Annons

Duell: Jaguar mot seger – då drar Tesla sitt ess

Det är inte lätt att kora en vinnare i duellen mellan Teslan och Jaguaren.
Det är inte lätt att kora en vinnare i duellen mellan Teslan och Jaguaren. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Vem vinner kampen om elbilstronen? Den nya tidens lyxbilar går en tuff match: nya elbilen Jaguar I-Pace mot mot Tesla Model S 75D. Så lika och så oerhört olika. Vi kör flera hundra mil genom Sverige, letar laddare och korar en vinnare.

Under strecket
Publicerad

Snittpriset att ladda el på snabbladdare ligger på runt 3 kronor per kWh för bilarna.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 14
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 14

Teslas luftiga interiör utan knappar domineras av den stora intuitiva 17-tumsskärmen som i princip styr allt.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 3 av 14

Man trivs bra i Jaguarens lyxiga och ombonade interiör.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 4 av 14

Båda bilarna har dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 5 av 14

Man måste bara gilla hur enkelt det är att köra Tesla.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 6 av 14

Jaguaren har en stark karaktär.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 7 av 14

Teslan har mjukt svepande linjer.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 8 av 14

Tesla Model S 75D.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 9 av 14

Jaguar I-Pace EV400.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 10 av 14
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 11 av 14
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 12 av 14
Foto: Audi AG Bild 13 av 14
Foto: Tomas Oneborg Bild 14 av 14
Efter reklamen visas:
Tesla mot Jaguar

En pust i augustivinden och två bruna grässtrån vajade till utanför ett öde Turning Torso i Malmö – för tio och ett halvt år sedan. Jag väntade som en av två svenska journalister på att få köra en ny elsportbil med namnet... Tesna eller vad hette den? En svart liten Tesla Roadster kom snart åkande över bron från Köpenhamn med Teslas enda person på lönelistan i Skandinavien. Bilen: ett hastigt hopplock från Lotus Elise. Som aldrig slog.

Men det gjorde nästa modell. Med besked.

Sommaren 2012 lanserades lyxelbilen Tesla Model S som ruskade om bilmarknaden i grunden. Samma modell finns ännu på marknaden efter ett par mindre ansiktslyftningar medan, om man vill vara riktigt snäll, de övriga lyxbilstilverkarna bidat sin tid. Den första riktiga utmanaren med lång räckvidd på el är Jaguar som i höstas lanserade sin I-Pace.

Nu står de två bilarna tillsammans i redaktionsgaraget. Båda med mjukt svepande linjer där I-Paces avhuggna bakdel känns mer karaktärsstark. Teslan är med 4,98 meter exakt en skollinjal längre men I-Pace som, tack vare minimala överhäng fram och bak, trots det har längre mellan fram- och bakhjul (hjulbas), alltså det som definierar innerutrymmet, som därmed är ungefär lika stort.

Annons
Annons

Snittpriset att ladda el på snabbladdare ligger på runt 3 kronor per kWh för bilarna.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 3
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 3

Teslas luftiga interiör utan knappar domineras av den stora intuitiva 17-tumsskärmen som i princip styr allt.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 3 av 3
1/2

Snittpriset att ladda el på snabbladdare ligger på runt 3 kronor per kWh för bilarna.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
2/2
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Båda har dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift. De stora batterierna ligger som platta Ikea-paket efter hela golvet vilket ger låg tyngdpunkt och inte stjäl utrymme.

Tesla Model S 75D har ett batteri på 75 kWh medan Jaguar I-Pace har 90 kWh. Tesla säljer även Model S med större 100 kWh batteri, men vi väljer att jämföra med instegsmodellen 75D, som faktiskt är hela 118 000 kronor dyrare än Jaguar vars pris är 819 000 kronor. Räckvidden är enligt den nya strängare WLTP-normen närmast likvärdig – 49 mil för Teslan och 48 för Jaguaren. På papperet. Men det ska vi prova i praktiken.

Jaguar är något motorstarkare med totalt 400 hästkrafter men är trots det med 4,8 sekunder något långsammare på sprinten 0 till 100 kilometer i timmen.

Teslas luftiga interiör utan knappar domineras av den stora intuitiva 17-tumsskärmen som i princip styr allt.
Teslas luftiga interiör utan knappar domineras av den stora intuitiva 17-tumsskärmen som i princip styr allt. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Invändigt slås man av hur olika bilarna är. Tesla: ett luftigt rymdskepp med pappig kvalitetskänsla. Jaguar: en sportig, konventionell suv med skönt fet kvalitetskänsla.

Vi körde Teslan till Umeå och Jaguaren till Borås.

Bamm. Teslas förardörr åkte igen med ett tunnare ljud än på Jaguaren, men man måste bara gilla hur enkelt det är att köra Tesla: du öppnar dörren, sätter dig, duttar i körläget med rattspaken (från Mercedes som tidigare ägde 10 procent av bolaget), gasar och viner iväg. Ingen nyckel, knapp eller vred att ”starta” bilen med. Nada. Varför har inte alla elbilar så? Jaguar har en konventionell startknapp. Men det stannar inte där. Jaguarens interiör domineras av en stor och egentligen onödig mittkonsol. Ändå trivs man bättre i Jaguarens lyxigare, mer ombonade interiör.

Annons
Annons

Man trivs bra i Jaguarens lyxiga och ombonade interiör.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1
Man trivs bra i Jaguarens lyxiga och ombonade interiör.
Man trivs bra i Jaguarens lyxiga och ombonade interiör. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Teslas rymskeppskänsla, vad innebär den? Jo, att den luftiga interiören utan knappar domineras av den stora intuitiva 17-tumsskärmen som i princip styr allt –medan Jaguars konventionella mindre pekskärm är inbyggd i instrumentbrädan med tillhörande knapprader. Datorkapaciteten bakom infotainmentsystemet känns betydligt långsammare än i Teslan och skärmen är inte alls lika intuitiv.

Teslans körkänsla och kontakt med vägbana är vagare och styrningen mindre direkt.

I båda elbilarna kommer all kraft med en gång. Trots att Teslan är 0,4 sekunder snabbare från 0 till 100 kilometer i timmen känns det knappt i praktiken. En stor del av det tillskrivs Jaguarens roligare körkänsla som uppdagas när vi pressar bilarna på kurvigare vägar.

Båda har avancerade multilänkbakaxlar men Teslans körkänsla och kontakt med vägbana är vagare och styrningen mindre direkt (trots att vi svepte på pekskärmen och ställde den sportigt). Så Jaguarens pricken över i: man kan ställa in ett körläge som ger ett dovt mullrande motorljud, tänk som en diesel-V8 fast i låg volym. Styrningen är mer direkt, och hela bilen svarar mycket mer direkt på förarens intentioner. Man sitter också lägre i mer ”cockpit”-liknande miljö. I körkänsla vinner Jaguar solklart.

Annons
Annons

Båda bilarna har dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 3

Man måste bara gilla hur enkelt det är att köra Tesla.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 3

Jaguaren har en stark karaktär.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 3 av 3
1/2

Båda bilarna har dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
2/2

Man måste bara gilla hur enkelt det är att köra Tesla.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Så till något annat som utmärker elbilar: laddningen. Det är vinter och elstolar, elratt och ventilation går för fullt. Och helt fulladdade (vi lyckades göra det en gång på varje bil) står på displayerna att Teslan ska gå 38 mil och Jaguaren endast 35 mil. Det är väldigt långt från 49 respektive 48 mil.

Fungerar stolpen? Jag vet inte men de kanske har lagat den. Vi har inget med den att göra.

Första veckan åkte vi norrut med Teslan vars laddstationer finns runt var 20:e mil efter E4:an. Det fungerar bra. Teslas ”superchargers” laddar upp mot 95 Ah (amperetimme) och det tar 30 till 40 minuter att ladda upp till 80 procent.

Jaguaren åkte vi till Borås med och laddade på el-laddkedjan Clever – där man bara kan ladda max 50Ah. Vi stannar i Ödeshög. Kortet fungerar inte. Vi får köpa ett för 150 kronor inne på macken, där biträdet säger:

”Fungerar stolpen? Jag vet inte men de kanske har lagat den. Vi har inget med den att göra.”

Nytt kort: som fungerar. Först. Sekunden senare indikerar den fel på laddsladden. Efter en minut står det att kortet är ogiltigt. En vindil tar i från Östgötaslätten. Jag halkar iväg och köper ett nytt 150-kronorskort.

”Två timmar och 52 minuter” till fulladdat lyser på displayen.

Jaguaren har en stark karaktär.
Jaguaren har en stark karaktär. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Vi sitter i de sköna men kalla stolarna (man vill ju inte använda el i onödan) och går snart in på restaurangen och jobbar. Det råmar på låg volym när vi åker i väg.

Annons
Annons

Teslan har mjukt svepande linjer.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1

På en resa på 15 mil i två minusgrader tappar man alltså fem mil jämfört med vad bilen säger att den ska klara. Det är inte okej.

15,5 mil kvar till Borås. Vi laddade 29,1 mil – som omedelbart går ner till 28,5. När vi kommer fram borde det vara 13,5 mil kvar. Bilens skärm visar 8,5. Vi körde då 110 kilometer i timmen och följde trafikrytmen. På en resa på 15 mil i två minusgrader tappar man alltså fem mil jämfört med vad bilen säger att den ska klara. Det är inte okej.

Men det är ju ändå billigt! Ehh, jovisst om du kan ladda hemma och/eller på jobbet är det billigt, men kör du långt och är hänvisad till offentliga laddare blir det dyrare. Snittpriset att ladda el på snabbladdare ligger på runt tre kronor per kWh. Enligt färddatorerna ligger både Tesla och Jaguar på mellan 2 och 3 kWh per mil beroende på körstil. Det blir runt sju kronor per mil i genomsnitt.

Teslan har mjukt svepande linjer.
Teslan har mjukt svepande linjer. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Och du som trodde att det är gratis för Tesla i deras ”supercharger-stationer” får tänka om. Årsmodell 2017 var den sista att få allt utan kostnad. Sedan dess har ägarna fått en årlig laddpott på 400 kWh, som försvann den 1 februari. Och kWh-avgiften höjs nu från 1,90 kronor till 2,56 kronor. Med reell förbrukning på 2,5 kWh ligger plötsligt milkostnaden på runt 6,50 kronor per mil, på långfärder alltså.

Annons
Annons

Tesla Model S 75D.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1

Vi lutar ändå mot Jaguaren som i helhet känns som en trevligare bil. Segerfanfaren inleds, men kommer abrupt av sig.

Det är dags att kora en vinnare: det är inte lätt. Bilarna är väldigt olika. Men starka i olika grenar. Vi lutar ändå mot Jaguaren som i helhet känns som en trevligare bil. Segerfanfaren inleds, men kommer abrupt av sig.

Tesla drar nämligen sitt ess ur rockärmen:

Att den är så mycket mer framsynt under skalet. Så mycket mer dator. Med en stor centraldator möjliggörs trådlösa uppdateringar av vitala funktioner i en ständigt uppkopplad bil. Som på en Iphone. Det gör förenklat att årsmodellerna spelat ut sin roll och att du kan få den senaste tekniken i allt från bromsar till självkörande system. Tesla är ännu ensamma på marknaden om detta. Hos Jaguar kan endast infotainmentsystemet uppdateras trådlöst. Det fäller faktiskt avgörandet i en mycket jämn kamp som borde ha vunnits av helt nya Jaguar.

Tesla Model S 75D.
Tesla Model S 75D. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Motor/växellåda

Betyg: 4 av 6

Även Tesla har två elmotorer i anslutning till fram- och bakaxel. Direktdrift. Här känns kraften tydligare redan från noll än i Jaguar. Man kan ställa in hur elmotorn bromsar på ett bra sätt.

Ekonomi/miljö

Betyg: 4 av 6

Högre pris än Jaguaren. Men den drar mindre el i praktiken. Gratis uppdateringar via nätet på vitala funktioner. Från 1 februari tar Tesla betalt motsvarande runt 6,50 kronor per mil för el i sina ”supercharger-stationer”. Noll koldioxidutsläpp.

Annons
Annons

Jaguar I-Pace EV400.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1

Säkerhet

Betyg: 5 av 6

Tesla erhöll 5 av maximala 5 stjärnor i Euro-Ncaps krocktest. Alla typer av självkörande säkerhetssystem är standard.

Körkänsla

Betyg: 5 av 6

Vevigare styrning, mindre distinkt chassi som ger mindre kontakt med vägbanan än hos Jaguar. Låg tyngdpunkt ger ändå god grund i väghållningen.

Helhet

Betyg: 4 av 6

Trots att Model S är 6 år gammal bärs åren med högtburet huvud. Sämre väghållning, pappigare kvalitetskänsla, mindre rolig att köra trots mer effekt. Allt detta trumfas av att Model S ännu är modernare under skalet – där du kan uppdatera alla vitala funktioner via en stor centraldator – något konkurrenter kommer med först om ett par år.

Jaguar I-Pace EV400.
Jaguar I-Pace EV400. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Motor/växellåda

Betyg: 4 av 6

En elmotor på framhjulen och en på bakhjulen på vardera 200 hästkrafter. Direktdrift och fyrhjulsdrift. Något mindre drag direkt från noll varv än i Teslan men det artificiella motorljudet gör under.

Ekonomi/miljö

Betyg: 4 av 6

Högt pris men låga driftskostnader. Men räckvidden ligger ändå långt från den angivna. Jaguar drar betydligt mer el i verkligheten än på papperet. 0 gram koldioxidutsläpp under färd.

Säkerhet

Betyg: 4 av 6

Jaguar fick 5 av 5 möjliga stjärnor av den europeiska säkerhetsorganisationen Euro-Ncaps krockprov. Mycket goda vägegenskaper men minus för att det kostar saftigt extra för den halvt självkörande adaptiva farthållaren och döda-vinkelnvarnare.

Körkänsla

Betyg: 5 av 6

Ur testprotokollet: ”Mycket tajtare än Tesla.” ”Att kraften hela tiden förs över individuellt till varje hjul ger faktiskt mer känsla i tvära kurvor.” ”Batteriet på golvet ger låg tyngdpunkt.”

Annons
Annons
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 4
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 4
Foto: Audi AG Bild 3 av 4
Foto: Tomas Oneborg Bild 4 av 4

Helhet

Betyg: 4 av 6

Mer konventionell, drar mer el per mil, men som helhet en bättre, roligare och mer kvalitativ bil än Tesla. Om det inte var för att Tesla under skalet är mer tekniskt framsynt med uppdateringar via nätet.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Två rivaler

Foto: Audi AG

Audi e-tron

Pris: 885 000 kr.

Audis nya el-vrålåk är dyrt och kompetent men kan bara uppdatera sin infotainment via nätet.

Foto: Tomas Oneborg

Mercedes EQC

Pris: Ej satt.

Ännu inte provkörd. Kan bli ny klassledare men saknar uppdatering via nätet på vitala funktioner.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons