Annons

Drabbas värst av stigande oljepris vid konflikt

Foto: Christine Olsson/TT

Katastrof för SAS och Electrolux, ökad risk för lågkonjunktur – och dåliga nyheter för klimatet, i alla fall på kort sikt. Det väntar om oljepriset fortsätter att rusa.

Under strecket
Publicerad

Drönarattacken mot två oljefält i Saudiarabien fick inledningsvis oljepriset att stiga till 70 dollar fatet, den snabbaste ökningen sedan Kuwaitkriget bröt ut 1990. Sedan dess har priset sjunkit, och ligger i skrivande stund strax över 60 dollar.

Det är framför allt risken för nya oroligheter som driver upp priset. Om en större konflikt skulle bryta ut i regionen som är så central för världens oljeproduktion skulle stora mängder olja gå förlorade. Det kan leda till att priset rusar upp emot 100 dollar, tror Christian Kopfer, råvaruanalytiker på Nordea.

Ett så högt oljepris skulle få stora konsekvenser för hela världen. En tumregel är att en ökning i oljepriset med 10 dollar per fat sänker globalt BNP med 0,2 procent, främst på grund av ökade transportkostnader.

– Världsekonomin tar stryk när oljepriset ökar. Och i tider av recession är det ingen bra tajming, när världsekonomin nu är mer sårbar än tidigare, säger Christian Kopfer.

Hur aktiekurserna utvecklades efter drönarattacken ger en fingervisning om vilka som drabbas värst av dyrare olja. SAS aktie tappade under måndagen 2,8 procent, och internationella flygbolag hade en liknande utveckling

Annons
Annons

– Det blir väldigt jobbigt för flygbolag, som har mycket svårt att kompensera dyrare bränsle med ökade biljettpriser, säger Christian Kopfer.

En annan sektor som drabbas hårt är industrier som använder mycket plast eller oljebaserade kemikalier. Två svenska exempel är Electrolux och Husqvarna.

Sämre tider för flygbolagen och tillverkningsindustrin. Dessutom blir bränslepriset högre. Vinner klimatet på om oljan blir dyrare?

Nja, det är inte så enkelt.

I dag beräknar Opec+ att den globala efterfrågan är ungefär 100 miljoner fat om dagen, och att det kommer att öka till 112 miljoner per dag till 2030. Den stora ökningen kommer att ske i Asien och Afrika.

En större efterfrågan i kombination med en dyrare olja kan tvärtom vara dåliga nyheter för klimatet.

– Då blir det helt plötsligt lönsamt att utvinna skifferolja på många platser i USA genom så kallad fracking. Den oljan är betydligt sämre för klimatet än oljan som utvinns i Saudi, som är relativt ren för att vara olja, säger Christian Kopfer.

I Sverige minskar dock vårt oljeberoende genom reduktionsplikten, som tvingar bolagen att blanda biobränsle i bensin och diesel. I dag är över 20 procent av det drivmedel som säljs i Sverige biobränslen, och regeringen har satt som mål att inblandningen ska vara 50 procent år 2030.

– Det är en spännande utveckling där vi blir mindre beroende av geopolitiska händelser som rör olja – men mer invecklade i det som rör slaktavfall, skogsrester, rapsolja och annat som används för att göra biodrivmedel, säger Johan G. Andersson, vd för Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons