Annons

Jonas Fröberg:Domen kan bli en lyckträff för 230 000 svenskar

Insatserna växer i skandalen kring Volkswagens dieselskandal. En ny dom i Tyskland öppnar för att också svenska ägare till VW-fuskbilar får rundlig ersättning. Nu ska frågan troligen prövas i allra högsta instans.

Under strecket
Publicerad

230 000 svenskar äger en bil som kan vara drabbade av dieselskandalen.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1

230 000 svenskar äger en bil som kan vara drabbade av dieselskandalen.

Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
230 000 svenskar äger en bil som kan vara drabbade av dieselskandalen.
230 000 svenskar äger en bil som kan vara drabbade av dieselskandalen. Foto: Tomas Oneborg

Klockan 9 på tisdagen kom domen i hovrätten, Oberlandesgericht, i tyska Braunschweig: konsumentorganisationen Myright som företräder runt 45 000 VW-bilsägare hade krävs att Volkswagenkoncernen skulle ersätta bilägarna för fusket med mjukvara i bilarna.

Den tyska rätten gick emot det.

Men det viktiga är att fallet nu överklagas till tyska Högsta Domstolen, Bundesgerichtshof efter att Myright direkt sade sig överklaga.

Det var nämligen konsumentorganisationens Europaomspännande plan redan från början.

Myright hävdar att Volkswagen brutit mot europeiska leverans- och miljöföreskrifter. Det innebär att tyska motsvarigheten till Högsta Domstolen måste stämma av med EU-domstolen om de nu tar upp fallet.

En HD-dom kan därmed bli vägledande för hela Europa.

Annons
Annons

Det finns många knutna nävar i byxfickor runt om Europa hos ägare till de 8,5 miljoner VW-bilarna, varav nära 230 000 finns i Sverige.

De sneglar mot USA.

Volkswagen tvingades i USA till en uppgörelse med kunderna där de köper tillbaka bilen för värdet innan dieselskandalen briserade i september 2015. Bilägare får dessutom en extrautbetalning på 20 procent av bilens värde plus ytterligare 3 000 dollar.

Tänk att du heter Donald, bor i USA och har en VW Golf med fuskmjukvara. Då kan du förutom bilvärdet på runt 195 000 kronor få ytterligare 65 000 kronor i handen.

Heter du Stefan i Sverige eller Angela i Tyskland med likadan bil får du noll (0) kronor.

Här i Europa gäller nämligen andra lagar. Möjligheten till grupptalan är svårare.

Tusentals VW-bilägare har ändå i olika grupptalan eller enskilt stämt VW-koncernen, som hittills vunnit drygt 20 rättsfall i lägre instanser. Men även privatpersoner har vunnit framgång: I november i fjol dömdes en domstol i tyska Augsburg VW att betala en bilägare nybilspriset för en 6 år gammal VW Golf Plus utan avdrag för slitage.

Nu stiger temperatur och insatser när den kommande tyska HD-domen kan påverka VW-ägare som heter Lasse i Södertälje eller Erika i Åsele.

Konsekvenserna kan bli enorma.

Totalt har VW-koncernen lagt 10 miljarder dollar för att kompensera de 475 000 bilägarna i USA. Omräknat per bil blir det 200 000 kronor.

Skulle VW med vd Herbert Diess i spetsen lägga samma summa per bil för de 8,5 miljoner europeiska drabbade bilägarna blir kostnaden 1,7 biljoner kronor (1 700 000 000 000 kronor).

Ta ett djupt andetag, blunda och tänk vad det skulle innebära för Erika i Åsele. Och för Herbert Diess i hörnrummet på elfte våningen på Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg.

Efter reklamen visas:
Mellan raderna DEN GRÖNA OMSTÄLLNINGEN
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons