Annons

Dramaten väntar på Bergman – dammar av klassiker

Farnaz Arbabi regisserar ”Angels in America” av Tony Kushner. (Arkivbild.)
Farnaz Arbabi regisserar ”Angels in America” av Tony Kushner. (Arkivbild.) Foto: Lars Pehrson

En nyskriven pjäs. Resten gamla klassiker. Det blir en särdeles klassicistisk Dramatenvår som ivrigt och storslaget väntar på att få börja fira 100-årsminnet av Ingmar Bergman.

Under strecket
Publicerad

Gamla klassiker, halvgamla klassiker och moderna klassiker. Så ser det ut på Dramaten våren 2018 – det är enbart dialogen ”De andra” av Jan Waldekranz som representerar nyskriven dramatik. Övrigt material kommer från åren 1664–1991 – från Molières ”Tartuffe” till ”Angels in America” av Tony Kushner.

Inom teaterkonsten kan man inte hänga upp sig på tillkomstår, en uppsättning 2018 speglar alltid ett nu. Ändå är det en klassikertung vår som väntar på Dramaten, innan Bergmanfestivalen tar sin början. Molières komedi regisseras av Staffan Valdemar Holm som tar djärvt grepp på den gamla moraliteten. Magnus Ehrner ska spela Tartuffe som ett offer, en man som säljer Situation Sthlm, mer än en gudsman.

”Angels in America” av Tony Kushner handlar om så mycket mer än aids och gayproblematik. Farnaz Arbabi vill beskriva en på alla sätt mångkulturell värld som slåss mot regelverk, konservatism och stela strukturer. Just nu sker en renässans för pjäser skrivna under det sena 1980-talet. ”Höst och vinter” av Lars Norén är ännu en av dem: en borgerlig kvartett om en kärnfamilj med svag far, modersmonster och två döttrar med olika strategier. Stefan Larsson regisserar Hans Klinga, Livia Millhagen, Ingela Olsson och Alexandra Rapaport.

Annons
Annons

Tysken Michael Thalheimer iscensätter ”Peer Gynt” av Ibsen. Erik Ehn gör titelrollen medan Stina Ekblad gör mor Åse. En nordisk ”Faust” kallar Thalheimer pjäsen som kommer upp på stora scenen.

”Påklädaren”, pjäsen som aldrig blev av för ett 15-tal år sedan när Keve Hjelm blev allvarligt sjuk, kommer nu att spelas med Krister Henriksson och Sven-Bertil Taube. Stycket handlar om stjärnskådespelaren sir John som får plötslig scenskräck. Eva Dahlman regisserar denna ofta framförda, metateatrala pjäs om portalgestalter och deras omgivning.

Stycket är en kärleksförklaring till teatern och dess särskilda magi.

”Budskapet till Maria” är en pjäs av Paul Claudel. Wilhelm Carlsson är tillbaka på Dramaten och regisserar denna pjäs som Alf Sjöberg iscensatte 1974. Det är ett mysteriespel om våra andliga sökanden och om bokstavliga och symboliska katedralbyggen. Maria Salomaa från Kulturhuset Stadsteatern spelar huvudrollen.

Unga Dramaten och konstnärliga chefen Ada Berger hjälper upp jämlikhetsstatistiken. Visserligen sätter Alexander Mørk-Eidem upp ”Häxorna” av Roald Dahl, men Tilde Björfors regisserar cirkusföreställningen ”Kras” och koreografen Anna Vnuk sätter upp ”Kungligaste teatern” som handlar om en flicka som kommer bort sig och irrar runt på en viss kunglig nationalscen. Stycket är en kärleksförklaring till teatern och dess särskilda magi.

I april släpper Dramaten programmet för Bergmanfestivalen som fått tre miljoner extra av Kulturdepartementet eftersom det 2018 gått 100 år sedan Ingmar Bergman föddes. Flera egna uppsättningar planeras, bland andra ”De oroliga” som bygger på en bok av dottern Linn Ullmann, regi Pernilla August.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons