Annons

Dockor i papp ger frihet att leka på allvar

 ”Man skapar på en gång distans och mångtydlighet”, säger Erik Holmström och dricker papp-öl. Han driver  Malmö Dockteater och är aktuell på Folkteatern i Göteborg och andra scener i vår.
”Man skapar på en gång distans och mångtydlighet”, säger Erik Holmström och dricker papp-öl. Han driver Malmö Dockteater och är aktuell på Folkteatern i Göteborg och andra scener i vår. Foto: Ludde Falk

Erik Holmström har gett genren dockteater en ny innebörd. Från ett garage i Malmö skickar han sina pappfigurer över landet till olika scener och samarbeten. I vår är han bland annat aktuell med ”Doktor Faustus” i Göteborg.

Under strecket
Publicerad

Malin Morgan, Andrea Edwards och Pelle Grytt repeterar ”Doktor Faustus” på Folkteatern i Göteborg.

Foto: Ludde FalkBild 1 av 2

Malin Morgan, Andrea Edwards och Pelle Grytt repeterar ”Doktor Faustus” Folkteatern i Göteborg.

Foto: Ludde FalkBild 2 av 2

Dockteater. Det är en teaterform som för tankarna till Michael Meschkes samlingar av hantverksmässigt utsökta marionetter – eller, om man vill vidga gränserna, till japansk bunraku eller en träslev, förmänskligad av Staffan Westerberg.

Erik Holmström har nu gett genren en ny innebörd. Han blandar pappfigurer, objekt och projektioner till ett alldeles eget uttryck, till förhöjd teatralitet. Dockan blir en förlängning av skådespelaren vilket innebär extra frihet och möjligheter. Helheten blir en helt egen blandning av lek, allvar och fördjupning.

Malmö Dockteater är det centrum från vilket Erik Holmström skickar sina pappfigurer över landet. Teatern består av en garagelokal, en producent och Erik Holmström själv. Flera produktioner bygger på samarbeten med andra grupper och institutioner: Orionteatern, Folkteatern Gävleborg och Helsingborgs stadsteater. Gorkijpjäsen ”Mamman” som spelades på Teater Tribunalen i Stockholm har just blivit vald till Bibufestivalen för barn och unga 2018.

Det var en del som ansåg att jag var galen som fick för mig att skapa Malmö Dockteater.

Annons
Annons

Malin Morgan, Andrea Edwards och Pelle Grytt repeterar ”Doktor Faustus” på Folkteatern i Göteborg.

Foto: Ludde FalkBild 1 av 1

– Jag tycker att min estetik har blivit en framkomlig väg för att skapa nya, meningsfulla former av scenkonst, med betoningen just på konst. Det var en del som ansåg att jag var galen som fick för mig att skapa Malmö Dockteater och sadla om från etablerad aktör och regissör till att börja med något helt nytt. Men det ger så mycket att vara helt fri att bygga sceniska världar och att utforska detta spelsätt och denna form som jag kallar artificiell realism, säger Erik Holmström.

 Malin Morgan, Andrea Edwards och Pelle Grytt repeterar ”Doktor Faustus” på Folkteatern i Göteborg.
Malin Morgan, Andrea Edwards och Pelle Grytt repeterar ”Doktor Faustus” på Folkteatern i Göteborg. Foto: Ludde Falk

Han beskriver hur starkt påverkad han blev när han såg verk av ryska konstruktivister som Malevitj under ett besök i Sankt Petersburg – expressionismen, en funktionell abstraktion, leken med former. Han fick tillgång till en palett, en idévärld av en rad disparata uttryck som han vill forma till en kontinuitet.

Pappdockan är väl också mer lättregisserad än aktörer av kött och blod, säger jag för att retas. En annan scenisk radikal, Gordon Craig, blev ju så trött på skådespelarna att han vid förra sekelskiftet uppfann en konstgjord så kallad Über-marionett, för att slippa behovet av riktiga, besvärliga människor.

Genom att spela så här kan publiken följa hela impulsvägen från replik, till föraren, till dockan.

– Nej, nej, skrattar Erik Holmström. Tvärtom. Hos mig kan ju en docka föras och levandegöras av två, tre personer. Alla synliga. Genom att spela så här kan publiken följa hela impulsvägen från replik, till föraren, till dockan. Allt går igen i flera led och laddas på vägen med mening och uttryck. Man skapar på en gång distans och mångtydlighet.

Annons
Annons

Malin Morgan, Andrea Edwards och Pelle Grytt repeterar ”Doktor Faustus” Folkteatern i Göteborg.

Foto: Ludde FalkBild 1 av 1

Det är roligt att tala teaterhistoria med Erik Holmström. Idag är det inte många som har en så tydlig koppling till avantgardistisk teater. Och kunskap. Han är aktuell med ”Doktor Faustus” på Folkteatern Göteborg, och utgår från Christopher Marlowes 1500-talsversion av myten om Faust som lockas av Mefistofeles. En tolkning med en trio aktörer samt ett flertal pappfigurer.

– Det är roligt att arbeta med Marlowes text, den är mer köttig och rå, och samtidigt en väldigt tydlig moralitet som det är lätt att ta avstamp från. Jag har skrivit om texten rätt rejält, till en diskussion om bland annat kändisskap. Det är roligt att jobba med Andrea Edwards, Malin Morgan och Pelle Grytt, skådisar jag känner och litar på, vi pushar varandra och putsar på formen – det är mycket lustfyllt. Även samarbetet med scenografen Maja Kall har utvecklat mig.

Malin Morgan, Andrea Edwards och Pelle Grytt repeterar ”Doktor Faustus” Folkteatern i Göteborg.
Malin Morgan, Andrea Edwards och Pelle Grytt repeterar ”Doktor Faustus” Folkteatern i Göteborg. Foto: Ludde Falk

Uppenbarligen uppskattar den svenska teatervärlden det Erik Holmström gör. Han har en hel radda projekt på gång. Han regisserar ”Det nya riket” på Folkteatern Gävleborg, en samproduktion med Lumor och Malmö Dockteater. Tove Olsson står för texten. Därefter gör Holmström en andra pjäs på Unga Dramaten, med arbetsnamnet ”Det sista barnet” som ska få premiär under Bergmanfestivalen och vara inspirerad av festivalföremålet. Jörgen Dahlqvist skriver texten.

Erik Holmström håller också på att skriva ett treårsavtal med Helsingborgs stadsteater, där ska han först iscensätta ”Woyzeck”.

Malmö Dockteater är dock central axel för honom, en anspråkslös hemmascen.

– Jag älskar att jobba på det där garagegolvet. Vi räknar aldrig in biljettintäkterna som del av budgeten. Jag kan skjuta på en premiär vid behov. Vi behöver aldrig desperat leta efter det som säljer. Vi gör det vi vill. Vi är totalt fria.

Doktor Faustus

Folkteatern Göteborg

Premiär 17 februari

Det nya riket

Malmö Dockteater

Premiär 11 maj

Det sista barnet

Unga Dramaten

Premiär under Bergmanfestivalen augusti/september

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons