idag importerar från kontinenten till sina egna bilar.

Annons
Annons

Prisökningen kan innebära att britterna tänker sig för längre innan de köper en ny bil. Detta skulle i sin tur påverka grannlandet Belgien, där flera europeiska bilar sätts ihop och tusentals bildelar tillverkas, och där bilfabrikerna skapar massor med ”omkringjobb” som är viktiga för den belgiska ekonomin. Inte minst gäller det jobben i de stora hamnarna i Antwerpen och Zeebrugge, från vilka fordon och fordonsdelar skeppas till Storbritannien.

Det är alltså inte bara britterna som förlorar på att mista sin plats på EU:s inre marknad

Deloittes prognos för den belgisk-brittiska handeln efter en hård brexit visar också att husköpare i heltäckningsmattornas förlovade land Storbritannien kan få gå med kalla fötter efter brexit: priset på mattor kan nämligen gå upp med omkring 10 procent på grund av nya textiltullar. Och om britternas efterfrågan på nya mattor minskar kan det slå hårt mot textilindustrin i belgiska Flandern, som tillverkar och exporterar just mattor.

Det är alltså inte bara britterna som förlorar på att mista sin plats på EU:s inre marknad, och den tullfria handeln med kontinenten som platsen innebär.

Andra varor som blir dyrare är köksporslin och andra husgeråd, som beläggs med 12 procents tull. Tullen på bilar, mopeder och bussar kommer att ligga på mellan 6 och 22 procent. För att nämna några.

Tidigare har det inte funnits några tullar alls mellan Storbritannien och EU.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons