Annons

Torbjörn Isacson:Dopad exportfest när orosmolnen skingras

Sura signaler från Volvo Cars, Tesla och Daimler – men desto sötare från flera svenska industrijättar som balanserar vidare på toppnivåer. När rapporterna för årets första kvartal summeras är det tydligt att de värsta farhågorna inte har besannats – och att den svaga kronan hjälper till.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Sveriges nya femkrona på en stapel med enkronor.

Foto: Fredrik Sandberg/TTBild 1 av 2

Tillverkning av lager vid SKF:s fabrik i Göteborg.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TTBild 2 av 2

Sveriges nya femkrona på en stapel med enkronor.

Foto: Fredrik Sandberg/TTBild 1 av 1
Sveriges nya femkrona på en stapel med enkronor.
Sveriges nya femkrona på en stapel med enkronor. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Tongångarna i verkstadsbolagens rapporter för det första kvartalet är helt annorlunda än man kunde ana i höstas, när det blåste riktigt snålt och aktiekurserna sablades ned. Farhågorna då var att en sämre konjunktur var på ingång.

Redan inför boksluten hade modet dock kommit tillbaka på aktiemarknaden. Siffrorna för fjolåret visade att industribolagen befinner sig på toppnivåer med en rad rekord för omsättning, orderingång, rörelseresultat, kassaflöde och lönsamhet. De flesta industriföretagen var dessutom tämligen positiva inför den närmaste tiden.

Atlas Copco skiljde i början på året ut sig genom att efter långt övervägande skruva ned förväntningarna från först påtänkta ”oförändrad efterfrågenivå” till att efterfrågan skulle bli ”något lägre”. Men i samband med rapporten för första kvartalet skruvas förväntningarna nu tillbaka. Precis som en rad andra tunga industribolag tror Atlas Copco nu på att efterfrågan kommer att hålla i sig ett tag till.

Annons
Annons

Tillverkning av lager vid SKF:s fabrik i Göteborg.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TTBild 1 av 1

Utslagningen bland alla uppstickare på bostadsområdet har bara börjat.

De goda tiderna fortsätter på många håll i världen för viktiga kundgrupper. Detta trots att Kina bromsat in en del, och det finns oro runtom i Europa. Tidpunkten för när konjunkturen väntas vända nedåt flyttas framåt. Oron kring handelsbråken har minskat en aning. Centralbankerna i både Europa och USA skjuter fram räntehöjningar. På hemmaplan har Riksbanken lyckats mangla ned kronan till 16-års-lägsta mot dollarn, och därmed effektivt dopa exportjättarnas siffror.

Men det som ser trevligt ut nu kan få tristare effekter framöver. Volvo AB, som är en av de absolut största vinnarna på den svaga kronan, varnar exempelvis för att den långsiktiga effekten är negativ när den svaga kronan gör att vinsterna ramlar in utan att konkurrenskraften trimmas tillräckligt.

Volvo AB tillhör dessutom en av de sektorer som sannolikt får det svettigare bland industribolagen framöver, även om det ser värre ut för personbilar.

Tillverkning av lager vid SKF:s fabrik i Göteborg.
Tillverkning av lager vid SKF:s fabrik i Göteborg. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Byggsektorn har passerat toppen, och mycket talar för att det kommer att bli ännu tuffare tider här. Utslagningen bland alla uppstickare på bostadsområdet har bara börjat. Den svaga rapporten från Skanska visar att det är besvärligt även för branschens jättar. Det påverkar i sin tur inte bara själva byggbolagen, utan också alla de företag som levererar produkter till byggena.

Annons
Annons

Internationellt kom exempelvis bolag som Tesla och Daimler med rapporter som innehöll en del sura inslag.

Ett genomgående tema i många industribolags rapporter är dock fordon. Branschstjärnan Atlas Copco lyfter fram fordon som en av de två kundgrupper som minskar. SKF tappar både i försäljning och marginaler på sin fordonsinriktade verksamhet. Gapet till andra delar av lagerkoncernen ökar nu kraftigt, och förväntningarna för andra kvartalet är lägre för fordon än resten av försäljningen.

För Trelleborg, som säljer till personbilsindustrins underleverantörer, utmärker sig fordon negativt medan en rad andra kundgrupper håller farten uppe betydligt bättre. Bilsäkerhetsföretaget Veoneer, som knoppats av från Autoliv, har fått en väldigt skakig start på egen hand. Första kvartalet visade långt större förlust och sämre försäljning än väntat.

Volvo Cars tappade mer än en femtedel av vinsten det första kvartalet, och måste jobba hårt med kostnaderna. AB Volvo förlorade mer än en fjärdedel av orderingången, och i Nordamerika var det närmast fritt fall. Det är andra kvartalet i rad med svaga siffror på orderingången. Även om bolaget vill tona ned betydelsen av de siffrorna, och AB Volvo verkar kunna hålla ångan uppe längre än personbilsföretaget, kommer signaler om att det kan bli neddragningar framöver. Internationellt kom exempelvis bolag som Tesla och Daimler med rapporter som innehöll en del sura inslag.

Sammantaget verkar en hel del industrier kunna hålla sig kvar på toppnivåer ett tag till, något inte så många trodde på i höstas. Men bygg och fordon riskerar att få efterföljare.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons