Annons

Din tågmardröm kan bli sann – på semestern

Järnvägsstationen i Hamburg.
Järnvägsstationen i Hamburg. Foto: Bodo Marks/DPA, Thomas Molén

Förseningar, uteblivna tåg och överfulla perronger – här är de troligaste mardrömsplatserna för dig som ska åka på tågsemester genom Europa i sommar. Så här tacklar du eländet på bästa sätt.

Under strecket
Publicerad

Järnvägsstationen i Barcelona.

Foto: Manu Fernandez/AP Bild 1 av 2

Schmitten-Tobel-viadukten i Schweiz.

Foto: Stefan Huwiler/REX Bild 2 av 2

BONN Sämre tajmning får man leta efter. Just som tågintresset boomar och flygskammen ekar genom Sverige river tyskarna upp järnvägsräls, sanerar broar och signalsystem och bygger om järnvägsstationer som utnyttjas av hundratusentals passagerare varje dag.

Sammanlagt investerar Deutsche Bahn, de tyska järnvägarna som är ett aktiebolag som ägs av tyska staten, över 100 miljarder kronor enbart i år i Europas största men också allt mer föråldrade järnvägsnät som är kontinentens mest frekventerade med dagligen 40 000 tåg.

Mer än 1 500 kilometer räls, cirka 1 500 växlar och 300 broar berörs av arbetena i år. Likaså 650 stationer.

– En mardröm, stönar Lukas Iffländer som är vice ordförande för de tyska tågresenärernas organisation Pro Bahn.

Moderniseringen är oundviklig. Tyskland har i åratal investerat för lite. 2017 satsades 69 euro per invånare, i Sverige hela 183 euro och i topplacerade Schweiz 362 euro.

På lång sikt alltså bra – inte minst som gamla diesellok kan tas ur drift när fler sträckor elektrifieras. I dag är det på bara drygt 60 procent av det tyska järnvägsnätet som miljövänligare ellok kan köra.

Annons
Annons

Men som sagt, på kort sikt bäddar det för kaos. Deutsche Bahn har visserligen försökt anpassa sina tågtabeller. Men ingen räknar med att det kommer att fungera som tänkt.

Har man tur så rullar man fram genom spektakulära Rhendalen som kantas av fackverkhus i idylliska småstäder, vinodlingar och imponerande borgar på kullarna.

Andra upplever ofrivilliga uppehåll på överfyllda stationer med urusel information och frustrerande ändringar in tidtabellerna. Ibland byts hela tågset ut, och då blir det huggsexa om lediga platser när reserverade platser inte går att finna.

Fram till 2023 kommer också ett antal fjärrtågssträckor att spärras medan arbeten pågår. Deutsche Bahn flaggar nu för förseningar på bland annat sträckorna Hamburg-Frankfurt, Berlin-Frankfurt och Hamburg-München.

Sverige är i praktiken avskuret från kontinenten.

Men den första flaskhalsen som svenska tågresenärer ska igenom är inte i Tyskland utan i Danmark. Där har tågtrafiken till färjestationen Rødby – och sedan färja vidare till tyska Putgarden – ersatts av bussar och ska snart att ställas in helt och hållet, i väntan på den kommande fasta förbindelsen. Tågen går nu i stället över Fyn och Jylland med tågbyten på vägen.

Från Stockholm till Hamburg tar det nu uppåt 16 timmar. Och från Malmö till Hamburg mellan sex och nio timmar.

– Sverige är i praktiken avskuret från kontinenten, konstaterar Siegfried Klausmann, en veteran i resebranschen som för 25 år grundade resebyrån Gleisnost som är specialiserad på tågresor i hela världen.

Har man väl passerat Danmark väntar nästa ”hotspot” i Hamburg som är Tysklands hårdast utnyttjade station, med 14 spår och dagligen nästan 800 tåg med över en halv miljon resenärer.

Annons
Annons

Järnvägsstationen i Barcelona.

Foto: Manu Fernandez/AP Bild 1 av 1

Har man byte i Hamburg bör man enligt tågexperter räkna in en buffert på minst en timme. Och framför allt inte lita inte blint på förslag från bokningsportaler som trainline eller DB Navigator.

– I verkliga livet fungerar det sällan som planerat. Och just i år gäller det mer än någonsin, säger Siegfried Klausmann som rekommenderar en tidsreserv på ända upp till 1–2 timmar för München som har 400 000 passagerare om dagen.

Järnvägsstationen i Barcelona.
Järnvägsstationen i Barcelona. Foto: Manu Fernandez/AP

Samma sak gäller för Frankfurt. Där slutar järnvägsspåren och tågen måste byta riktning, som mest över 1 100 tåg om dagen inklusive lokal- och regionaltrafiken.

Köln är en annan krishärd där bron Hohenzollernbrücke över floden Rhen bromsar trafiken på de elva spåren. Härifrån går snabbtågen Thalys till Bryssel, Paris och med fortsättning mot London. Men också de österrikiska nattågen ÖBB:s Nightjet till bland annat Wien och Innsbruck.

Rådet från Siegfried Klausmann:

– Gå och fika eller ta en öl. Koppla av och njut i stället för att bli stressad av tajt planering.

Joseph Schneider, som är ordförande för Europeiska passagerarfederationen EPF, säger att bristen på fortlöpande information om förseningar är ett av de största problemen.

– Du är ute med familjen och tågsemestrar. Det är sent på kvällen när du kommer fram. Det anslutande tåget har redan gått, informationsluckan är stängd och du kan inte språket.

Annons
Annons

Schmitten-Tobel-viadukten i Schweiz.

Foto: Stefan Huwiler/REX Bild 1 av 1

– Inte kul!

Med bättre information i god tid hade detta kunnat undvikas. Då hade barnfamiljen tagit en annan väg eller övernattat på något trevligt ställe.

Har man väl passerat Tyskland väntar tågparadiset Schweiz där tågen går som klockan. Eller Italien, Frankrike och Spanien där höghastighetstågen har egen räls.

Tågförseningar är i Tyskland är ett hett diskussionsämne. Framför allt pendlare är irriterade. Deutsche Bahn försvarar sig med att nästan 99 procent av alla tåg kommer i tid eller är högst 15 minuter försenade.

Avgörande för semesterresenärer är däremot att siffran sjunker till drygt 90 procent när det gäller fjärrtåg. Med andra ord: Ett av tio tåg är mer försenat än en kvart. Vill det sig illa kan det röra sig om en timme eller två – och då riskerar man att missa förbindelser.

Men jämfört med milslånga köer på motorvägarna eller inställda flyg, som de flesta vant vid sig vid, är det litet ”orättvist” att tågtrafiken får så mycket kritik, tycker Lukas Iffländer vid tyska Pro Bahn.

– Toleransen för tågförseningar är otroligt låg. Kanske för att förväntningarna är orimligt höga och besvikelsen desto större.

Schmitten-Tobel-viadukten i Schweiz.
Schmitten-Tobel-viadukten i Schweiz. Foto: Stefan Huwiler/REX

För tågresenärer genom Europa är Tyskland alltså huvudproblemet. Landet går inte heller att undvika, om man nu inte vill krångla till det genom att ta färjan till Gdansk och där kliva på ett polskt tåg eller andra mer äventyrliga upplägg.

Men har man väl passerat Tyskland väntar tågparadiset Schweiz där tågen går som klockan. Eller Italien, Frankrike och Spanien där höghastighetstågen har egen räls och inte behöver samsas med godståg eller långsammare regionaltrafik.

Det borgar för snabba resor. Exempelvis: Från sydtyska Freiburg vid gränsen mot Schweiz till sicilianska Palermo på 24 timmar, en resa som som förr i tiden tog 48 timmar. Och bokar man i god tid kan det till och med vara biligare än lågprisflyget.

– I dag bokade jag åt en kund som skulle från Frankfurt till Marseille. Kostade inte mer än 36 euro, berättar Siegfried Klausmann från Gleisnost, alltså omräknat under 400 kronor. Och då slippar man transport till flygplatser och köer vid säkerhetskontrollen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons