Annons

Människor på spåren leder till fler sena tåg

Tågtrafiken störs allt oftare av att obehöriga befinner sig på spåren. Det kan handla om klottrare men också mammor med barnvagn som genar över spåren, och så stängs trafiken av. Det leder till stora kostnader för tågbolag och resenärer. Nu höjs krav på hårdare straff.

Under strecket
Publicerad
Foto: Fredrik Sandberg/TTBild 1 av 1
Foto: Fredrik Sandberg/TTBild 1 av 1
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Nedrivna kontaktledningar, signalfel eller vagnfel. Det är tre vanliga orsaker till att tågen försenas.

Men samtidigt som satsningarna på underhållet ökar har ett annat problem växt fram. Folk tar sig allt oftare in kring spåren vilket leder till trafiken stängs av och att resenärer blir försenade och tågbolagen drabbas av ökade kostnader.

Enligt statistik som Trafikverket tagit fram för SvD Näringsliv har det under de senaste fem åren skett en dramatisk ökning av händelser där personer tar sig in på förbjudet område kring spåren. Grovt räknat handlar det om tre gånger så många fall under 2016 som under 2011.

Så fort det kommer in rapporter från lokförare, polis eller någon annan om att det finns obehöriga i närheten av spåret så antingen stoppar trafikledningen tågen eller ger lokförarna order om att sänka hastigheten till högst 10 kilometer i timmen. Stoppet gäller sedan tills man hunnit söka igenom området och konstatera att inga obehöriga finns kvar.

Annons
Annons

Stoppen har också blivit allt mer omfattande. Räknar man på hur länge de pågår handlar det om att stopptiden blivit nästan sju gånger längre de senaste fem åren.

Det har gått så långt att problemen med obehöriga på spåren nu är det tredje vanligaste problemet till störningar med järnvägen. Det i särklass största problemet är att det blir något fel med infrastrukturen och därefter kommer fel med själva tågen.

När det gäller intrång från obehöriga handlar det ibland om klottrare som tar sig in i spårområdet. Men väldigt ofta är det bara personer som bestämmer sig för att gena över spåren.

Ett av de mest uppmärksammade fallen de senaste två åren var när en mamma med barnvagn försökte ta sig över det stora spårområdet i Älvsjö. Hon försvann sedan springande därifrån och tåget körde på barnvagnen som då lyckligtvis var tom.

– Det är svårt att säga vad förändringen beror på men fler verkar tycka att de kan ta sig rätten att gena över spåren. De tror att det inte händer något bara för att de inte ser något tåg, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Fast en delförklaring till att störningarna ökat så mycket ligger just hos Trafikverket. Efter ett par händelser där tåg av helt andra orsaker kört på människor skärpte Trafikverket rutinerna även i de här fallen. Det har lett till att en rapport om obehöriga i spårområdet nu får mycket större effekt än för några år sedan.

Hos tågbolag som SJ och MTR har man också märkt av de ökade störningarna från obehöriga på spåret. Johan Söör, vd för MTR Express som kör tåg mellan Stockholm och Göteborg, tycker att Trafikverket borde se om man kan göra på samma sätt med tågen som SL och MTR gör med tunnelbanan i Stockholm.

Där kräver man skadestånd från de som stört trafiken och i ett uppmärksammat fall från i somras fick en man betala skadestånd på 106 000 kronor till MTR för att han tagit sig in på spårområdet. MTR, som driver tunnelbanan, hade då först fått betala ersättning till SL för att trafiken stängts av.

Den som tar sig in på spåren kring tågen riskerar inte alls lika mycket.

– Just nu riskerar de att få betala böter på 3 000 kronor. Riksåklagaren har frågat oss om vi tycker att beloppet ska höjas och det tycker vi, säger Bengt Olsson.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons