Annons

”Vinterdäck på bussarna gör ingen större skillnad”

Stillastående bussar i halkan gjorde att tusentals stockholmare kom för sent till jobbet. En ny lag om vinterdäck är tänkt att komma åt problemet.

– Men den nya lagen gör ingen större skillnad för bussarna, säger David Erixon, kommunikationschef på bussoperatören Nobina.

Under strecket
Publicerad

Delar av busstrafiken slogs ut av snöovädret som drog in över Stockholm.

Foto: Simon Rehnström Bild 1 av 1

Delar av busstrafiken slogs ut av snöovädret som drog in över Stockholm.

Foto: Simon Rehnström Bild 1 av 1
Delar av busstrafiken slogs ut av snöovädret som drog in över Stockholm.
Delar av busstrafiken slogs ut av snöovädret som drog in över Stockholm. Foto: Simon Rehnström

En bitande frostnatt på stora mängder nyfallen snö gjorde vägarna i Stockholmsområdet glashala på måndagsmorgonen.

Bussarna i kollektivtrafiken drabbades hårt. Allra värst var det vid Slussen där en buss körde fast på uppfarten till Centralbron och stoppade trafiken.

Följden blev att det stod helt stilla på Stadsgårdsleden och att trafiken under en tid leddes om till Skanstull. Men även när köerna skingrats hade bussarna svårt att få fäste med däcken för sin framfart även på plan mark.

– När snöröjningen är begränsad påverkas framkomligheten, och snön packas till isgator på hållplatserna där hundratals bussar startar och bromsar. Det är utmanande för kollektivtrafiken och det påverkar såklart punktligheten, säger David Erixon på operatören Nobina, som trafikerar bland annat Södertörn och Kalhäll.

Annons
Annons

Bussförarna hade även utmaningen att manövrera sig runt stillstående bilar som kört fast. En grannlaga uppgift om vägen dessutom lutar en smula uppåt.

– Erfarna busschaufförer stannar inte på samma ställe, utan man försöker hantera situationen och exempelvis köra ut en bit från hållplatsen för att undvika att packa ner snön ytterligare, säger David Erixon.

Från och med den 1 juni i år måste tunga fordon med en totalvikt på över 3,5 ton ha vinterdäck på samtliga hjul. Tidigare räckte det med vinterdäck på drivande hjul.

En större ledbuss väger cirka 17 ton, medan de kortaste bussarna i kollektivtrafiken väger cirka 12 ton.

– Vi kör redan med godkända vinterdäck på samtliga hjul och utökade mönsterdjupskrav, de gör de flesta i branschen. Min uppfattning är att den nya lagen inte utgör någon större skillnad för bussarna i kollektivtrafiken jämfört med i dag, säger David Erixon.

Kostnaden för vinterdäck till bussar är ansenlig.

– Cirka 15 000 kronor per däck. Det är stora pengar. Vi har börjat genomföra förändringen successivt, säger Valerio Nicolai, presskontakt på operatören Keolis som kör Nacka och Värmdö-bussarna.

Snopna pendlare fick under måndagen se buss efter buss passera respektive hållplats, fylld till bristningsgränsen av passagerare.

Ännu vid lunchtid var de genomsnittsliga förseningarna cirka en timma.

– Vi siktar på att komma ner på 15–20 minuter under eftermiddagen, sa Valerio Nicolai då.

Skulle dubbdäck göra skillnad för bussarna?

– Det görs inga sådana däck för den här typen av bussar, säger Valerio Nicolai.

Claes Keisu, presskommunikatör på SL, vittnar om en besvärlig måndag och varnar även för problem under tisdagen.

Annons
Annons

– Det kommer att fortsätta tills isen är borthyvlad. Vi är i händerna på väghållarna, alltså kommunerna och Trafikverket. Underlaget blir tillplattat. Bilar och bussar står och slirar och polerar isen, säger han.

Den nya däcklagen riskerar att få liten effekt på busstrafiken:

– På en skridskobana hjälper inte ens dubbdäck, säger Claes Keisu, och tillägger att man på grund av den svåra halkan för bussarna inte alls trafikerar terminalen i Fittja.

De många inställda turerna, både vad gäller spår- och vägbunden trafik, skapade stor trängsel.

– Kan man undvika rusningstrafiken är det bra, säger Claes Keisu under måndagseftermiddagen.

Endast tunnelbanetrafiken flöt på bra under måndagen. Arlanda Express stod stilla under morgonrusningen på grund av ett tekniskt fel i Rotebro. Många pendeltåg var försenade eller inställda pågrund av växelfel. Och Roslagsbanan stod helt stilla:

– Det berodde på att tåg som inte hade full bromsverkan som togs ur trafik. Ersättningsbussar går från tunnelbanan vid Danderyds sjukhus, säger Claes Keisu.

Sök senaste informationen om kollektivtrafiken på SL:s sajtsl.se
Efter reklamen visas:
Snökaos råder i Sverige
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons