Annons

Dramatisk minskning av IS-propaganda på nätet

Terrorgruppen IS gjorde sig känd genom påkostade avrättningsfilmer som spreds i sociala medier. Men efter kalifatets fall har terrororganisationens propaganda minskat kraftigt, enligt BBC.

– Det är enorma skillnader i jämförelse med tidigare, säger Evin Ismail doktorand i sociologi.

Under strecket
Publicerad

Soldater ur den USA-stödda syriska styrkan som tog kontrollen över Raqqa i slutet av oktober i år.

Foto: Asmaa Waguih/AP Bild 1 av 3
Bild 2 av 3

Evin Ismail.

Foto: Lars Pehrson Bild 3 av 3

Soldater ur den USA-stödda syriska styrkan som tog kontrollen över Raqqa i slutet av oktober i år.

Foto: Asmaa Waguih/AP Bild 1 av 2
Bild 2 av 2
Soldater ur den USA-stödda syriska styrkan som tog kontrollen över Raqqa i slutet av oktober i år.
Soldater ur den USA-stödda syriska styrkan som tog kontrollen över Raqqa i slutet av oktober i år. Foto: Asmaa Waguih/AP

Under året har terrorgruppen IS förlorat bit för bit av sitt territorium i Syrien och Irak. I oktober föll kalifatets huvudstad Raqqa och i november det sista större fästet Bukamal.

Experter har förutspått att kalifatets fall skulle innebära en övergång till en mer intensiv närvaro på nätet. Men en sammanställning som BBC har gjort visar att förlusterna varit förödande för IS officiella propagandakanaler på sociala medier.

Efter Raqqas fall har aktiviteten på de officiella kanalerna gått ner med omkring två tredjedelar.

– Det är inte förvånande, säger Evin Ismail, doktorand i sociologi vid Uppsala universitet som studerar IS aktivitet i sociala medier.

Annons
Annons

Evin Ismail.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1

Evin Ismail säger att nedgången för IS propaganda började redan 2015–2016 efter att Turkiet stängt gränsen mot deras territorium.

– Det har gått neråt hela tiden sedan dess, men det har definitivt funnits ett mönster i att när de förlorat ett territorium så har propagandan minskat mycket, säger Evin Ismail.

Evin Ismail.
Evin Ismail. Foto: Lars Pehrson

När IS började sin expansion var situationen helt annorlunda. De skickade ut sina budskap på öppna forum som Youtube, Facebook, Twitter och egna hemsidor.

– 2013–2015 härjade de i princip helt fritt på nätet, det var hur mycket som helst, säger Evin Ismail.

Nu är läget förändrat.

– Numera stängs de ner så fort de dyker upp. Det är till exempel nästan helt omöjligt att hitta deras nationalsång, för den stängs ner direkt, säger Ismail.

Propagandan har i stället flyttats över till den krypterade meddelandeappen Telegram eller dolda hemsidor. Det BBC har studerat är officiell propaganda från "Nashir News Agency" på just Telegram.

I takt med att terrororganisationen blivit allt mer tillbakapressad har även innehållet i propagandan förändrats, enligt Evin Ismail. När IS fortfarande kontrollerade stora delar av Syrien och Irak gick många av inläggen ut på att visa hur välfungerande kalifatet var.

– Tidigare handlade propagandan om hur rättvist och bra deras samhälle var. Men det är ingen som tror på det längre, säger Evin Ismail.

Hon säger att de senaste inläggen hon sett mer kretsar kring olika terrorattentat som IS utfört.

– Det är mycket mer skrämselpropaganda snarare än de mjuka värdena som de lyfte tidigare, säger hon.

Enligt BBC tyder nedgången på att en stor del av propagandan spreds från Mosul och Raqqa – städer där en stor del av IS-anhängarna dödades när städerna befriades.

IS gjorde sig kända genom att spela in påkostade filmer när organisationen mördade och torterade motståndare. Men Evin Ismail säger att hon anser att även kvaliteten på filmerna gått ner.

– De var ju väldigt skickliga tidigare, och jag tycker inte att det är lika skickligt längre, säger hon.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons